درس بزرگ عاشورا یاری نایب امام زمان عجل الله در مقابل شیاطین و مستکبران عالم است
کد خبر: ۹۵۳۲۵۵۱
|
۱۹ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۸:۲۲

 

به گزارش خبرگزاری بسیج، نقش عظیم مسلم بن عقیل در عرصه گاه کربلا نمادیست بینش ساز و فریادیست رسا و بلند به عظمت تاریخ که ایها الناس! اگر یاور امام در میانه میدان تنها و غریب، مذبوحِ منافع مادی و محقر دنیا شد سرِ بریده ی امام معصوم روی نیزه برای بیداری بشر مظلومانه قرآن خواهد خواند

 

مصاحبه‌ای با حجت الاسلام محسن پرویزی مسئول دفتر نمایندگی ناحیه بسیج دانشجویی ایلام در راستای ایام ماه محرم صورت گرفت

 

در این مصاحبه حجت الاسلام پرویزی با اشاره به نقش مسلم بن عقیل در جایگاه نایب امام حسین علیه السلام درس بزرگ عاشورا را حمایت از نایب امام زمان در مقابل شیاطین و مستکبران و زورگویان عالم عنوان کرد

 

_درباره ابعاد گوناگون قیام عظیم کربلا توضیحاتی را بفرمایید

 

حرکت اباعبدالله الحسین علیه السلام، قیام آن حضرت برای حفظ کرامت انسان و برای احقاق حقوق بشریت است برای اینکه در طول تاریخ مسیر هدایت توسط انسان گم نشود. 

امام یعنی کسی که به سمت قله‌های سعادت حرکت می‌کند و به قله می‌رسد و دیگران را نیز برای رسیدن به قله سعادت دعوت می‌کند و هدایت امام فقط ترسیم قله سعادت نیست که بروید و به قله برسید بلکه امام عملی این مسیر را طی و بشر را به قله های سعادت رهنمون میشود. 

حرکت امام حسین علیه السلام نیز از مدینه به مکه و سپس از مکه به سمت کوفه و در نهایت منتهی شدن به قیام عاشورا از این باب هست، زمانی که امام معصوم شخصی مثل یزید را می‌بیند که با حمایت پدرش معاویه به منبر رسول خدا می‌نشیند و به ناحق آن را غصب می‌کند و با رفتارهای فاسد به اسم اسلام تفکرات انحرافی را نشر می‌دهد ، اعمال و افکار منحرف و سخیف خود را روشنفکری جلوه می‌دهد، آشکارا به فسق و فجور می‌پردازد و جاهلیت و ظلمت را که با تلاش‌ها و مجاهدت‌های پیامبر اکرم رنگ باخته بود در دوران حکومت ظالمانه یزید دچار ارتجاع می شود ، قیام میکند. 

 

هر چقدر که پیامبر اسلام در راستای جهل زدایی و تبیین اسلام ناب و رشد جامعه اسلامی و هدایت مردم به سمت سعادت و توحید تلاش کرده بود با عملکرد یزید حرکت به سمت جاهلیت از سر گرفته شد

امام حسین علیه السلام برای بازگرداندن مردم به ریل گذاری پیامبر برای رسیدن به سعادت، برای تلنگر خوردن بشریت و بیداری بشریت، به سمت کوفه حرکت کردند همانطور که درزیارت اربعین آمده (بَذَلَ مُهجَتَهُ فيكَ لِيَستَنقِذَ عِبادَكَ مِنَ الجَهالَةِ وحَيرَةِ الضَّلالَةِ) امام حسین المهجه دم القلب یعنی خون قلب خود را نیز درراه خداوند و نجات انسان ازجهل و نادانی فدا کرد. 

 

_درباره دلایل بیعت نکردن امام حسین توضیح بفرمایید

 

حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام در نامه به برادرش محمد حنفیه می فرماید که من براي رسيدن به مقام و مال دنيا فساد و ستم در جامعه اسلامي قيام نكرده ام من فقط براي اينكه جامعه اسلامي را اصلاح كنم قيام كرده ام. اراده دارم تا امر به معروف و نهي از منكر كنم و به روش جدّم و پدرم علي ابن ابي طالب عليه السّلام رفتار نمايم.

مروان بن حکم امام حسین علیه السلام را تحت فشار قرار داده بود که با یزید بیعت کند اما امام حسین علیه السلام این بیعت را نپذیرفت و فرمود فاتحه آن اسلامی که امت گرفتار زمامداری مثل یزید شود را باید خواند اثر بیعت امام حسین علیه السلام چون فرزند رسول خدا بود با بیعت دیگران بسیار تفاوت داشت در واقع بیعت فرزند رسول خدا با یزید موجب مشروعیت بخشی به عملکرد فاجعه آمیز یزید می‌شد

درروایات هم داریم که قریب به هجده هزار نامه دعوت برای قیام به امام حسین علیه السلام نوشته شد و امام علیه السلام برای تغییر وضعیت جامعه که خود مردم خواسته بودند قیام کرد.

اکنون برای سنجیدن حسینی بودن خود باید موضع خود را درباره یزیدیان زمان مشخص وبا یزیدیان زمان هم کاسه نشد وبه قول مقام معظم رهبری با دشمن مخرج مشترک پیدانکرد. 

 

_درپایان حجت الاسلام پرویزی بااشاره به آزادی حقیقی نکاتی را یادآورشد

 

مثلی لایبایع مثله یعنی کل یوم عاشورا کل ارض کربلا "مثل من با مثل یزید بیعت نمیکند" آزادی بشر در گرو قیام اباعبدالله است وآزادی یعنی زیر بار ظلم نرفتن و رها شدن از تعلقات و بت های محبوبیت و شهرت و ثروت و شهوت... نه داعیه داران شعار زن زندگی آزادی که خود در عمل متجاوز به حقوق زنان هستند. 

 

امروزه وظیفه داریم که ازرهبر مظلوممان که سکاندار انقلاب است حمایت کنیم همانطور که حاج قاسم فرمود والله والله والله از مهم ترین شئون عاقبت بخیری رابطه قلبی و دلی و حقیقی ما بااین حکیمیست که سکان انقلاب را دردست دارد. 

بایددقت کنیم که نهانخانه دل ما حسینی است یا یزیدی! 

برای زمینه سازی ظهور باید نایب امام زمان را درمقابل شیاطین و مستکبران و زورگویان عالم یاری کنیم.

ارسال نظرات
آخرین اخبار