سمپوزیوم تخصصی «جایگاه رسانه در تغییر سبک زندگی سالمندان» با حضور دکتر فرقانی و دکتر خسروی از اساتید علوم ارتباطات و رسانه در اسایشگاه خیریه کهریزک تهران برگزار شد.
کد خبر: ۹۵۴۴۶۵۵
|
۱۱ مهر ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۶

دکتر علی رضا خسروی مدرس دانشکده خبر در سخنانی اظهار داشت: در فضای رسانه ای موضوع سالمندی و توجه به این موضوع مورد غفلت قرار گرفته است. وی سریال پدر سالار را یکی از فاخر ترین سریال های تلویزیونی دهه 70 عنوان کرد و گفت: این مجموعه در زمان خود مورد توجه بسیاری از مخاطبان تلویزیون قرار گرفت که به   نقش پدر به عنوان محور خانواده می پرداخت اما بعد از آن دیگر تولیداتی در مورد توجه به سالمندان نداشته ایم   در برخی سریال ها هم به این موضوع می پردازند که فرزندان تصمیم می گیرند که پدر و مادر سالمند خود را چکار کنند. در حوزه رسانه و ارتباطات  هم باید رسانه و هم مخاطب محتوا و قالب را بشناسیم سالمنان نیازهای متنوع دارند؛ سالمند زن ومرد از لحاظ نیازها، آستانه صبر و حوصله و نگرش با هم متفاوت  هستند در فضای رسانه ای ایران در فیلم ها و سریال ها خیلی به موضوع سالمند توجه نشده است.

وی اظهار داشت: نرخ ازدواج و فرزند آوری در سطح دنیا کم شده و این شرایط بالطبع نرخ سالمندی را افزایش می دهد و ما با یک موج سامندی روبرو در آینده مواجه خواهیم شد و رسانه باید به آن توجه کند.

صرف 8 ساعت زمان برای  یک پلان 30 ثانیه ای     

محمد رضا روشن قیاس عکاس، تصویربردار و  مستند ساز نیز در نشست تخصصی جایگاه رسانه در تغییر سبک زندگی سالمندان که درمحل اسایشگاه خیریه کهریزک برگزار شد، با اشاره به اینکه بخش عمده ای از رسانه در اختیار قدرتهاست، اظهار داشت: اگر ما فضا را به درستی بشناسیم می توانیم از این بستر به درستی استفاده کنیم . وی ادمه داد: هر شخصی اگر ابزار رسانه؛ تولید محتوا و هدف  را بشناسد می تواند به اهداف خودش برسد. وی با بیان اینکه بیش از دو دهه است که با آسایشگاه کهریزک آشنا است، خاطرنشان کرد: در زمان کرونا برای ساخت مستندی به نام تازگی در این حوالی برای معرفی کهریزک  به مدت چند شب میهمان دوستان این مجموعه بودیم که برای ساخت یک پلان 30 ثانیه ای حدود 8 ساعت زمان صرف کردیم  اما سازمان صدا و سیما برای پخش این برنامه 60 دقیقه درنظر گرفته بود که مجبور شدیم مقداری از فضای کار را حذف کنیم و متاسفانه نتوانستیم بخشی از مطالب از جمله آشپزخانه ، تغذیه مددجویان و رختشویخانه را پخش کنیم و مخاطب در جریان برخی جزئیات مهم قرار نمی گرفت.

وی آسایشگاه خیریه کهریزک را مجموعه ای با محتواهای بسیار زیاد در حوزه های اجتماعی، عاطفی و سالمندی توصیف کرد و به مدیران این مرکز پیشنهاد کرد که بانک اطلاعات برای استفاده اصحاب رسانه به منظور تولید محتوا در مورد سالمندی و آموزش به ساکنان آسایشگاه که در اینجا زندگی می کنند برای تولید محتوا برای رسیدن به انداف عالی ایجاد کنند.

 

ارسال نظرات