خبرهای داغ:
آیین اختتامیه ششمین جشنواره سراسری دانشجویی تجسمی قرآن و هنر «شهود قدسی» و چهارمین جشنواره ملی ادبی «باران» همزمان با سالروز نخستین حمله تروریستی برگزار شد.
کد خبر: ۹۵۴۹۱۱۳
|
۰۲ آبان ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۶

به گزارش خبرگزاری بسیج از فارس، علیرضا کلانتر مهرجردی در آیین اختتامیه ششمین جشنواره سراسری دانشجویی تجسمی قرآن و هنر «شهود قدسی» و چهارمین جشنواره ملی ادبی «باران» همزمان با سالروز نخستین حمله تروریستی به حرم مطهر شاهچراغ (ع) در حرم مطهر حضرت شاهچراغ (ع) با بیان اینکه جهاد دانشگاهی تلاش کرده در عرصه‌های مختلف فرهنگ و رسانه خلأ‌های موجود را پر کند، ابراز امیدواری کرد: به همت همه دوستان در همه عرصه‌ها، هم جهاد دانشگاهی همه اصحاب علمی که در این جلسه حضور دارند، تلاش‌های کافی و وافی را شاهد باشیم که هر روز به خودباوری و استقلال ایران در همه حوزه‌ها نزدیک شویم. 

معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی ضمن تقدیر و تشکر از جمیع همکارانش در جهاد دانشگاهی استان فارس که زحمت وافری را در حوزه فرهنگی متحمل شده‌اند، گفت: جهاد دانشگاهی همیشه تلاش کرده در راستای تحقق مقصود مقام معظم رهبری در حد توان حضور داشته باشد و تلاش کند که با همراهی سایر حوزه‌های فرهنگی استان گام‌های مهمی را در این جهت بردارد.

وی تصریح کرد: جهاد دانشگاهی به عنوان مولود مبارک انقلاب اسلامی، حامی دانشگاه اسلامی است. دانشگاهی که نظام دغدغه‌هایش بر اساس نظام دغدغه‌های اجتماع طراحی شده باشد و اگر در حوزه‌ای برنامه‌ریزی و اجرا می‌کند، حتماً این برنامه‌ها با نگاهی هوشمندانه به وضعیت جاری در اجتماع باشد.

کلانتر مهرجردی در ادامه سخنان خود با بیان اینکه هر دو حوادث غزه و حرم شاهچراغ (ع) ناشی از جریان تروریسم استکبار جهانی است، بیان کرد: به نظر می‌رسد آن‌ها راهی هم جز این ندارند، چون اگر فضای آرامش در منطقه فراهم شود، شاهد رشد جریان مقاومت خواهند بود و این برای آمریکا و صهیونیسم خوشایند نیست.

معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی افزود: این برنامه‌ها فقط در یک کشور خاص طراحی نشده و شاهد هستیم که در همه کشور‌های اسلامی، فعالیت‌های تروریستی آن‌ها علیه مردم بی‌گناه جریان دارد. در کشور خودمان و در همین حرم شاهچراغ (ع) هم جمعی از هموطنانمان را به همین دلیل از دست داده‌ایم، بنابراین امروز وظیفه اخلاقی و انسانی ما این است که به تبیین اخبار و ابعاد گوناگون این تروریسم خشن و غده سرطانی دنیا بپردازیم.

کلانتری مهرجردی با اشاره نقش مهم و حیاتی فرهنگ و رسانه در این موضوع، گفت: در وادی هنر، بحث شعر و ادب جایگاه ویژه‌ای دارد و برگزاری چنین رویداد‌هایی می‌تواند مبتنی بر رویکرد تبیینی باشد که مورد انتظار مقام معظم رهبری است. از همین‌رو شاهد برگزاری ششمین جشنواره شهود قدسی و چهارمین جشنواره ملی دانشجویی شعر باران هستیم. این رویداد را باید متناسب با اقتضائات مسائل روز جامعه خودمان طراحی و برنامه‌ریزی کنیم و امسال نیز این برنامه با تاثیر از سالگرد شهادت شهدای شاهچراغ (ع) طراحی شده است.

وی با بیان اینکه اتصال شهدای شاهچراغ (ع) به بحث مفهوم عاشورا برای ما بار سنگینی در حوزه فرهنگ و هنر فراهم می‌کند و باید به آن توجه لازم را داشته باشیم، افزود: جایگاه حوزه فرهنگ و رسانه در این امر بسیار مهم و کلیدی است، بنابراین باید پیمان ببندیم که با مجموعه عوامل و ابزاری که در اختیار داریم، در راستای فرمایش مقام معظم رهبری و تاکید ایشان بر جهاد تبیین گام‌های استوار برداریم.

امیرحسین استقلال، رئیس جهاد دانشگاهی فارس هم اظهار داشت: سخن را رتبت و مرتبت آسمانی است و هنر را شولای روحانی است خداوند سبحان معجزه خاتم پیامبران را ممزوجی از کلام و هنر قرار داد تا بدان اعجاز در‌های لاهوت را بر ناسوتیان بگشاید و دلدادگان را سودای لقای خود بیفزاید.

وی افزود: پیامبر والا گهر اسلام شعر را از اقسام حکمت نامید و آن را سحر حلال دید همچنین شعر و هنر در آینه‌ زندگی پیشوایان دینی ما جایگاهی بالا و والا دارند، دیوان منتسب به مولای متقیان و دریای مواج و ژرف نهج‌البلاغه ایشان، مجموعه سخنان و اشعار امام مجتبی (ع) تحت عنوان بلاغه‌الحسنیه و اشعار منسوب به امام شهیدان و امام عابدان و امام عاشقان نشان حضور هنر و شعر در ذهن و زبان آن امامان همام دارد.

رئیس جهاد دانشگاهی فارس با بیان اینکه هنر و ادب عصاره حکمت و تفکر والای ایران اسلامی است، تأکید کرد: هنرمندان و شاعران این دیرینه دیار جوهر و افشره اندیشه‌های خویش را بدین ارزش‌ها آراستند و مقاصد منیع و رفیع خود را در هنر و کلام جستند.

استقلال هنر و شعر را گذشته حکمت و اندیشه ایران اسلامی عنوان کرد و ادامه داد: آرمان‌ها، باورها، رمز‌ها و رازها، شوق‌ها و شورها، مبانی و مبادی حکم و اندیشه‌ها، عصیان‌ها و واخواهی‌ها، دلمویه‌ها، حماسه‌ها و پیروزی‌ها و قرن‌ها زیست ایرانی همه و همه در آینه شعر و هنر جلوه گر گشته است.

رئیس جهاد دانشگاهی فارس تصریح کرد: شعر و هنر در یک تلاقی عظیم با روح اسلامی دریای مواج معنویت و حکمت و عدالت شدند و مظهر موالفت و حماسه و باور قرار گرفت.

وی با بیان اینکه ادب و هنر اسلامی که منبعث از کلام‌الله عظیم است فرازمند و فرهمند، فیروز و فیاض قرن‌ها است، گفت: از دیروز تا امروز و فردا‌های جغرافیای عالم غبرا، معطر و مطرا و محظوظ در جریان سیال عشق و باور و حکمت به پیش رفته و می‌رود.

استقلال با اشاره به اینکه رهبرمعظم انقلاب بر زنده نگه داشتن حادثه تروریستی حرم مطهر شاهچراغ (ع) افزود: جهادگران جهاد دانشگاهی فارس با رخ دادن نخستین حادثه تروریستی حرم مطهر شاهچراغ (ع)، منویات رهبر معظم انقلاب مبنی بر زنده نگه داشتن این واقعه را لبیک گفتند و در این راستا با اختصاص بخش ویژه به دو جشنواره ملی شهود قدسی و شعر باران تلاش کردند رسالت خود را به عنوان یک نهاد انقلابی انجام دهند.

وی با بیان اینکه تهیه و تدوین 7 جلد کتاب ارزشمند با محور شهدای حمله تروریستی حرم مطهر شاهچراغ (ع) از افتخارات جهاد دانشگاهی فارس است، گفت: ششمین جشنواره سراسری شهود قدسی در دو بخش اصلی و ویژه کار خودش را آغاز کرد که 2 هزار و 284 اثر توسط هنرمندان از سراسر نقاط کشور به دبیرخانه این جشنواره ارسال شد.

رئیس جهاد دانشگاهی فارس ادامه داد: 834 اثر به بخش نمایشگاهی و همزمان به مرحله اول داوری راه یافتند که پس از داوری از هر رشته 3 اثر برگزیده شدند.

وی درخصوص اضافه شدن بخش ویژه به جشنواره شهود قدسی، تصریح کرد: پس از وقوع نخستین حادثه تروریستی حرم مطهر شاهچراغ (ع) در پاییز 1401 شورای سیاستگذاری جشنواره بخش ویژه با موضوع آن حضرت را به بخش اصلی جشنواره الحاق و با هماهنگی دانشگاه‌ها، اقدام به برگزاری ده‌ها ورکشاپ و کارگاه تجسمی و دریافت آثار مرتبط با موضوع موردنظر کرد و در نهایت 637 اثر در سه رشته لوگوتایپ، پوستر و عکس دریافت، که از این میان 118 اثر به مرحله نمایشگاهی بخش ویژه راه یافته است.

استقلال در ادامه به تشریح جزئیات چهارمین جشنواره شعر باران پرداخت و گفت: این جشنواره در دو محور آزاد و ویژه دانشجویی و غیر دانشجویی و در قالب‌های شعر کلاسیک و نو برگزار شد.

رئیس جهاد دانشگاهی فارس با اشاره به ارسال 769 اثر از سوی شاعران کشور به دبیرخانه جشنواره شعر باران، تاکید کرد: 533 اثر به مرحله داوری راه یافتند که هیئت داوران پس از بررسی کارشناسانه، مقام‌های برتر را مشخص کردند همچنین 36 اثر به بخش ویژه با موضوع حادثه تروریستی حضرت شاهچراغ (ع) اختصاص پیدا کرد.

وی مشارکت دانشجویان دانشگاه‌های سراسر کشور در جشنواره ملی شعر باران را مورد توجه قرار داد و گفت: از دانشگاه شیراز، شهید باهنر کرمان، شاهد تهران، رازی کرمانشاه، البرز، قرآن و عترت اصفهان، زنجان و دانشگاه آزاد و دیگر دانشگاه‌های کشور در این جشنواره شرکت کردند.

استقلال از دست‌اندرکاران و مشارکت دستگاه‌های اجرایی به ویژه شهرداری شیراز، حرم مطهر شاهچراغ (ع) و کمیسیون فرهنگی، گردشگری و سومین حرم اهل بیت (ع) شورای اسلامی شهر شیراز در برگزاری این دو جشنواره تقدیر کرد.

انتهای پیام/

ارسال نظرات
پر بیننده ها