آیین های سنتی عزاداری تاسوعا و عاشورا حسینی روستای عباس آباد عرب شهرستان جوین با جمع آوری نذورات، اطعام حسینی و تعزیه خوانی و... همراه بوده و مردم این دیار معتقدند که اشک در رثای ارباب بی کفن مایه آرامش و نذری دادن موجب گشایش رزق می شود.
کد خبر: ۹۵۳۰۰۳۶
|
۰۷ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۷:۵۶

به گزارش خبرگزاری بسیج خراسان رضوی از جوین، عشق و دلدادگی به سید وسالار شهیدان چنان حرارتی را در دل دلباختگان حسینی شعله ور کرده که در هر کوی و برزن فقط زمزمه حسین حسین حسین جان و اشک ماتم در سوگواری و رثای اباعبدالله الحسین مایه آرامش جانشان می‌شود.

در روستای عباس آبادعرب بنا به رسم و سنتی دیرین صبح تاسوعا و عاشورای حسینی هیئت جوانان این روستا با جلوداری پیر غلامان و دلسوختگان اباعبدالله الحسین(ع) در هر کوچه و پس کوچه این روستا سینه زنان و اشک ریزان به منازل صاحب نذورات که نذرهای خود را با عشق و ارادت به ساحت ابا عبدالله(ع) جمع آوری کرده و روزها و ماه ها چشم انتظار چنین روزی که روز امام عشق و عاشقی است مراجعه می کنند.

در ادامه این مراسم با گرد در مقابل مسجد جامع روستا تعزیه خوانان روستا یاد مصائب و ظلم رفته بر آل الله می کنند و دلسوختگان روستا همراه با آسمانیان درسوگ خاندان اهل بیت اشک ماتم می ریزند و در ظهر و شب با نذورات جمع آوری شده سوگواران ابا عبدالله الحسین(ع) را اطعام می کنند.


 در خاتمه آیین تغزیه خوانی روز عاشورا که به حضرت علی اکبر(ع) اختصاص دارد با ندای "حسین حسین حسین جان "و با نوحه"جوانان بنی هاشم بیایید علی را بردر خیمه رسانیدند" درحالی که پیکر تعزیه خوان نقش حضرت علی اکبر(ع) بر روی اسب حمل می شود به مزار اموات روستا مراجعه وبعد از عرض ارادت به مقام شامخ شهیدان روستا، برای درگذشتگان استغفار و طلب رحمت و رضوان الهی می‌کنند و در شب شام غربیان هم را نیز به سوگ می نشینند.

 خبرنگار/حسین عباس آباد عرب

ارسال نظرات
پر بیننده ها