خبرهای داغ:
ناظر گمرکات خوزستان:

روند ترخیص کالا بدون مشکل در حال انجام است/ در گمرکات کمبود نیرو داریم

قره‌بیگی گفت: در ۵ ماه امسال در بحث صادرات بیش از ۸ میلیون و ۶۷۰ هزار تن کالا به ارزش بیش از ۲ میلیارد و ۲۹۱ میلیون دلار از گمرکات استان صادر شد.
کد خبر: ۹۵۳۶۶۹۱
|
۰۸ شهريور ۱۴۰۲ - ۲۲:۰۳

بهروز قره‌بیگی ضمن گرامیداشت هفته دولت و یاد و خاطره شهیدان رجایی و باهنر، اظهار کرد: امیدواریم بتوانیم در راستای خدمت رسانی به مردم به بهترین شکل عمل کرده و برای پیشرفت و آبادانی کشور تلاش کنیم.

وی در خصوص عملکرد دولت در حوزه گمرکات خوزستان افزود: در یک سال گذشته از شهریورماه ۱۴۰۱ تا شهریورماه امسال بیش از ۳۵.۵ میلیون تن حجم تجارت خارجی در گمرکات خوزستان بوده است.

ناظر گمرکات خوزستان گفت: از این حجم تجارت خارجی، حدود ۱۹ میلیون تن در بخش صادرات و ۱۶.۵ میلیون تن در حوزه واردات بوده است.

حدود ۱۴۵ هزار و ۴۷۸ میلیارد ریال درآمد یکساله گمرکات خوزستان

قره بیگی ادامه داد: در این زمینه ارزش کالا‌های صادراتی بیش از ۵ میلیارد و ۵۱۲ میلیون دلار بوده است و عمده کالا‌های صادر شده شامل محصولات پتروشیمی، میعانات گازی، شمش فولادی، محصولات کشاورزی و میلگرد بوده که به کشور‌های چین، امارات، عراق، ترکیه، هند، پاکستان و افعانستان صادر شده است.

وی در خصوص واردات افزود: در بخش واردات در این بازه یکساله ۱۶.۵ میلیون تن واردات به ارزش ۱۰ میلیارد دلار انجام شده است. این کالا‌ها عمدتا شامل کالا‌های اساسی از جمله ذرت، دانه‌های روغنی، گندم، برنج، جو، سویا، پارچه و... بوده که از طریق گمرکات استان و به ویژه از طریق گمرک بندر امام خمینی وارد کشور شده است.

ناظر گمرکات خوزستان ادامه داد: مبدا کالا‌های وارداتی کشور‌های برزیل، چین، روسیه، مالزی و اوکراین بوده است.

قره‌بیگی عنوان کرد: درآمد وصول شده یکساله در گمرکات استان حدود ۱۴۵ هزار و ۴۷۸ میلیارد ریال بوده که به حساب خزانه دولت در بانک مرکزی واریز شده است.

وی افزود: همچنین در این بازه زمانی حدود ۱۶ هزار فقره اظهارنامه ورود موقت به ارزش ۸۱۶ میلیون دلار ثبت شد و براین اساس کالا‌ها از گمرکات استان ترخیص شده است.

افزایش ۲۶ درصدی وزن صادرات در ۵ ماهه امسال

ناظر گمرکات خوزستان با بیان اینکه در حوزه ترانزیت در بعد داخلی و خارجی گمرکات استان فعال هستند، گفت: در حوزه ترانزیت خارجی ۵۴۷۳ فقره اظهارنامه ترانزیتی به وزن یک میلیون و ۶۰۶ هزار تن از طریق گمرکات استان ثبت و کار ترخیص این میزان کالا انجام شده است. همچنین در بحث ترانزیت داخلی ۳۵۴ فقره اظهارنامه به وزن ۳۲۰۰ تن ثبت شده است که در گمرکات داخلی استان‌ها جابجا می‌شوند.

قره‌بیگی در خصوص عملکرد گمرکات در ۵ ماهه نخست امسال گفت: در این بازه زمانی حجم تجارت خارجی بیش از ۱۴ میلیون تن بوده است.

وی ادامه داد: در ۵ ماه امسال در بحث صادرات بیش از ۸ میلیون و ۶۷۰ هزار تن کالا به ارزش بیش از ۲ میلیارد و ۲۹۱ میلیون دلار از گمرکات استان صادر شده است که نسبت به مدت مشابه قبل ۲۶ درصد از نظر حجمی افزایش داشته است.

قره‌بیگی با بیان اینکه استان خوزستان یکی از قطب‌های مهم تجاری در حوزه بازرگانی و تولیدی و کسب و کار است، بیان کرد: در حوزه واردات نیز بیش از ۵ میلیون و ۴۴۳ هزار تن کالا به ارزش ۳ میلیارد و ۳۰۱ میلیون دلار از گمرکات استان وارد شده است.

گمرکات خوزستان قطب واردات نهاده‌های دامی و کالا‌های خوراکی

وی ادامه داد: در بحث کالای اساسی گمرکات خوزستان قطب واردات نهاده‌های دامی و کالا‌های خوراکی است و در این زمینه شاهد عملکرد بسیار خوبی در گمرکات استان هستیم.

قره‌بیگی اظهار کرد: در حوزه عمرانی و تجهیز گمرکات در یکساله اخیر اقدامات خوبی انجام شده است و تقریبا چندین پروژه راکد و بلاتکلیف را به اتمام رساندیم. در این زمینه پروژه منازل سازمانی در شهر بستان و بندر امام خمینی، توسعه اتوماسیون اداری و سیستمی کردن رویه‌های گمرکی و توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات، راه‌اندازی گیت‌های مسافری در شلمچه و چذابه و راه‌اندازی سایت خودرو‌های اروندی برای ارایه خدمات به شهروندان از جمله این اقدامات بوده است.

۴ دستگاه ایکس‌ری به مجموع دستگاه‌های ایکس‌ری خوزستان اضافه شد

وی با اشاره به توسعه زیرساخت‌های گمرکات استان افزود: در این زمینه ۴ دستگاه ایکس‌ری به مجموع دستگاه‌های ایکس‌ری استان اضافه شد. این دستگاه‌ها خریداری شده که دو دستگاه در حال نصب و دو دستگاه نیز به زودی نصب خواهند شد.

قره‌بیگی ادامه داد: در بحث ارائه خدمات به تجار و تولیدکنندگان، تسهیلاتی به صاحبان کالای تجاری و تولیدی داده می‌شود. این تسهیلات براساس ضمانت نامه بانکی اعطا می‌شوند تا صاحبان کالایی که مشکل نقدینگی دارند بتوانند این مشکل را حل و حقوق دولت را پس از عرضه کالا در بازار پرداخت کنند.

ناظر گمرکات خوزستان گفت: با توجه به تاکیداتی که انجام شده است هیچ وقفه‌ای در بحث ترخیص کالای اساسی در یکساله اخیر نداشته‌ایم و روند ترخیص کالا بدون هیچ مشکلی در حال انجام است.

صدور مجوز ترانزیت برای گمرک شادگان

وی از صدور مجوز ترانزیت برای گمرک شادگان خبر داد و گفت: در سطح استان خوزستان ۵ انبار اختصاصی فعال وجود دارد تا بتوانیم خدمات بهتری به تولیدکنندگان ارائه دهیم. در این زمینه احداث دو انبار جدید نیز درخواست شده که تقریبا در مراحل نهایی قرار دارند و پس از نهایی شدن راه‌اندازی می‌شوند.

قره‌بیگی ادامه داد: با توجه به تنوع مرزی در خوزستان همه رویه‌های مجاز گمرکی که توسط گمرک ایران مصوب شده است در خوزستان وجود دارد و خدمات وسیعی در این زمینه‌ها ارائه می‌شود. گمرک همچنین در حوزه مناطق آزاد، مناطق ویژه و مناطق عادی در خوزستان مستقر است و در همه این بخش‌ها به ارائه خدمات اقدام می‌کند.

تشکیل ۱۲ فقره پرونده قاچاق کالا در خوزستان

وی عنوان کرد: با توجه به حجم فعالیت بالا در گمرکات استان کمبود نیرو داریم و چارت سازمانی گمرک خوزستان تکمیل نیست و نیاز به نیروی کار جدید است. امیدواریم مجوز‌هایی دریافت کنیم تا بتوانیم نسبت به جذب نیروی مورد نیاز اقدام کنیم.

قره‌بیگی تصریح کرد: نهضت ملی در بحث رسوب کالا رخ داد و با دستورات رییس جمهور برای کاهش رسوب کالا در گمرکات، این مهم شبه وقوع پیوست و با هماهنگی و تعامل انجام‌شده شاهد وضعیت خوبی در بحث رسوب کالا و حل مشکلات مربوط به این مساله در گمرکات استان هستیم.

وی خاطرنشان کرد: ۱۲ فقره پرونده قاچاق به ارزش ۳۸۷ میلیارد و ۱۸۱ میلیون ریال در ۵ ماهه نخست امسال در استان تشکیل شده است.

ارسال نظرات
پر بیننده ها