خبرهای داغ:

برگزاری روز مزرعه گلرنگ دیم در هوراند

تبریز- مدیر جهاد کشاورزی هوراند از برگزاری روز مزرعه گلرنگ دیم با هدف ترویج کشت دانه های روغنی در این شهرستان خبر داد.
کد خبر: ۹۵۳۰۵۰۸
|
۰۹ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۱:۴۹

به گزارش خبرگزاری بسیج از آذربایجان شرقی، سیدرضا تاج الدینی در گفتگو با خبرنگاران گفت: در راستای اجرای طرح جهش تولید در دیمزارها، روز مزرعه گلرنگ با هدف ترویج کشت دانه های روغنی، با حضور بخشدار بخش چهاردانگه،40 نفر از کشاورزان پیشرو، مددکاران ترویجی، تسهیلگران و کارشناسان طرح جهش تولید در مزرعه کشاورز پیشرو آقای جعفر دهقان واقع در روستای قیه دیبی بخش چهاردانگه شهرستان هوراند برگزار شد.

وی افزود: گیاه گلرنگ یک گیاه چند منظوره است که مصارف زیادی مثل کاربرد روغن در آشپزی، تغذیه پرندگان از دانه ها، رنگ دهی غذا با استفاده از رنگ طبیعی گل ها (گلچه ها) و تغذیه دام از برگ ها به عنوان گیاه علوفه ای دارد. تناوب زراعی در دیم زارهای مناطق معتدل و سرد کشور محدود است و عمدتا شامل غلات دیم ـ آیش و یا غلات دیم ـ نخود است، لذا معرفی گیاه تناوبی جدید می تواند گزینه های کشت کشاورز دیم کار را افزایش دهد. از طرفی کشور ما وابستگی شدیدی به واردات روغن های خوراکی و دانه های روغنی دارد و ورود یک دانه روغنی به اراضی دیم می تواند در کاهش وابستگی موثر باشد.

مدیر جهاد کشاورزی هوراند با بیان اینکه گلرنگ در تناوب با گندم می تواند سیکل زندگی آفات ، بیماری ها و علف های هرز این محصول را مختل نماید افزود:  سیستم ریشه ای متراکم و عمیق گلرنگ ، بافت خاک و منافذ آن را بهبود بخشیده و در حالت کشت بدون خاک ورزی، ریشه های قوی گلرنگ، نظیر زیرشکن در سست و لق کردن طبقات سخت و غیرقابل نفوذ خاک عمل می کند.

وی ادامه داد: مزرعه آقای جعفر دهقان به عنوان کشاورز پیشرو روستای قیه دیبی برای این طرح انتخاب شد در این مزرعه رقم گلرنگ zys به صورت دیم و بهاری کشت شد از آنجاییکه منطقه با خشکسالی شدید مواجه بود مزارع مورد نظر به لحاظ کشت با دستگاه کشت مستقیم،کود دهی به موقع و مبارزه با علفهای هرز  و وجین کاری پیش بینی می شود به میزان500 تا600 کیلوگرم در هکتارعملکرد داشته باشد.

تاج الدینی افزود: با توجه به نتایج به دست آمده و رعایت اصول کاشت به ویژه تاریخ کاشت ،دانه روغنی گلرنگ می تواند به عنوان تناوب زراعی با غلات در شهرستان کشت شود و همچنین با توجه به ترویج چند ساله این محصول و هماهنگی و برنامه ریزی به عمل آمده با همکاری کشاورزان امیدواریم در سال زراعی جدید سطح زیر کشت گلرنگ افزایش یابد.

ارسال نظرات