دو دانشمند ایرانی دکتر عبدالحسین همتی سراپرده و دکتر حسین جلالی فر از دانشگاه شهید باهنر کرمان با کسب مدل طلا و جایزه ویژه مسابقات جهانی اختراعات آلمان افتخار آفرینی کردند
کد خبر: ۹۵۵۳۷۸۲
|
۲۴ آبان ۱۴۰۲ - ۰۸:۰۱

به گزارش خبرگزاری بسیج از کرمان، دو دانشمند ایرانی دکتر عبدالحسین همتی سراپرده و دکتر حسین جلالی فر از دانشگاه شهید باهنر کرمان با کسب مدل طلا و جایزه ویژه مسابقات جهانی اختراعات آلمان افتخار آفرینی کردند

دکتر عبدالحسین همتی سراپرده و دکتر حسین جلالی فر اساتید مهندسی نفت و معدن دانشگاه شهید باهنر کرمان با همکاری اساتید و پژوهشگرانی از دانشگاه نفت چین و دانشگاه منچستر انگلیس با ارائه اختراعی با عنوان "فوم پایدار شده توسط نانوذرات برای ذخیره سازی دی اکسید کربن در مقیاس بزرگ در زیر زمین و ازدیاد برداشت نفت" موفق به کسب مدل طلا و جایزه ویژه مسابقات جهانی اختراعات آلمان به صورت تیمی شدند.

فوم پایدار شده توسط نانوذرات که توسط این تیم ارائه شده بود را می توان با ترکیب نانو ذرات به عنوان پایدار کننده در سیستم های فوم معمولی تولید کرد.

ترکیب نانوذرات و سورفکتانت‌ها یک پوشش دو لایه را تشکیل می‌دهد که هم محل جذب پایدار و هم استحکام ساختاری و مقاومت در برابر تغییر شکل را برای فوم افزایش می‌دهد.

از این فوم برای ذخیره سازی گاز کربن دی اکسید در مقیاس بزرگ در زیر زمین و همچنین فرایند های ازدیاد برداشت نفت می توان استفاده کرد. این فناوری در میدان‌های ذخیره‌سازی در اکسید کربن در چین موفقیت آمیز بوده است.

این تیم تحقیقاتی قصد دارد استفاده از آن را در آینده گسترش دهد و در ادامه، فناوری فوم پایدار شده توسط نانو را برای کمک به دنیایی بدون کربن در سراسر دنیا به کار گیرد.

این مسابقات از 6 تا ۸ آبان ماه در کشور آلمان و با حمایت فدراسیون جهانی اختراعات (IFIA) و سازمان مالکیت‌های معنوی WIIPO world Invention Intellectual property Associations و وزارت علوم و تحقیقات کشور آلمان برگزار گردید.

در این مسابقات که یکی از معتبرترین مسابقات اختراعات در سطح جهان است بیش از 500 اختراع ارائه شد. سالانه از کشورهای زیادی مخترعین در این رقابت شرکت می کنند و امسال 75 امین دوره این مسابقات برگزار گردید.

لازم به ذکر است که دکتر عبدالحسین همتی سراپرده معاون فن آوری و نو آوری بسیج اساتید استان کرمان و جز دو درصد دانشمندان برتر دنیا در چهار سال اخیر می باشند

ارسال نظرات