خبرهای داغ:
طبیعت زیبای گلپایگان

منطقه گردشگری تنگ غرقاب

قسمتی ازطبیعت زیبای گلپایگان را می توان در روستای تیمره تنگه غرقاب مشاهده کرد.
کد خبر: ۹۵۴۶۳۷۳
|
۲۱ مهر ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۹

به گزارش خبرگزاری بسیج از گلپایگان، تنگه یا تنگ غرقاب در روستایی به همین نام از توابع بخش مرکزی شهرستان گلپایگان قرار دارد.

این روستا که «تیمره» نیز نامیده می‌شود، اهمیت بسزایی به‌لحاظ تاریخی دارد و ۹ قلعه، دو کبوترخانه و یک حمام متعلق به دوره صفویه را در خود جای داده است. در تنگ غرقاب نگاره‌ها و سنگ‌نوشته‌های مختلفی وجود دارد که مربوط به ادوار گوناگون تاریخی بوده‌اند.

 این سنگ‌نگاره‌ها مربوط به یک دوره خاص نیستند؛ بلکه دوره‌ای مابین ۷,۰۰۰ سال پیش تا قرن هشتم هجری قمری را شامل می‌شوند. در این منطقه سنگ‌نگاره‌های پهلوی ساسانی از عهد باستان ایران نیز دیده می‌شود.

در روستای غرقاب، خانقاهی نیز ساخته شده که کتیبه‌ای از آن برجای مانده است. وجود گورستانی در این منطقه با داشتن کتیبه‌های کوفی و عربی نشان‌دهنده این موضوع است که منطقه غرقاب،قدمت بسیاری دارد.

برای بازدید از تنگ غرقاب، باید ابتدا خود را به شهرستان گلپایگان برسانید. دسترسی به شهر گلپایگان که در حدفاصل خمین و خوانسار قرار دارد، از طریق اتوبان تهران-قم و حرکت به‌سمت اصفهان میسر است. پیش از رسیدن به اصفهان، مسیر فرعی به‌سمت گلپایگان وجود دارد. در شهر گلپایگان نیز از طریق بلوار امام رضا (ع) می‌توان به روستای غرقاب یا تیمره دسترسی یافت.

در نگاره‌های منطقه تنگ غرقاب، آنچه بیش از همه تصاویر به چشم می‌خورد، تصاویری از حیوانات است. در این منطقه تصاویری مربوط به شکار نیز دیده می‌شود که می‌توان آن را نشانی از وجود شکارگاه یا چراگاه در منطقه یا سرسبزی آن دانست. در بین تصاویر حیوانات، نگاره بز کوهی شاید بیش از دیگر نگاره‌ها در این منطقه به چشم می‌آید.

منبع: جاذبه های گردشگری گلپایگان/سایت آخاله/کجارو

ارسال نظرات