سرپرست اداره‌ میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان از پیگیری و اجرای مصوبات سفر رهبری در دهه ۸۰ خبر و داد و گفت: ثبت چهار شهر و روستای استان در فهرست ملی و جهانی صنایع‌دستی بخشی از اقدامات انجام شده است.
کد خبر: ۹۵۴۰۲۰۱
|
۲۹ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۸:۴۹

محمدهادی طهرانی مقدم در گفت‌وگو با خبرنگار بسیج در زاهدان در خصوص مصوبات سفر رهبر معظم انقلاب در دهه ۸۰  با بیان اینکه که یک‌بند آن مربوط به حمایت از صنایع‌دستی و ایجاد صنایع کوچک در منطقه بود، افزود: بر خود لازم دانستیم تا روند اجرایی‌شدن این مصوبات را در حوزه کاری خود بررسی کنیم؛ ازاین‌رو در ۲۱ سال گذشته اقداماتی پیرامون اجرای این مصوبه در دستور کار قرار داشته که آموزش‌دیدگان ترویجی صنایع‌دستی ۷۴ هزار و ۳۱۸ نفر و آموزش شاغلان صنایع‌دستی ۹۵۳ نفر از جمله فعالیت‌های صورت‌گرفته به شمار می‌رود.

وی ارائه تسهیلات بانکی در راستای حمایت از صنعتگران را از دیگر برنامه‌ها عنوان کرد و افزود: از سال ۹۶ تاکنون یک هزار و ۲۹۲ طرح به مبلغ ۹۱۰ میلیارد و ۳۹۹ میلیون ریال ارائه شده، افزون بر آن صدور مجوز کارگاهی و انفرادی برای بیش از ۱۰ هزار کارگاه تولیدی، و صدور کارت شناسایی صنعتگری و جواز تأسیس کارگاه از دیگر برنامه‌ها در راستای اجرای این بند از مصوبه بوده است.

این مقام مسئول ثبت ۲ شهر ملی شامل؛ شهرستان نیمروز به‌عنوان شهر ملی خامه‌دوزی، شهرستان ایرانشهر به‌عنوان شهر ملی سوزن‌دوزی، روستای تنگ سرحه شهرستان لاشار به‌عنوان یک روستای ملی حصیربافی و روستای کلپورگان شهرستان سراوان را به‌عنوان یک روستای جهانی سفال از دیگر اقدامات انجام شده دانست و ادامه داد: در طی اين مدت ۱۹۸ اثر مهر اصالت ملی و ۱۰ اثر مهر اصالت جهانی دریافت کرده‌اند.

وی بیمه ۷۰۰ نفر از صنعتگران صنایع‌دستی از محل بیمه کشاورزان و روستاییان و بیمه تأمین اجتماعی را از دیگر فعالیت‌ها اعلام کرد و گفت: ایجاد و راه‌اندازی چهار بازارچه صنایع‌دستی در کاروان‌سرای ملک  شهرستان زاهدان، تنگ سرحه شهرستان لاشار، روستای کلپورگان شهرستان سراوان و بانک ایران و انگلیس در شهرستان زابل همچنین استقرار و راه‌اندازی دو خط بسته‌بندی اهدایی از سازمان یونیدو در شهرستان‌های زابل و ایرانشهر  از جمله اقدامات در دستور کار در این دوره مدیریتی در راستای تحقق مصوبه معظم له می‌باشد و خود را ملزم به اجرایی‌شدن آن می‌دانیم.

به گفته سرپرست اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی سیستان و بلوچستان، شرکت در ۱۰ نمایشگاه خارجی و ۴۵ نمایشگاه داخلی نیز طی این مدت انجام شده است.

او در بخش دیگر سخنان خود با بیان اينکه برخی از اقدامات نیاز به تقویت و توسعه بیشتر دارند، گفت: یکی از علت‌های اصلی در عدم اجرای کامل این بند از مصوبه، عدم تأمین اعتبار به‌موقع بوده است.

طهرانی مقدم اظهار کرد: در زمینه فروش صنایع‌دستی در مقاصد ملی و بین‌المللی، معرفی و برندسازی محصولات صنایع‌دستی، بیمه صنعتگران و توسعه فعالیت‌های بسته‌بندی و تجاری‌سازی محصولات صنایع‌دستی برنامه‌هایی در دستور کار است تا بتوان با انجام آنها به تحقق این بند از مصوبه که حدود ۲۱ سال از ابلاغ آن می‌گذرد، عمل کرد.

ارسال نظرات