خبرهای داغ:
مدیر کل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس و دبیر ستاد برنامه‌های 25 آبان:

برگزاری بزرگداشت 25 آبان روز حماسه و ایثار مردم اصفهان با حضور سردار سلامی

مدیر کل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس و دبیر ستاد برنامه‌های 25 آبان از برگزاری بزرگداشت 25 آبان روز حماسه و ایثار مردم اصفهان با حضور سردار سلامی فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت: از جمله برنامه‌های جانبی هم رونمایی از آرم کنگره 24 هزار شهید استان اصفهان و رونمایی از 25 عنوان کتاب دفاع مقدس و تجلیل از خانواده معظم شهدای جبهه و مقاومت و غبار‌روبی در گلستان شهدا است.
کد خبر: ۹۵۵۳۹۹۴
|
۲۴ آبان ۱۴۰۲ - ۲۲:۲۷

به گزارش خبرگزاری بسیج از اصفهان : نشست تشریح برنامه‌های  روز 25 آبان «روز حماسه و ایثار و هفته حماسه و ایثار مردم اصفهان» با حضور  محمد رضایی مدیر کل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس و دبیر ستاد برنامه های 25 آبان و کمال حیدری رئیس سازمان فرهنگی و اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان شامگاه امروز در کتابخانه مرکزی شهرداری اصفهان برگزار شد.

محمد رضایی با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای انقلاب اسلامی و دفاع مقدس و شهدای مقاومت و امنیت و مدافع حرم و شهدای عملیات محرم و شهدای مظلوم غزه؛ گفت: 41 سال پیش در شامگاه دهم آبان 1361 رزمندگان اسلام در عملیات محرم عملیاتی را رقم زدند که لشکر مقدس 14 امام حسین (ع) بعنوان لشکر خط شکن عملیات حضور داشتند.

وی ادامه داد: در تاریخ دفاع مقدس و حتی جبهه مقاومت؛  استان اصفهان، مردم اصفهان و یگان‌های نظامی و انتظامی اصفهان همیشه نقش بی‌بدیل داشته‌اند؛ در طول 8 سال دفاع مقدس در همه عملیات‌های کوچک و بزرگ دفاع مقدس لشکرهای  مقدس14 امام حسن و 8 هشت نجف اشرف و یگان‌های ارتش جمهوری اسلامی ایران در استان اصفهان از توپخانه از هوانیروز و از نیروی هوایی و یگان‌های مردمی همیشه نقش‌شان بی‌بدیل بوده چه در خط مقدم جبهه و چه در مجموعه‌های پشتیبانی.

مدیر کل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس و دبیر ستاد برنامه‌های 25 آبان گفت: عملیات محرم هم یکی از عملیات‌هایی بود که در تاریخ دفاع مقدس و نقش مردم اصفهان ماندگار شد چون لشکر مقدس 14 امام حسین علیه السلام بعنوان لشکر خط شکن ‌در طول این عملیات بیش از 1250 شهید تقدیم کرد؛ یک عدد و ارقام نظام چیزی حدود 34 تا 35 درصد لشکر در این عملیات شهید می‌شوند؛ غیر از مجروحین و این 1250 شهید بزرگوار از سراسر استان اصفهان بودند.

وی بیان کرد: از روز 11 آبان شهدا کم و زیا وارد استان می‌شوند و نقطه عطف تشیع شهدا در آبان 61 روز 25 آبان بوده 370 شهید گلگون کفن روی دستان مردم مقاوم و نجیب و با ایمان و غیرتمند شهر اصفهان تشیع می‌شوند و بالافاصله همان روز و روزهای بعد علاوه بر اعزام کاروان‌های نیرو به مناطق عملیاتی و کاروان‌های پشتیبانی مابقی شهدا هم تا پایان آبان ماه در شهر اصفهان و شهرستان‌ها تشیع و خاکسپاری می‌شوند.

رضایی گفت: در طول دفاع مقدس وقتی نگاه می‌کنیم صفهان از این روزها خیلی داشته اما این روز به نوعی ماندگار می‌شود. این روزی است که حضرت امام خمینی (ره)  می‌فرمایند در کجای دنیا شهری مثل اصفهان پیدا می‌کنید که در یک روز 370 شهید تشیع می‌شوند و در همان روز

وی در ادامه  گفت: خداراشکر با مستقر شدن دولت انقلابی آیت الله رئیسی مجموعه انقلابی و شجاع مسئولین استان؛ استاندار و مجموعه شورای اسلامی شهر اصفهان و شهرداری اصفهان این روز بعنوان روز اصفهان در دستور کار قرار گرفت و سال گذشته در شورای عالی انقلاب فرهنگی روز 25 آبان بعنوان روز حماسه و ایثار مردم اصفهان نامگذاری شد.

مدیر کل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس و دبیر ستاد برنامه های 25 آبان گفت: از 370 شهیدی که 25 آبان 61 تشیع شدند 12 شهید بردار بودند یعنی 6 خانواده دو شهید داشتیم  البته در عملیات محرم 9 خانواده دو شهید داشتیم،  همچنین یک خانواده پدر و پسر در جمع این 370 شهید 25 آبان بودند.

وی بیان کرد: روزهای پرافتخار با صبر و با مقاومت و افتخار آفرین برای مردم اصفهان که انشالله اینها را الگو قرار دهیم و به نسل جوان و نسل‌های آینده که قرار است در مسیر انقلاب گام بردارندو هدف نهایی را محقق کنند.

رضایی گفت: پیرو این موضوع و با توجه به روز اصفهان 25 آبان بعنوان روز حماسه و ایثار مردم اصفهان در سطح استان ستادی داریم بنام ستاد شورای هماهنگی مناسبت‌های دفاع مقدس که این ستاد در سطح کشور هم هست؛ در سطح استان به ریاست استاندار و دبیری مدیر کل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس و در سطح شهرستان به ریاست فرمانداران و دبیری فرماندهان نواحی بسیج شهرستان برگزار می‌شود و از جمله مناسبت‌های استانی دفاع مقدس در استان اصفهان بحث 25 است که بعنوان روز حماسه و ایثار شهر اصفهان اما بعنوان هفته حماسه و ایثار استان اصفهان هم نامگذاری شده.

وی بیان کرد: این ستاد از دو ماه قبل کار خود را برای برنامه سال 1402 شروع کرد و جدای از این که سال گذشته هفته اصفهان به هفته پایانی آبان موکول شد، در مجموعه شهرداری برنامه‌ریزی‌های خیلی خوبی صورت گرفته و در مجموعه استان شورای هماهنگی تشکیل شد که محور برنامه‌های شهر اصفهان دوستان شهرداری بودند و مجموعه‌های دیگر مثل سپاه و  بسیج و  بنیاد شهید و حوزه هنری و دستگاه‌هایی که عضو شورای هماهنگی مناسبت‌های دفاع مقدس هستند. همچنین در شهرستان‌ها هم این ستاد تشکیل شد و برنامه‌ریزی های خاص شهرستان‌ها که تعدادی از شهرستان ها در همین ایام روز و حماسه و ایثار برگزار شد.

 رضایی به  چند تا از برنامه‌های محوری  این روز اشاره و اظهار کرد: 5 شنبه 25 آبان از ساعت 3 بعد از ظهر برنامه محوری گرامیداشت 25 آبان اصفهان را در گلستان شهدا با حضور مردم اصفهان داریم با سخنرانی سردار سلامی فرمانده محترم کل سپاه پاسداران و علاوه براین چند برنامه جانبی هم با حضور مردم شهید پرور اصفهان و خانواده  محترم شهدا الخصوص خانواده شهدای عملیات محرم و تعدادی از  میهمانان جبهه مقاومت و خانواده شهدای جبهه مقاومت برگزار می‌کنیم.

 وی افزود: از جمله برنامه‌های جانبی رونمایی از آرم کنگره 24 هزار شهید استان اصفهان و رونمایی از 25 عنوان کتاب دفاع مقدس و تجلیل از خانواده معظم شهدای جبهه و مقاومت و غبار‌روبی در گلستان شهدا است.

 اولین کنگره تجلیل از زنان تاثیر گذار

رضایی ادامه داد: از دیگر برنامه‌ها روز 29 آبان برنامه تجلیل از زنان تاثیر گذار چون امسال وقتی موضوع تجلیل از پیشکسوتان در بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس کشور مطرح شد قرار شد که امسال از یک میلیون پیشکسوت دفاع مقدس همچون سال‌های قبل تجلیل شود اما با یک تفاوت که از یک میلیون بانوان تاثیر گذار در دفاع مقدس تجلیل شود که یا خودشان در خط مقدم یا در ستادهای پشتیبانی حضور داشتند و همسران و مادران شهدا هستند که این همایش در 29 آبان در دانشگاه اصفهان برگزار می‌شود.

وی عنوان کرد: همچنین تولیدات متعدد هنری و ادبی که قابل انتشار در فضای مجاری هست به مناسبت 25 آبان با محوریت 370 شهید 25 آبان و عملیات محرم و 25 کتابی که فردا بعد از ظهر با حضور سردار سلامی در گلستان شهدا رونمایی خواهد شد از جمله تولیداتی است که با محوریت اداره کل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس و با همراهی مجموعه‌های مختلف از جمله شهرداری و نهاد کتابخانه‌ها به چاپ رسیده این 25 عنوان در موضوعات مختلف دفاع مقدس از تاریخ شفاهی و اسناد و رمان‌ها و ... است.

 رونمایی از 41 عنوان کتاب دفاع مقدس روز 30 آبان

وی افزود: یک برنامه رونمایی از کتاب در روز 30 آبان در منطقه 8 شهرداری که توسط کل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس و اداره کل ارشاد و شهرداری منطقه 8 که از 41 عنوان کتاب دفاع مقدس به مناسبت 41 امین سالگرد شهدای عملیات محرم که 6 عنوان صوتی و دو عنوان کتاب دیجیتال دفاع مقدس است با توجه به نیاز مخاطب در شورای ادبیات بنیاد حفظ آثار این را مد نظر قرار دادیم که همه ناشران دفاع مقدس و نویسندگانی که در حوزه دفاع مقدس قلم می زنند جدای از کتب چاپی کتب صوتی و دیجیتال هم  در درستور کار قرار قرار دادیم که در یکسال قبل چیزی حدود 50 عنوان کتاب صوتی داشتیم و انشاالله امسال هم تا پایان سال به 20 عنوان کتاب صوتی برسانیم.

رضایی اظهار کرد: در بحث تئاتر و گروه‌های مختلف سرود با موضوعات 25 آبان و بخصوص غزه و مظلومیت و مقاومت مردم مظلوم غزه در مجموعه‌های مختلف تئاتر و سرود پیش‌بینی شده.

 وی افزود: ذیل کنگره 24 هزار شهید استان اصفهان که قرار است سال آینده اجلاسیه پایانی آن در 25 آبان برگزار شود یادواره‌های شهدا از اقشار و اصناف مختلف داریم امشب و فردا شب یادواره‌های شهدای شمال اصفهان و شمال غرب اصفهان و جنوب غرب اصفهان را داریم.

وی ادامه داد:  امشب  یادواره شهدای دانش آموز ناحیه 4 اصفهان در حرم حضرت زینبه برگزار خواهد شد همچنین امشب اولین سالگرد شهدای امنیت شهیدان کریمی و چراغی و حمیدی که در شب 25 آبان 1401 به شهادت رسیدند و برنامه‌های متعددی در محلات و مساجد شهر اصفهان هم هست و همه این برنامه‌ها با همت و همراهی شهرداری اصفهان مخصوصا سازمان فرهنگی شهرداری که حمایت مادی و هم معنوی داشته؛ برگزار می‌شود.

کمال حیدری معاون شهردار اصفهان و رئیس سازمان فرهنگی و اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان نیز اظهار کرد: شهرداری شعار شهر زندگی و ایثار را در برنامه خود داشت همچنین الان لازم است نسل جدید را با موضوع 25 آبان آشنا کنیم که بیشتر تمرکز برنامه‌ها بر قشر نوجوان قرار گرفت همچنین در کل شهر اصفهان بطوری که به مناسبت تشیع 370 شهید عزیز 25 آبان بعنوان نماد 370 برنامه در نظر گرفته شده و با سایر دستگاه‌ها هماهنگی‌ها صورت گرفت.

 وی بیان کرد: فضا‌سازی شهری‌ هم به این مناسبت مورد توجه قرار گرفت همچنین پویش بنام شهید که در سطح شهر بتوانیم تابلوهای مزین بنام و عکس شهید را تکمیل و نصب کنیم.

 کمالی ادامه داد: در بحث زیبا‌سازی برنامه‌هایی مثل نصب پرچم‌های عمودی‌ یا تصاویر شهدای دانش آموز در سطح شهر و نصب ابر پرچم‌های 25 آبان هم داریم.

وی بیان کرد: کنگره بزرگداشت زنان تاثیر گذار که اولین کنگره است با حضور مسئول بانوان در ریاست جمهوری؛ و فراخوان شهر ایثار شهر زندگی که ویژه مدارس است با پایگاه‌های دانش آموزی برنامه‌ریزی کردیم که با این امید آفرینی و غرور بیشتر آشنا شوند و ایثار را بتوانیم انتقال دهیم.

کمالی عنوان کرد: کنگره بزرگداشت 25 آبان که با حضور سردار سلامی فرمانده کل سپاه پاسداران و سخنرانی جناب آقای قاضی زاده هاشمی مسئول بنیاد شهید و معاون رئیس جمهور و حضور عزیزان از جبهه مقاومت است؛ همچنین نشست نخبگانی را داریم.

وی افزود: در حوزه برنامه‌های فرهنگی و ورزشی و تفریحی هم تقدیر از قهرمانان مقاومت در اصل قهرمانان ورزشی که در مسابقات جهانی با رژیم جعلی اسرائیل بازی نکردند و ارزش‌های خودشان را پاسداری کردند؛ همچنین برنامه تا گلستان لاله‌ها است از مسیر میدان امام به سمت گلستان شهدا که 8 صبح روز جمعه با بنیاد شهید تدارک دیدیم و مسابقه دوچرخه سورای 370 دوچرخه سوار.  و همایش قهرمانان را در گلستان شهدا با ورزشکاران زورخانه‌ای است و برنامه استقامت از پل خواجو تا آبشار که این بصورت کشوری انجام می‌شود و برنامه‌های هنری و کتابخانه‌ای هم خواهیم داشت. 

کمالی ادامه داد: معرفی کتاب دفاع مقدس در سطح شهر و کتابنمایی ایثار و نمایشگاه کتاب ستارگان شهر در 25 آبان و ستاره‌های کتاب با معرفی 15 کتاب در حوزه دفاع مقدس همراه مسابقه و جایزه از دیگر برنامه‌هاست.

وی گفت: نمایشگاه سیار هم داریم، و کنگره شهدای دانش آموز در حرم حضرت زینبیه با مشارکت آموزش و پرورش برگزار شد و مدال خدمت و ایثار؛ همچنین در کل مناطق 15 گانه اصفهان برنامه‌ها با حضور مردم برگزار خواهد شد.

 

خبرنگار : معصومه صادقی 

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار