خبرهای داغ:
موکب دار ایرانی و مسول گروه جهادی " خادمان جهادگر" می‌گوید: از ابتدای دهه ۹۰ به اتفاق همسر و فرزندانم در مواکب مختلف فعال بوده‌ام که یکی از کار‌های ما برپایی مهد کودک برای مراقبت از فرزندان موکب داران عراقی که از مهمانان اربعین پذیرایی می‌کردند بود.
کد خبر: ۹۵۳۷۲۱۰
|
۱۲ شهريور ۱۴۰۲ - ۰۹:۲۱

به گزاش خبرنگار خبرگزاری بسیج، این روز‌ها که نوای:

قدم قدم با یه علم اننشاء الله اربعین میام سمت حرم
با مدد شاه کرم  انشاء الله اربعین میام سمت حرم
عشق فقط یه سرزمین کرب و بلا برتره از عرش برین
حاجت من شده همین زیارت الحسین یوم الاربعین

به گوش می‌رسد شاهد اوج سفر‌ها در اربعین حسینی هستیم. همگان نظاره‌گر برپایی ده‌ها هزار موکب در خاک ایران و عراق هستند که هر کدام از آن‌ها در اوج صفا و صمیمیت سعی در ارائه خدمات مختلف به زائران دارند که در نوع خود در جهان بی‌نظیر است. به این بهانه برای بررسی فعالیت یکی از موکب داران ایرانی سراغ یکی از این عزیزان رفتیم که حدود ۱۰ سال است به این کار بزرگ معنوی مشغول است.



با سلام و عرض قبولی طاعات و عزاداری هایتان. لطفا در ابتدای این گفتگو کمی خود را برای مخاطبان ما معرفی کنید؟

سلام علیکم. بنده محمد بخشی هستم. مدرک کارشناسی ارشد علوم ارتباطات دارم. سه فرزند پسر دارم. اولین پسر کلاس هفتم، دومی کلاس چهارم است و سومین هم ۵ سال سن دارد. شغل من معلمی است و متولد سال ۱۳۶۶ و اهل کاشمر خراسان، اما ساکن تهران هستم.

 

درباره شروع به فعالیت خود در مواکب کمی توضیح دهید؟

ما از سال حدود ۹۰ ابتدا با همکاری با مواکب مستقر در کربلا خدمات خود را شروع کردیم نخستین سال‌هایی که ایرانی‌ها حضورشان شروع شد همان زمان‌ها بود به‌نحوی که در سال‌های اول با دوستان می‌رفتیم مدارس را در کربلا تجهیز می‌کردیم. آن موقع برخلاف الان هوا خیلی سرد بود و ما به‌دنبال گرمایش آن اماکن بودیم و تلاش می‌کردیم با تهیه بخاری برقی و پتو آن‌جا را گرم کنیم و زائران را اسکان دهیم.

 

آیا خودتان موکب بر پا می‌کردید؟

ما موکب مستقل نداشتیم، اما در آن سال‌ها در بخش‌های فنی، فرهنگی و پشتیبانی به دوستان عراقی کمک می‌کردیم. ابتدا در بخش اسکان و پذیرایی فعال بودیم و بتدریج با سامان مسائل، رویکرد ما فرهنگی شد مثل برپایی حسینیه و هماهنگی برای آوردن سخنرانان و ذاکرین که هر ظهر و شب برنامه عزاداری داشتند. کمک دیگر ما برپایی مهد کودک در کربلا برای نگهداری کودکان عراقی بود، چون وقتی ما مهمان آن‌ها و آن‌ها میزبان ما بودند می‌خواستیم با این کار، کمکی به آن‌ها کرده باشیم البته در کنار آن به برخی بچه‌های ایرانی هم خدمات می‌دادیم. برنامه بعدی ما برگزاری یادواره شهدای جهان اسلام بود با توجه به ظرفیت مواکب غیرایرانی در آن‌جا، دوستان ابتدا با شناسایی نام شهدا، یاد و نام شهدا از جمله شهدای افغانی، پاکستانی، لبنانی و ... را در مواکب گوناگون و در قالب یادواره شهدا گرامی می‌داشتند. چند سال هم توفیق شد اختتامیه یادواره شهدا را در سالن همایش‌های حرم امام حسین علیه السلام برگزار کردیم. برنامه بعدی ما چاپ کتابچه‌هایی برای بچه‌ها و دادن هدایای کوچکی مثل عروسک به بچه‌های عراقی بود همچنین پذیرایی و ایستگاه صلواتی هم جزیی از برنامه‌های ما بود.

 

اسم موکب و گروه جهادی شما چه نام دارد؟

نام گروه جهادی ما " خادمان جهادگر" است. چند سال با موکب خدام العباس علیه السلام و چند دوره هم با موکب حضرت فاطمه زهرا سلام الله علی‌ها و همچنین با تعدادی دیگر از مواکب همکاری فرهنگی داشتیم. جا دارد در اینجا یادی کنیم از شهید حمیدرضا اسداللهی از شهدای مدافع حرم در سوریه. سال اول ۴ مدرسه در کربلا گرفتیم و تجهیز کردیم و این شهید بزرگوار مسئول این کار بود. پارسال در کربلا موکبی بود که برپایی عزاداری و دیگر برنامه‌های فرهنگی و پذیرایی آن را ما انجام می‌دادیم اگر اشتباه نکنم موکب امام جعفر صادق علیه السلام بود. یک تعاملی را با هیئت رزمندگان اسلام برقرار کرده بودیم و برای هر نوبت ظهر و شب یکی از مداحان و سخنرانان مطرح کشور را به آن مکان می‌فرستادند و برنامه اجرا می‌کردند و بعد از برنامه هم اطعام زائرین را داشتیم.

 

امسال نیرو‌های شما از کی به عتبات عالیات اعزام شده‌اند؟

یک تیم از خادمین را در ۲۹ مرداد اعزام کردیم و تیم دوم هم دراوائل شهریور.

 

ان‌شاءالله کی برمی‌گردید؟

دو تا سه روز بعد از اربعین برمی‌گردیم.

 

امسال در کربلا مستقرشده اید یا در نجف؟

در نجف مستقر شده‌ایم.

 

آیا شما خودتان فرصت می‌کنید در راه‌پیمایی اربعین شرکت کنید؟

تمام مسیر را خیر. اما برخی موارد چند عمود و برخی سال‌ها هم نیمی از آن را پیاده می‌رویم. چون وقت کافی نداریم و درگیر کار مواکب هستیم.

 

با توجه به تجربه زیادتان در ایام اربعین آیا توصیه‌ای برای زوار دارید؟

بله نخست سعی کنند سبک بار سفر کنند برخلاف عراقی‌ها که بار زیادی برنمی‌دارند، اما ما ایرانی‌ها بار زیادی برمی‌داریم که مشکل ساز می‌شود و به قولی وبال گردنمان می‌شود.

دوم در سفر سخت نگیریم.

سوم همراه بودن در کنار زائرین از فرهنگ‌ها و ملیت‌های مختلف را قدر بدانیم می‌توانیم از این فرصت برای تبلیغ اسلام و ایران استفاده کنیم و یک مبلغ باشیم.

چهارم خود را به خدا و اهل‌بیت علیهم السلام بسپاریم و از لحظه لحظه این سفرمعنوی و از اصل سفر که زیارت بامعرفت امامان است غافل نشویم.

 

همکاری مردم و مسئولان عراقی در برپایی مواکب چگونه است؟

باید بگویم عالی عالی حرف ندارد و این موضوع باید الگو باشد برای ما. هم محبت وهم هزینه و هم سعی می‌کنند همه را زیر پرچم امام حسین علیه السلام جمع کنند.

 

در کنار سفر شما به عراق آیا خانواده هم با شما همراه می‌شوند؟

در این سال‌ها به‌اتفاق خانواده مشرف شدیم حتی پسر کوچک من که ۴۰ روزش بود را همراه خود در ایام اربعین به سفر بردیم.

 

همسرتان آیا مسولیتی در مواکب دارند؟

فعالیت‌های فرهنگی، آموزشی و تربیتی بخش خواهران در مواکبی که فعال هستیم با خانم بنده می‌باشد و تحصیلات ایشان هم سطح سه حوزه است.

 

آقای بخشی هزینه‌های مواکب را از کجا تهیه می‌کنید؟

قسمتی از آن از طریق کمک‌های خیرین است که با کمک تبلیغات و پوستر جمع‌آوری می‌کنیم. باید بگویم اول برنامه‌ها نگران هستیم، اما در طول زمان از جا‌هایی که فکر نمی‌کنیم پول و کمک‌ها می‌رسد. در سفر‌ها و اردو‌های جهادی یک بخشی از هزینه‌ها از خود دوستان جمع‌آوری می‌شود مثلاً قسمتی از هزینه‌های رفت‌وآمد به عهده‌ی خود آن‌ها می‌باشد و عمده کمک‌ها را هم بچه‌های جهادی از دوستان و آشنایان و همچنین از طریق تبلیغات در فضای مجازی تهیه می‌کنند.

 

آیا خاطره‌ای دارید از این تعداد سالی که در مواکب فعال بودید؟

نخستین سالی که رفتیم عراق یک ماه به اربعین بود. هوا خیلی سرد بود مقبره آیت الله حکیم را هماهنگ کردیم که تعدادی از زائران در آن ساکن شوند. اما زوار یک شب دیر رسیدند و مسئولان آنجا گفتند هوا سرد است و مکان را در اختیار تعداد دیگری از زوار قرار دادند و با آمدن زوار برای اسکان ان‌ها جا نبود و ما مانده بودیم چطور شرمنده این افراد نشویم و هر جا رفتیم اماکن پر بود در نهایت رفتیم چند تالار عروسی را در نجف اجاره و با موکت و پتو آن‌ها را تجهیز و زائران را آن‌جا مستقر کردیم و توانستیم آن‌ها را از سرمای طاقت فرسا نجات دهیم و این موضوع یک خاطره جالبی بود از ان زمان که به یادم مانده است.

ان‌شاءالله موفق و مؤید باشید و با زیارت مقبول به ایران برگردید.

یا علی

ارسال نظرات
پر بیننده ها