نشست بررسی شخصیت علمی و اخلاقی مرحوم علامه آیت الله سید محمد طباطبایی رحمت الله علیه با حضور استادان و طلاب، امروز (چهارشنبه، ۲۴ آبان) در حوزه علمیه امام محمد باقر علیه السلام تهران برگزار شد.
کد خبر: ۹۵۵۳۹۹۱
|
۲۴ آبان ۱۴۰۲ - ۲۲:۱۰

 

آیت الله عبدالکریم فرحانی، در این حوزه علمیه امام محمد باقر علیه السلام با اشاره به بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی که مقام معظم رهبری مطرح کردند، گفت: باید در چند دهه بعد در بررسی انقلاب اسلامی، به نظر شخصیت هایی همچون مرحوم علامه طباطبایی رحمت الله علیه مراجعه کرد.

نماینده مجلس خبرگان رهبری گفت: آن کاری که اسلام در عصر خود کرد و تمدن آفرین بود، همان کار را انقلاب اسلامی در عصر ما انجام داد. تمام دشمنی جهان استکبار با ما به دلیل این نقش آفرینی مهم نظام جمهوری اسلامی است.

استاد خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم افزود: بلوک شرق باور داشت دین، نقش منفی دارد و افیون است. بلوک غرب باور داشت تاریخ سه دوره جهان و فلسفه و علم دارد که دین مربوط به دوره جهان است و انقلاب اسلامی در چنین دوره ای، ظهور کرد.

آیت الله فرحانی اضافه کرد: علامه طباطبایی رحمت الله علیه در دوره ای که خیلی از جوانان انقلابی دچار التقاط شدند، با آن جایگاه علمی و اجتهادی بالا، شروع به تدریس فلسفه کردند و نقش مهمی در انقلاب اسلامی دارند. کار قشنگی که امروز در حوزه علمیه امام محمد باقر علیه السلام تهران دارد انجام می شود باید توسط استادان و طلاب دنبال شود.

نماینده مجلس خبرگان رهبری گفت: آمریکایی ها، نگاه سکولار و پراگماتیسم به دین را ترویج می دهند که در آن، دین فقط به درد آرامش می خورد. در چنین وضعیتی شخصیت هایی همچون علامه طباطبایی رحمت الله علیه، به زبان فلسفه و حکمت و فقه، اثرات حکومت اسلامی را بیان کردند. مرحوم علامه طباطبایی، عارف بودند. مگر می شود شهید مطهری و مصباح یزدی، که شاگردان علامه بودند، انقلابی باشند ولی خود علامه طباطبایی، انقلابی نبوده باشند!

آیت الله فرحانی ادامه داد: مقام معظم رهبری فرمودند که مبانی انقلاب را از تفسیر المیزان آقای طباطبایی فراگرفتم. حوزه علمیه ای که الآن مصدر حرکت های علمی شده است، ریشه در کار و آثار علامه طباطبایی رحمت الله علیه و امام خمینی رحمت الله علیه دارد.

استاد خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم گفت: علامه طباطبایی رحمت الله علیه با تربیت شاگردانی همچون شهید مطهری و آیت الله مصباح یزدی و آیت الله جوادی آملی، به جریان انقلاب اسلامی تداوم بخشیدند. مقام معظم رهبری، امروز خیلی نگران عرصه تبلیغ هستند. حرکت بزرگ انقلاب اسلامی مدیون تربیت علمی و فلسفی و عرفانی و فلسفی علامه طباطبایی رحمت الله علیه است. آقای طباطبایی و امام خمینی رحمت الله علیه برای یکدیگر حریم قائل بودند و به یکدیگر خیلی احترام می گذاشتند.

ارسال نظرات