بخشدار بخش ساروق گفت: نخستین جشنواره فرش جیریا، در راستای رونق‌بخشی و تقویت هنر صنعت قالی‌بافی در استان مرکزی، همراه‌ با برنامه‌های فرهنگی و هنری در روستای «جیریا» برگزار می‌شود.
کد خبر: ۹۵۴۳۸۲۴
|
۰۸ مهر ۱۴۰۲ - ۰۹:۰۴

به گزارش خبرگزاری بسیج استان مرکزی؛ حجت‌الاسلام سید رسول اختری بخشدار بخش ساروق، از برگزاری نخستین جشنواره فرش جیریا خبر داد و گفت: این جشنواره با انواع فرش‌های اصیل ایرانی، در راستای رونق‌بخشی و تقویت هنر صنعت قالی‌بافی در استان مرکزی، همراه‌ با برنامه‌های فرهنگی و هنری، در روستای جیریا، برگزار می‌شود.

وی با اشاره به اهمیت معرفی این کار هنری ارزشمند و احیاء جایگاه فرش دستباف، افزود: این جشنواره از ۱۲ مهر ماه آغاز و به مدت سه روز در پارک ولیعصر(عج) جیریا به همت دهیاری و با همکاری دستگاه‌های متولی بر پا است.

بخشدار بخش ساروق شهرستان اراک تصریح کرد: برپایی نمایشگاه فرش دستباف جیریا از مهمترین برنامه‌های این جشنواره است.

حجت‌الاسلام اختری با بیان اینکه این نمایشگاه در ۱۵ غرفه دایر می‌شود، گفت: ۱۳ غرفه این نمایشگاه به فرش و فرش بافی به منظور معرفی این هنر دستی ارزشمند اختصاص یافته و دو غرفه دیگر نیز صنایع دستی و دیگر محصولات مرتبط با فرش جیریا است.

وی هدف از برگزاری این جشنواره را معرفی هنر دست مردم روستای جیریا به همگان، معرفی فرش جیریا، تبیین هویت و هویت‌سازی برای این فعالیت هنری، فراهم سازی زیرساخت و بهره گیری از حضور مسئولان به منظور فراهم سازی زمینه برپایی کارگاه‌های فرش بافی و رفع مشکلات پیش روی این هنرمندان با حضور مسئولان دانست و افزود: این عزیزان با مشکلات متعددی از جمله بیمه روبرو هستند که حضور مسئولان در این جشنواره می‌تواند به رفع مشکلات کمک کند.

بخشدار بخش ساروق شهرستان اراک با اشاره به اینکه در روستای جیریا بیش از ۳ هزار نفر جمعیت در قالب ۸۰۰ خانواره زندگی می کنند، ادامه داد: ۸۳۰ دار قالی در این روستا برپا است و همه بانوان و برخی از مردان در این روستا به فرش بافی اشتغال دارند.

حجت‌الاسلام اختری با تاکید بر اینکه مردم جیریا در صنعت فرش‌بافی به خودکفایی رسیده‌اند، تصریح کرد: در این روستا تمام لوازم مورد نیاز بافت فرش، از طراحی نقشه گرفته تا ساخت وسایل، توسط خود اهالی تهیه و تولید می‌شود.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه نمایشگاه فرش دستباف جیریا تا ۱۴ مهر ماه جاری دایر است و علاقه مندان می توانند از ساعت ۹ صبح تا ۱۷ برای بازدید به روستای جیریا مراجعه کنند، گفت: اختتامیه این جشنواره نیز در روز ۱۴ مهر ماه با حضور مسئولان و تقدیر از برترین های حوزه های مختلف روستای جریا برگزار می شود.

حجت الاسلام اختری خاطرنشان کرد: بهترین و نفیس‌ترین فرش در منطقه جریا تولید می‌شود.

جیریا مهد فرش دستباف ایران، با به‌تصویر کشیدن انواع فرش‌های دستباف ایرانی، فرهنگ دیرینه فرش‌بافی کشور را، در این جشنواره، به نمایش عموم می‌گذارد.

انتهای پیام/

ارسال نظرات