خبرهای داغ:
آیت الله شعبانی موثقی تأکید کرد

لزوم نقد منصفانه توسط رسانه‌ها

همدان-نماینده ولی فقیه در استان همدان برلزوم نقد منصفانه توسط رسانه‌ها تأکید کرد و گفت: نقش غالب رسانه‌ها این است که انتقادات فراوانی می‌کنند که البته کاری درست است، اما باید توجه داشت که نقد منصفانه باشد.
کد خبر: ۹۵۳۲۱۰۵
|
۱۷ مرداد ۱۴۰۲ - ۲۲:۴۵

به گزارش خبرگزاری بسیج از همدان، آیت الله حبیب الله شعبانی موثقی امروز در جلسه درس اخلاق در جمع خبرنگاران همدان که به مناسبت روز خبرنگار برگزار شد، ضمن تقدیر از زحمات ارزنده خبرنگاران اظهار کرد: زحمات و تلاش‌های شما خبرنگاران در ارتقاء فرهنگی و اجتماعی کشور و استان بسیار موثر است.

وی در تبیین نقش و کارکرد رسانه در جامعه، با بیان اینکه قلم و رسانه می‌تواند جریان حق و باطل و جریان اجتماعی را تغییر دهد، افزود: در روزگار خلافت امیر المومنین علی (ع) رسانه کاری کرد که یک انسان که در شبانه روز هزار رکعت نماز می‌خواند در جامعه آن روز بی‌نماز معرفی شد، به این صورت که ۷۰ هزار منبر که همچون رسانه و خبرنگار امروز بودند و نقش تبلیغاتی علیه جریان حق را داشتند، موظف بودند علیه امیرالمومنین (ع) تبلیغ کند که نتیجه آن این شد که ایشان در جامعه آن روز بی‌نماز معرفی شد.

نماینده ولی فقیه در استان همدان با اشاره به جریان تبلیغی حضرت زینب (س) و امام سجاد (ع) در جریان واقعه عاشورا بیان کرد: در جبهه حق اگر حضرت زینب (س) وارد کوفه و شام نمی‌شد، حتما یزید در برنامه‌های خود موفق می‌شد و اگر رسانه و تبلیغ نبود و حضرت زینب (س) کار تبلیغی انجام نمی‌داد، طبق ظواهر یزید در سیاست‌ها و تحلیل‌های خود پیروز میدان بود، اما آن چیزی که جریان کربلا را حفظ کرد رسانه قوی جریان حق بود.

وی اضافه کرد: رسانه و تبلیغات و نوع اطلاع‌رسانی به جامعه می‌تواند جامعه را به سمت جریان حق و یا به سمت جریان باطل تغییر دهد.

آیت الله شعبانی موثقی بر لزوم نقد منصفانه توسط رسانه‌ها تأکید و تصریح کرد: نقش غالب رسانه‌ها این است که انتقادات فراوانی می‌کنند که البته حق هم دارند و کاری درست است، اما باید توجه داشت که نقد منصفانه باشد.

وی  با تاکید بر اینکه هر کسی که در جامعه اسلامی مسئول است در قیامت او را در غل و زنجیر می‌کنند و اگر به عدالت رفتار کرد آزادش کرده و اگر به عدالت رفتار نکرد گرفتار می‌شود، گفت: برای صاحب قلم یعنی کسی که نویسندگیش در جامعه اثرگذار است این چنین است.

امام جمعه همدان افزود: در حدیث نبوی آمده است که صاحب قلم در قیامت در تابوتی از آتش آورده می‌شود و نگاه می‌کنند که قلمش چگونه به حرکت در آمده، آیا جامعه را به سمت تعالی حرکت داده یا تنزل داده است.

وی با تاکید بر اینکه اگر قلم در مسیر تعالی جامعه و برای اعتلای فرهنگ جاری و شخصیت فرهنگی جاری شود، موجب تقویت ادب در جامعه می‌شود، عنوان کرد: قلم می‌تواند در جامعه شخصیت فرهنگی تولید کند و موجب تقویت ادب در جامعه باشد که متاسفانه امروز با کمرنگ شدن ادب در جامعه مواجه هستیم؛ در بحث حجاب، کشف حجاب بد است یا الفاظ رکیکی که به او تذکر می‌دهند؟! به طور قطع بی‌ادبی و فحاشی کردن افراد تذکر دهنده آسیب‌زاتر از بی‌حجابی است.

شعبانی موثقی در ادامه با بیان اینکه قلم بزرگ‌ترین، بالاترین و رساترین صدا‌ها است، اظهار کرد: قلم ماندگار است و آخرین معجزه پیامبر (ص) قرآن است که از جنس قلم است.

وی با تاکید بر اینکه قلم بالاترین فریاد‌ها است، افزود: اگر قلم در راه اطاعت و رضوان خدا  و در مسیر تعالی جامعه برای اعتلای فرهنگ جاری شد، قلمی که بتواند به حرکت جامعه کمک کنند، انسان آزاد می‌شود، در غیر این صورت به اسارت رفته و گرفتار می‌شود.

نماینده ولی فقیه در استان همدان با تاکید بر اینکه قلمی که در راه معصیت خدا جاری شود جامعه را در باطن به آتش نزدیک و به آن آسیب می‌رساند، تصریح کرد: اگر قلم کمک به آسیب فرهنگ دینی جامعه کرده باشد و مسائل اجتماعی جامعه آسیب بببیند و جامعه از تکاملاتی که دارد عقب بماند، صاحب قلم در قیامت گرفتار خواهد شد، اما اگر قلم فرسایی منطبق با اطاعت خدا باشد انسان آزاد می‌شود.

وی با بیان اینکه هیچ قلم و صاحب قلمی نباید به هیچ کس متعهد باشد، خطاب به خبرنگاران گفت: اسلام یاد داده که باید تعهد شما به حقیقت و واقعیت باشد و از آن دفاع کند و اگر مسئولی در مسیر حقیقت حرکت کرد و کار آن مبتنی بر حق بود قابل دفاع است، اما اگر مبتنی بر حق نبود قابل دفاع نیست.

* قلم‌های خبرنگاران همدان محکم است

شعبانی موثقی با اشاره به اینکه قلم‌های خبرنگاران همدان محکم است، اضافه کرد: قلم اگر متعهد و منطبق بر حقیقت و واقعیت باشد، راه نجات است و باید قلم اصحاب رسانه از تعهد و واقعیت دفاع کند.

وی به ایام انتخابات و نقش رسانه در این عرصه اشاره و عنوان کرد: اختلافات سیاسی در کشور وجود دارد و مردم در کشور اعتراضات و انتقادات دارند و از شرایط ناراضی هستند که به حق هم هست، ما مشکلات و انتقاداتی داریم، اما در موضوعاتی که مسئله منافع ملی کشور است، باید با وجود داشتن گرایش‌های سیاسی مختلف با هم اتحاد داشته باشند و از منافع ملی دفاع کنند و نباید کاری کرد که منافع ملی به خطر بیافتد.

نماینده ولی فقیه در استان همدان با تاکید بر اینکه مسئله انتخابات به تحقق منافع ملی کمک می‌کند، افزود: امیدوارم همه در این زمینه به وظایف خود به درستی عمل کنند.

وی ضمن دعوت از جوانان و سلایق و گرایش‌های سیاسی مختلف برای نام نویسی در انتخابات ۱۴۰۲ عنوان کرد: افرادی که در زمینه قانون نویسی و نقش قانون در جامعه آگاهی دارند وارد عرصه انتخابات شوند و رسانه‌ها نیز افراد دارای صلاحیت و توانمندی  را برای ثبت نام در انتخابات تشویق کنند و وارد عرصه کنند و از او حمایت کنند.

شعبانی با بیان اینکه  مجموعه خبرنگاران از مظلوم‌ترین اقشار جامعه هستند، بر لزوم حل مشکلات این قشر تاکید و بیان کرد: گاهی که از حقوق و مزایای این قشر صحبت می‌شود غیر قابل باور است، و برخی از فعالان این عرصه که نقش اساسی دارند و زحمات فراوانی می‌کشند بعد از ۱۵، ۱۶ سال تنها ۲ سال بیمه دارند.

وی یادآور شد: یکی از اساسی‌ترین مشکلات خبرنگاران مسئله بیمه است که باید توسط وزارت ارشاد به جدیت مسئله بیمه خبرنگاران را حل کند که این موضع حتی از دریافتی ماهیانه خبرنگار مهم‌تر است.

انتهای پیام/

ارسال نظرات