خبرهای داغ:
حجت‌الاسلام نجاری:

انعکاس نقش شهدا، انعکاس تاریخ عاشورا و قیام امام حسین (ع) است

همدان_مسئول نمایندگی ولی فقیه در سپاه انصار الحسین (ع) استان همدان گفت: انعکاس نقش شهدای استان همدان به ویژه شهدای روحانی همان انعکاس تاریخ عاشورا و قیام امام حسین (ع) است.
کد خبر: ۹۵۳۳۳۲۶
|
۲۳ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۷:۴۵
انعکاس نقش شهدا، انعکاس تاریخ عاشورا و قیام امام حسین (ع) است

به گزارش خبرگزاری بسیج از همدان، حجت الاسلام الیاس نجاری در نشست خبری با اصحاب رسانه که با محوریت یادواره استانی شهدای روحانی برگزار شد، ضمن تبریک هفته خبرنگار اظهار کرد: خبرنگار و خبرنگاری فعالیتی مقدس است، در واقع خبرنگاران چشمان بیدار جوامع هستند.

وی با بیان اینکه خبرنگاران دیدبانان ملل، جوامع و بزرگ‌ترین امانتداران حقایق و واقعیت‌ها هستند و اگر این قلم به دستان نبودند اتفاقاتی که در تاریخ افتاده امروز در اختیار نسل حاضر نبود، افزود: اگر شما خبرنگاران نبودید اتفاقاتی همانند اتفاقی که در شب گذشته افتاد و خادمی به شهادت رسید به نسل بعد منتقل نمی‌شود.

مسئول نمایندگی ولی فقیه در سپاه انصار الحسین (ع) استان همدان عنوان کرد: تاریخ، دست اهل قلم و راویان و مولفان است و بر همین مبنا است که در طول تاریخ حاکمان جاعل و مستبد با خبرنگاران امین و صادق مشکل داشتند چراکه به ضرر آن‌ها بود؛ بنابراین خبرنگاران کشته و زندانی شدند.

وی با اشاره به نقش خبرنگار آرمانی ابراز کرد: خبرنگار آرمانی با این نگاه خبرنگاری است که روی مصالح مردم و روی مصالح وطن و اسلام معامله گری نمی‌کند، خبرنگار آرمانی اهل انتقام نیست و دنبال منافع شخصی، باندی و حزبی نیست و تنها به دنبال ثبت حقایق و واقعیات جامعه است و حرمت قلمی را که در کتاب آسمانی قرآن کریم به آن قسم یاد شده نگه می‌دارد.

نجاری با بیان اینکه انتظار ما این است که خبرنگاران با این رویکرد انجام وظیفه کنند، ادامه داد: در مقابل باید نظام‌ها و حاکمیت‌ها جایگاه خبرنگاران را حفظ و تقویت کنند و حامی و پشتیبان خبرنگاران باشند، حاکمان در نظام‌ها باید زمینه رشد و حریت و پیشرفت خبرنگاران فراهم کنند، اگر اینگونه نباشد خبرنگاران نمی‌توانند خبر‌های درستی را ارائه دهند و واقعیت‌ها به انحراف کشیده خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه محور بحث ما شهدایی هستند که رهبر معظم انقلاب در دیدار سال گذشته با اعضای کنگره ملی شهدای سبزوار و نیشابور به جایگاه والای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت و زنده نگداشتن یاد شهدا تاکید داشتند و فرمودند زنده نگهداشتن یاد شهدا، جهادی بزرگ و همسنگ جهاد زنده نگهداشتن خون‌های مقدس ریخته شده در کربلا است، گفت: اگر شما خبرنگاران می‌خواهید جایگاه و نقش شهدای استان و شهدای روحانی استان همدان را در تاریخ ثبت کنید و به آیندگان منتقل کنید این همان کاری است که شهدای کربلا را می‌خواهید به آینده منتقل کنید.

مسئول نمایندگی ولی فقیه در سپاه انصار الحسین (ع) استان همدان ابراز کرد: انعکاس نقش شهدای استان همدان به ویژه شهدای روحانی همان انعکاس تاریخ عاشورا و قیام امام حسین (ع) است.

وی ادامه داد: طبق تبلیغاتی که علیه روحانیت و حوزه علمیه اتفاق افتاده نسل حاضر از واقعیت بی خبر هستند در حالی که تاریخ گویای این مسئله است.

نجاری به بیان محور‌های نقش آفرینی روحانیت در دفاع مقدس پرداخت و گفت: محور اول رهبری کلان بود که توسط امام (ره) اتفاق افتاد و روحانیون و سایر مراجع به عنوان بازوان امام(ره) در این محور نقش داشتند، دومین محور پشتیبانی روحانیت بود که در دفاع مقدس ضرورت صبر و مقاومت و استقامت را به مردم بیان می‌داشتند.

مسئول نمایندگی ولی فقیه در سپاه انصار الحسین (ع) استان همدان تصریح کرد: سومین محور نقش مسئولیتی روحانیت بود؛ روحانیت در دفاع مقدس همچون مسئول تبلیغات و روابط عمومی جبهه بودند و به ایفای نقش می‌پرداختند.

وی با بیان اینکه چهارمین نقش و جایگاه، فرماندهی بود، گفت: برخی به عنوان فرمانده و مسئول، ایفای نقش می‌کردند؛ بنابراین برخی روحانیون با عنوان فرمانده گردان و گروهان و فرمانده دسته ایفای نقش می‌کردند و همه روحانیون به عنوان تخصصی ایفای نقش داشتند.

نجاری با اشاره به اینکه، پنجمین نقش، امام جمعه موقت بود که ۷۲ امام جماعت در دوران دفاع مقدس به شهادت رسیدند، عنوان کرد: از روحانیان اهل سنت ۸۴ نفر و ۱۵ نفر طلبه خواهر به شهادت رسیدند.

وی با اشاره به نقش آفرینی روحانیت در محور رزمی و تبلیغی تصریح کر:  طبق آماری که استخراج شده بیش از ۴ هزار روحانی در کشور به شهادت رسیده اند.

مسئول نمایندگی ولی فقیه در سپاه انصار الحسین (ع) استان همدان گفت: تاریخ آینده، مدیون نقش آفرینی و قلم شما خبرنگاران است و امروز که هجمات زیادی علیه روحانیت اتفاق افتاده دشمن خوب متوجه شده که کجا را بزند.

وی ابراز کرد: امروز دشمن متوجه شده که نقش روحانیت و حوزه‌های علمیه به چه میزان است، از دید دشمن روحانیت ستون خیمه نظام هستند و بر بقای اسلام و دین و در استمرار نظام اسلامی و دین است، بنابراین با این اقدامات دشمن ضرورت تبیین روحانیت و حوزه در بقای حاکمیت دینی واضح و مشخص است و هرجا صحبت از بقای دین و دفاع از مردم است حوزه‌های علمیهپ یشرو در حفظ مردم و دین بودند.

نجاری با بیان اینکه در بین روحانیت علاوه بر تیربارچی و آرپی جی زن، خلبان و پزشک و نیروی اطلاعات هم داشتیم، گفت: در استان همدان این افتخار وجود دارد که حوزه‌های علمیه همدان از دین و اسلام حمایت کردند و در دفاع مقدس در استان ۵۰۰ شهید و۱۱۰ شهید شهرستان همدان در دفاع از منافع مردم و اسلام و انقلاب به شهادت رسیدند.

وی خاطرنشان کرد: شعار این یادواره «تعهد سرخ، از حجره تا سنگر است» که در همه تولیدات یاد خواهد شد و یک یادواره هم با حضور همدانی‌های مقیم قم در استان قم برگزار خواهد شد و نکته قابل توجه دیگر، سوق دادن رساله علمی و پایان نامه‌های طلاب به سوی شهدای روحانی است و همچنین جشنواره ورزشی ویژه طلاب خواهر و برادر در ۱۰ رشته ورزشی با موضوع کنگره در آبان ماه برگزار خواهد شد.

*وجود ۱۱۵شهید روحانی در استان همدان 

 قائم مقام حوزه‌های علمیه استان و مسئول کمیته روحانیت در ستاد اجرایی دومین کنگره ملی ۸ هزار شهید استان همدان نیز در ادامه اظهار کرد: اقداماتی که در راستای کنگره ۸ هزار شهید انجام شده تشکیل ستاد روحانیت بوده که روز شنبه برگزار می‌شود.

حجت الاسلام سید محمدسعید بطحائیان گفت: ذیل این یادواره ۶ کارگروه تشکیل شده، عطرافشانی مزار شهدا نیز از دیگر برنامه‌ها است و روز پنجشنبه در هر شهرستانی برای شهدای روحانی یادواره برگزار می‌شود.

وی با اشاره به اینکه ۱۱۵شهید روحانی داریم که روز شنبه به صورت جمعی یادواره برگزار می‌شود، گفت: کارگاه نویسندگی برای شهدا نیز از دیگر برنامه‌ها است که پیش بینی می‌کنیم ۲۰ کتاب نوشته شود و پایان نامه‌ها تبدیل به کتاب می‌شود.

قائم مقام حوزه‌های علمیه استان همدان عنوان کرد: ۴ هزار شهید روحانی در کشور داریم که ۲۰۰ گیگ اطلاعات در خصوص شهدا جمع آوری شده است.

وی ابراز کرد: کتاب روحانیت همدان قرار است به صورت مجزا چاپ شود، برنامه‌های جانبی از قبیل برگزاری مسابقه پرچم افتخار، یک نوع آوری بود که انجام شد که روحانیون با فضای جنگ آشنا شوند.

وی ادامه داد: این دومین یادواره استانی است که رقم می‌خورد، یکی از یادواره‌هایی که قرار است مقدمه کنگره شود همین یادواره شهدای روحانی است.

بطحائیان بیان کرد: نقشی که روحانیت در دفاع مقدس ایفا کردند مغفول مانده که باید نقش روحانیت را به نسل جدید انتقال دهیم.

وی گفت: یادواره شهدای روحانی روز شنبه ۲۸ مرداد ماه از ساعت ۹ تا۱۲ با سخنرانی آیت الله اعرافی و مداحی ابوذر روحی برگزار خواهد شد.

قائم مقام حوزه‌های علمیه استان همدان با بیان اینکه یادواره باید قالب هنری خود را داشته باشد، افزود: در نمایشی قرار است واقعه مهم جلوگیری از تانک‌ها توسط آیت الله مدنی ارائه شود، همچنین قالب هنری شعر و سرود تولیدی که در خصوص شهدای روحانی سروده شده برای اولین بار ارائه می‌شود.

وی با اشاره به اینکه رونمایی از کتاب‌های تولید شده و پیام صوتی تصویری از آیت الله نوری در یادواره شهدای روحانی یادآور شد: ۱۶ حوزه علمیه برادران و ۱۰ حوزه خواهران در همدان داریم که در هر مدرسه از شهرستان‌ها یک المان شهدا نصب می‌شود.

انتهای پیام/

ارسال نظرات
آخرین اخبار