پوستر نخستین جشنواره استانی تئاتر خیابانی «معبر» با حضور جمعی از مسئولان فرهنگی استان کهگیلویه و بویراحمد در یاسوج رونمایی شد.
کد خبر: ۹۵۴۰۵۹۷
|
۳۰ شهريور ۱۴۰۲ - ۲۰:۳۶

به گزارش خبرگزاری بسیج از یاسوج، به مناسبت فرا رسیدن هفته دفاع مقدس، پوستر نخستین جشنواره استانی تئاتر خیابانی «معبر» امروز با حضور مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کهگیلویه و بویراحمد، مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس استان، معاون تعاون و امور اجتماعی بنیاد شهید و امور ایثارگران استان، معاون هنری و سینمای فرهنگ و ارشاد و رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان گچساران در یاسوج رونمایی شد.
نخستین جشنواره استانی تئاتر خیابانی «معبر» به همت اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان گچساران با همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کهگیلویه و بویراحمد و انجمن هنرهای نمایشی شهرستان گچساران، انجمن هنرهای نمایشی استان کهگیلویه و بویراحمد، کانون بسیج هنرمندان شهرستان گچساران و موسسه فرهنگی و هنری جرنگه هنر در راستای ارتقای تئاتر خیابانی و حمایت از تولید آثار نمایشی برای اجرا در خارج از صحنه های معمول تئاتر برگزار می شود.

توجه به حوزه ایثار و شهادت و فرهنگ دفاع مقدس زینت کار فرهنگی است

مدیرکل فرهنگ ارشاد اسلامی استان کهگیلویه و بویراحمد زینت کار فرهنگی را توجه به حوزه ایثار و شهادت و همچنین فرهنگ دفاع مقدس دانست و گفت: گنجینه دفاع مقدس محتوا و موضوعات بسیاری دارد که می‌توان در حوزه فرهنگ ایثار و شهادت به عنوان اولویت در دستور کار باشد.
امین درخشان امروز در آئین رونمایی از پوستر نخستین جشنواره استانی تئاتر «معبر» که با حضور مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس و مسئولانی از بنیاد شهید و امور ایثارگران و همچنین سپاه فتح برگزار شد، اظهار کرد: بخش قابل توجهی از فعالیت‌های بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس از جنس کار فرهنگی و هنری است.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کهگیلویه و بویراحمد ضمن گرامی داشت هفته دفاع مقدس، اظهار امیدواری کرد بتوان برنامه‌های خوبی را در حوزه فرهنگ ایثار و شهادت که یک وظیفه همگانی است، اجرا نمود.
وی توجه به حوزه ایثار و شهادت را یک ضرورت دانست و خاطرنشان کرد: با توجه به جنگ فرهنگی دشمن، جهاد تبیین، تولید و نشر آثار دفاع مقدس به عنوان بزرگ ترین خدمت و رسالت باید در دستور کار قرار گیرد.
درخشان به تعدد موضوعات فرهنگی و وظیفه این اداره کل در این راستا اشاره کرد و افزود: در یک سال گذشته تلاش شد در حوزه فرهنگ و هنر و همچنین تولید آثار در زمینه دفاع مقدس فعالیت‌هایی صورت گرفت و می‌طلبد که به این مهم توجه ویژه داشته باشیم.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کهگیلویه و بویراحمد یادآور شد: در حوزه فیلم شهدای هنرمند، شعر، کتاب و موضوعات مختلف فرهنگی به ویژه در حوزه ایثار و شهادت وظیفه داریم، زیرا گنجینه دفاع مقدس مهم ترین وظیفه بوده که هر اندازه با توجه به محتوا و موضوع در این زمینه کار کنیم، باز هم این ظرفیت برای کار و تلاش بیشتر وجود دارد.
وی زینت کار فرهنگی و هنری را توجه به نشر آثار در حوزه ایثار و شهادت و همچنین فرهنگ دفاع مقدس دانست و تاکید کرد: گنجینه دفاع مقدس محتوا و موضوعات بسیاری دارد که می‌توان در حوزه فرهنگ ایثار و شهادت به عنوان اولویت در دستور کار باشد.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کهگیلویه و بویراحمد ضمن تقدیر و تشکر از بنیاد شهید و امور ایثارگران به جهت برنامه های فرهنگی و جمعی و همچنین سرکشی از خانواده‌های شهدا و ایثارگران، افزود: این اداره برنامه‌های خوب و باکیفیتی نیز در حوزه فرهنگی انجام داد که جای تقدیر دارد.
وی برگزاری جشنواره استانی تئاتر خیابانی «معبر» را یک توفیق و خدمت به شهدا و رزمندگان دانست و خاطرنشان کرد: یادواره شهدای هنرمند استان در کنار کنگره سرداران و شهدای استان کهگیلویه بویراحمد برای سال آینده پیش بینی شده است.
درخشان به نخستین جشنواره تئاتر استانی «معبر» اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه شهرستان گچساران معبر اعزام رزمندگان استان و همچنین بازگشت شهدا بود، این جشنواره به میزبانی شهرستان برگزار می‌شود.

حضرت امام(ره) بزرگ ترین هنرمند انقلاب اسلامی/تحسین رئیس اداره فرهنگ و ارشاد گچساران
سرهنگ پاسدار «سلمان خواست خدایی» امروز (۳۰ شهریور ماه) در حاشیه آئین رونمایی از پوستر نخستین جشنواره استانی تئاتر خیابانی «معبر»، ضمن تقدیر و تشکر از مدیرکل فرهنگ ارشاد اسلامی استان که در زمینه ترویج فرهنگ ایثار شهادت فعالیت دارند، اظهار کرد: یکی از هنرهای حضرت امام خمینی(ره) مردمی کردن جنگ بود، یعنی باید طوری عمل کنیم که همه ملت ایران خود را صاحب دفاع مقدس بدانند، زیرا که همه مردم کشور در جنگ نقش داشتند.
مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان کهگیلویه و بویراحمد برترین کار در حوزه دفاع مقدس را اندیشه کردن دفاع مقدس دانست و گفت: نمایش تئاتر «صدام در دام» شهرستان گچساران به صورت گردشی در دوران دفاع مقدس هر روز در یک یگان با توجه به اثرگذاری آن انجام شد که در نهایت صدام در دام هم افتاد.
وی با اشاره به اینکه موضوعات فرهنگی دیربازده بوده و با توجه به تاثیرگذاری بر افکار، دیرتر اثر خود را بر جای می‌گذارند، افزود: حضرت امام خمینی (ره) می‌فرماید «به فکر این باشید که آمریکا برای ۵۰ سال دیگر شما برنامه دارد، فکر نکنید که الان پیروز شدید».
سرهنگ خواست خدایی ضمن تاکید بر اینکه دشمنان اتاق فکرهای خوبی دارند و در زمینه‌های فرهنگی بر افکار و اندیشه‌های مردم ما کار می‌کنند، ادامه داد: اتاق فکر آنها گاهی اوقات بر ما تحمیل می‌شود که خود ما نیز از آن خبر نداریم و باید در این زمینه هوشیار و بیدار باشیم.
مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان کهگیلویه و بویراحمد بزرگ ترین هنرمند انقلاب اسلامی را حضرت امام رضوان الله علیه دانست و بیان کرد: در زمان جنگ پرچم‌هایی که روی آن نوشته بود «سلاح تبلیغات برنده‌تر از سلاح جنگ است» این سخن حضرت امام(ره) بود که نقش فرهنگ و تبلیغات را می‌رساند.
وی یادآور شد: یکی دیگر از هنرهای حضرت امام (ره) مردمی کردن جنگ بود که در اوایل جنگ تا مردم به صورت بسیج عمومی وارد جنگ نشدند، جهاد و پیروزی در حصر آبادان، فتح خرمشهر و سایر عملیات‌ها حاصل نشد.
سرهنگ خواست خدایی خاطرنشان کرد: این امر نشانه تاثیرگذاری هنر بوده که هم می‌تواند تاثیر مثبت برای دوستان و هم تاثیر منفی به عنوان جنگ روانی دشمنان باشد.
مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: اگر ما بتوانیم این تاثیر را در کارهای هنری داشته باشیم، می‌توانیم روحیه مردم را برای مقابله با استکبار و دشمنان بالا ببریم و هم می‌توانیم با فرهنگ و هنر روحیه آنها را تضعیف کنیم.
وی ادامه داد: اگر امروز بخواهیم شعاع برد نظام جمهوری اسلامی را در زمینه فرهنگ و هنر نگاه کنیم، می‌بینیم که مقاومت تا فراتر از مرزها رفته و زمانی در شلمچه، فکه و طلائیه با دشمن می‌جنگیدیم ولی هم اکنون در دریای مدیترانه و حتی در دل آفریقا ما می‌بینیم که فرهنگ دفاع مقدس و مقاومت از آن پیروی می‌کنند که این نشانه برد فرهنگ، تبلیغات و اثرات فرهنگی است.
سرهنگ خواست خدایی اظهار کرد: ما در بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس برنامه‌های خوبی را پیش بینی کردیم که با همکاری و تعامل با دستگاه‌های فرهنگی بتوانیم کار را به پیش ببریم.
مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان کهگیلویه و بویراحمد ادامه داد: همکاری بسیار خوبی در گذشته بین دستگاه‌ها و نهادهای فرهنگی استان با بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس صورت گرفته که امیدواریم این همکاری‌ها نیز تداوم داشته باشد.
وی با اشاره به اینکه سوژه‌ها و پتانسیل‌های خوبی در استان کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد، افزود: ما سرداران بین المللی مظلومی از جمله سردار شهابی‌فر، سردار گشتاسبی، سردار عظیمی‌فر، سردار جمشیدی، سردار دولت آبادی که افتخارات این شهر و استان هستند را داریم و می‌طلبد برخی از معابر مهم را به نام این عزیزان نام گذاری کرد؛ ضمن اینکه شهدایی مثل سردار اورنگ، شهید زرین، شهید بازگیر، شهید هرمزپور و دیگران را داریم.
سرهنگ خواست خدایی بیان کرد: در شهرستان گچساران یک شهید زنده به نام سردار «علی فضلی» را داریم که موسس سپاه گچساران هستند و به عنوان یک سوژه ملی و یک شهید زنده به تمام معنا مطرح است.
مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان کهگیلویه و بویراحمد ضمن تحسین رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی گچساران به دلیل انتخاب این سوژه یعنی تئاتر خیابانی «معبر»، گفت: این بنیاد در کنار اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی برای برگزاری این جشنواره و برنامه‌های حوزه دفاع مقدس خواهد بود.
معاون تعاون و امور اجتماعی بنیاد شهید و امور ایثارگران استان کهگیلویه و بویراحمد نیز در این نشست ضمن تقدیر تشکر از امین درخشان، مدیر کل فرهنگ ارشاد اسلامی استان، گفت: از زمان حضور وی در این اداره، تحول ارزشمندی در حوزه فرهنگ و هنر ایجاد شده است.

«گچساران معبر و گذرگاه رزمندگان»
رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی گچساران در این زمینه، گفت: با توجه به اینکه شهرستان گچساران در دوران هشت سال دفاع مقدس به عنوان معبری برای رزمندگان و محل و گذرگاه رزمندگانی که به سمت ‌جبهه های جنگ می‌رفتند و بیشتر شهدایی که برای تشییع از مناطق جنگی برمی‌گشتند، محل عبور آنها نیز از این شهرستان بود، مقرر شد با تمرکز بر آثار ارزشمند هنرمندان سراسر استان و با شعار «گچساران معبر و گبا شعار «گچساران معبر و گذرگاه رزمندگان» اقدام به برگزاری این جشنواره شود.
اورنگ نارکی با اشاره به اینکه مهلت ارسال لوح فشرده آثار به بخش مسابقه خیابانی تا 10 شهریور 1402 بود، افزود: قرار شد نمایش های برگزیده 25 شهریور انتخاب و اختتامیه جشنواره نیز در هفته دفاع مقدس برگزار شود که به دلیل حجم برنامه ها و جشنواره های منطقه ای در استان، اختتامیه 22 تا 24 مهر ماه امسال برگزار خواهد شد.

پوستر جشنواره تئاتر خیابانی «معبر» در یاسوج رونمایی شد

از تهیه کتاب الکترونیکی و مکتوب شهدای هنرمند تا افتتاح نگارخانه و پلاتو شهیدان سجده‌ای و مندنی زاده
رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان گچساران گفت: در کنار آئین اختتامیه جشنواره استانی تئاتر خیابانی «معبر»نگارخانه شهید سجده‌ای از شهدای هنرمند حوزه هنرهای تجسمی و پلاتو شهید مندنی زاده از هنرمندان حوزه نمایش نیز افتتاح خواهند شد.

«اورنگ نارکی» امروز در حاشیه آئین رونمایی از پوستر نخستین جشنواره استانی تئاتر خیابانی «معبر»، اظهار کرد: شهرستان گچساران در طول هشت سال دفاع مقدس محل و گذرگاه رزمندگانی بود که به سمت ‌های جبهه های جنگ می‌رفتند و بیشتر شهدایی که برای تشییع از مناطق جنگی برمی‌گشتند، محل عبور آنها نیز از این شهرستان بوده است.
رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان گچساران با اشاره به اینکه عنوان «گچساران معبر و گذرگاه دفاع مقدس» ماندگار شد، گفت: طبق رایزنی‌های صورت گرفته در شهرستان گچساران و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان و تفاهم‌نامه‌های فرهنگی و هنری در سطح استان، یکی از پیشنهادها برای شهرستان‌ گچساران با توجه به فراهم بودن فضا برای تئاتر خیابانی که نسبت به تئاتر صحنه‌ای می‌تواند فضای فراگیرتری داشته باشد و هم اینکه فضای به روزتری بوده و می‌توان با امکانات کمتری آن را برگزار کرد، پیشنهاد برگزاری جشنواره استانی تئاتر «معبر» مطرح و مورد تایید قرار گرفت.
وی خاطرنشان کرد: طبق تفاهم نامه با اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اوایل مرداد ماه فراخوان نخستین جشنواره استانی تئاتر «معبر با توجه به زمان کمی که وجود داشت، انتشار یافت.
نارکی ادامه داد: قرار بود که این جشنواره در هفته دفاع مقدس برگزار شود ولی با توجه به حجم کارها و جشنواره‌های منطقه‌ای در استان، تاریخ برگزاری جشنواره تغییر کرد.
رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان گچساران افزود: در این مدت زمان ۱۷ اثر به دبیرخانه جشنواره ارسال شد که با رایزنی‌های صورت گرفته، هیئت بازبین بین ۸ تا ۱۰ اثر را انتخاب خواهند کرد.
وی با اشاره به اینکه اختتامیه نخستین جشنواره استانی تئاتر »معبر« 22 تا 24 مهر ماه امسال برگزار خواهد شد، بیان کرد: اختتامیه این جشنواره به نام نخستین یادواره شهدای هنرمند شهرستان گچساران نام گذاری شده است.
رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان گچساران یادآور شد: این شهرستان هشت شهید هنرمند در رشته‌های مختلف هنرهای نمایشی، عکاسی، خوشنویسی و هنرهای تجسمی دارد.
وی با اشاره به اینکه در کنار آئین اختتامیه جشنواره استانی تئاتر خیابانی «معبر» سالن سینما تک با نام شهید «پورویس» افتتاح خواهد شد، اظهار کرد: شهید «پورویس» از عکاسان دوران دفاع مقدس هستند.
نارکی خاطرنشان کرد: نگارخانه شهید سجده‌ای از شهدای هنرمند حوزه هنرهای تجسمی و پلاتو شهید مندنی زاده از هنرمندان حوزه نمایش نیز افتتاح خواهند شد.
رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان گچساران ادامه داد: شهید مندنی‌زاده آخرین نمایشی را که اجرا کردند و سپس به شهادت رسیدند به اسم «صدام در دام» بود که در شهرستان اتفاق افتاد و سپس این نمایش برای رزمندگان نیز اجرا شد و پس از اجرای این نمایش به شهادت رسیدند.
وی با اشاره به اینکه شهرستان گچساران هشت شهید هنرمند دارد که در حال تهیه کتاب الکترونیکی و مکتوب این شهدا هستیم، افزود: کارهایی در حوزه شهدای هنرمند در دستور کار بوده و امیدواریم بتوانیم برای حوزه ایثار و شهادت فعالیت‌های لازم را انجام دهیم.
نارکی گفت: هر اندازه برای حوزه ایثار و شهادت فعالیت صورت گیرد، احساس می‌شود که کم کاری صورت گرفته و باید تا زنده ایم در خدمت این حوزه باشیم، زیرا در زمینه روحی و روانی احساس آرامش می‌کنیم.

ارسال نظرات