به گزارش خبرگزاری بسیج استان مرکزی؛ عباس علیآبادی در دومین روز از سفر به استان مرکزی در دیدار با آیتالله دری نجفآبادی نماینده ولیفقیه در استان گفت: استان مرکزی ظرفیتها و پتانسیلهای خوبی دارد، این استان با کمبود آب مواجه است و باید چرخشی از اقتصاد مبتنی بر کشاورزی به سمت اقتصاد با محوریت صنعت صورت گیرد.
وی افزود: اگرچه در حال حاضر استفاده بهینه و بازچرخانی آب صورت می گیرد، اما برای جمعیت کنونی کفایت نمی کند و در آینده ممکن است اراک در تامین آب با چالش جدی روبرو شود.
وزیر صمت تصریح کرد: اگر بتوانیم شرکتهای بزرگ استان را فعال کنیم، دیگر صنایع را نیز میتوان فعال کرد و چنانچه بتوان برای صنایع استان پروژههای بزرگی تعریف کرد میتوان توسعه را رقم زد.
علیآبادی ادامه داد: باید توسعه صنایع با نیاز کمتر به انرژی، صنایع کم آب بر و کشاورزی کم آب بر در کشور برنامه ریزی شود.
وی با اشاره به توانمندیهای کشور در عرصه تولید و عضویت کشور در بریکس گفت: امروز ابر قدرت روسیه توربین گاز را از ایران وارد میکند و یکی از دلایل عضویت ایران در بریکس قدرت صنعتی است.
وزیر صمت با بیان اینکه ظرفیتهای خوبی در کشور وجود دارد، اما در بسیاری از عرصهها با قدرت وارد نشدهایم، تصریح کرد: در ابتدای حضور در وزارتخانه سندی مبتنی با اسناد بالادستی تدوین شده است؛ اسناد راهبردی در زمان تدوین بدون نقص نیست و باید بازنگری شود، اما می توان راهبردهایی تدوین کرد و کشور را بر روی ریل درست قرار داد.
علیآبادی ادامه داد: مسئله اینجاست که آیا بخش خصوصی را باور داریم یا خیر؟ آیا دولت میخواهد متصدی باشد یا خیر، آیا سیاست خارجی اقتصاد محور است یا خیر؟ آیا اقتصاد کشور صادرات محور است یا خیر؟ اگر صادرات محور است، چگونه با موازین صادرات برخورد می کنیم و بحث ارز چگونه باید حل شود؟
وی با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه تجارت باید پشتوانه صادرات و تولید باشد و مهار تورم از مسیر تولید صورت میگیرد نه از مسیر واردات، گفت: کشور در ابعاد صادرات سیاستهایی دارد که باید منطبق با سیاستهای خارجی باشد، دیپلماسی اقتصادی بحث بسیار مهمی است.
وزیر صمت خاطرنشان کرد: برنامهای تدوین شده اما تحولات بنیادین نیازمند زمان است، ولی پروژههای پیشگام برای تحول طراحی شده است. باید فکر کنیم که آیا ارز ارزان قیمت داده شود بهتر است یا قیمت را دستوری کنیم یا هیچ رانتی به کسی نمیدهیم اما از اقتصاد صادرات محور پشتیبانی میکنیم و عملا با دو پارادایم مختلف روبرو هستیم. امروز تعداد زیادی هواپیمای زمینگیر با مشکل موتور در کشور وجود دارد. استفاده از پتانسیل های لجستیکی سرزمین در تعاملات اقتصادی بسیار اهمیت دارد.
انتهای پیام/