خبرهای داغ:
مدیرکل دامپزشکی استان کرمانشاه با بیان اینکه سلامت شیری که در واحدهای تولید لبنیات سنتی مصرف می‌شود، مورد تایید نیست گفت: شهروندان به هیچ عنوان از محصولات این واحدها استفاده نکنند.
کد خبر: ۹۵۳۴۷۶۸
|
۳۰ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۷

به گزارش خبرگزاری بسیج از کرمانشاه،دکتر حسین حیدری اظهار کرد: چند سالی است واحدهایی با عنوان فروشگاه های عرضه لبنیات سنتی در کشور و استان دایر شده است که براساس پروتکل های سازمان دامپزشکی مورد تایید نیستند هرچند که مجوزهای صادر شده برای این مراکز مربوط به حوزه دامپزشکی نیست.

وی با بیان اینکه یکی از راه های انتقال تب مالت، مصرف لبنیاتی است که در تولید آنها پروسه بهداشتی رعایت نمی شود افزود: محصولات تولید شده در این واحدها از لحاظ بهداشتی مورد تایید دامپزشکی نیست زیرا شیر که خمیرمایه اصلی محصولات تولیدی این مراکز است مشخص نیست از کجا تامین و به چه شکل حمل و مورد مصرف قرار می گیرد از اینرو این اداره کل آن را تهدیدی علیه بهداشت جامعه دانسته و به شهروندان توصیه می کند از آن استفاده نکنند.

مدیرکل دامپزشکی استان کرمانشاه اضافه کرد: در پروسه تولید در این واحدها هیچ ضابطه ای برای نظارت وجود ندارد یعنی شیرخام را از دامداری هایی که سنتی و یا عشایری هستند تهیه و بدون رعایت اصول بهداشتی از جمله زنجیره سرد و عدم تاییدیه مسوول فنی تبدیل به انواع محصولات لبنی می کنند.

دکتر حیدری یکی از مراکز توسعه و شیوع تب مالت در استان را این مراکز عرضه لبنیات سنتی دانست و تاکید کرد: بیش از ۹۰ درصد پرورش دام در استان سنتی است یعنی یا روستایی است یا عشایری و تنها تعداد کمی دامداری صنعتی وجود دارد که رتبه بهداشتی و شرایط صنعتی را دارند بنابر این قسمت اعظمی از شیر و فرآورده های خام دامی از بافت عشایری، روستایی و سنتی استحصال می شود.

وی با بیان اینکه استان کرمانشاه یکی از استان هایی است که به دلیل داشتن بافت عشایری و روستایی رتبه مناسبی را در بیماری بروسلوز در کشور ندارد افزود: هرچند که نظارت بر واحدهای تولید لبنیات سنتی با شبکه بهداشت و درمان است ولی توصیه ما استفاده از محصولات لبنی پاستوریزه و عدم استفاده از لبنیات سنتی است.

دکتر حیدری یادآور شد: ما پیگیر آن هستیم که شیری که وارد این مراکز می شود پیش از استفاده در یک کارخانه پاستوریزه شده و سپس به آنها بازگردانده شود تا بدینوسیله شیر خام بدون شناسنامه ای که وارد این مراکز می شود پس از طی کردن پروسه سالم سازی در اختیار آنها قرار داده شود.

وی تاکید کرد: اگر بتوان این امر را اجرا کنیم بسیاری از مشکلات این واحدها هرچند که از ابتدا این اداره کل با تاسیس آنها مخالف بوده و هیچ دخل و تصرفی هم در آنها ندارد تا حدودی مرتفع خواهد شد.

ارسال نظرات