خبرهای داغ:
سد قدیم که از جاذبه‌های گردشگری گلپایگان استان اصفهان محسوب می‌شود که متعلق به اوایل قرن ۱۴ خورشیدی است.
کد خبر: ۹۵۵۴۰۶۰
|
۲۵ آبان ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۹

سد کوچری گلپایگان

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران بسیج، سد قدیم که از جاذبه‌های گردشگری گلپایگان محسوب می‌شود که متعلق به اوایل قرن ۱۴ خورشیدی است. پروسه‌ی ساخت این سد که عنوان نخستین سد مخزنی خاکی و نیز اولین سد مدرن ایران را به خود اختصاص داده است، از سال ۱۳۲۳ شمسی شروع و در سال ۱۳۳۶ به اتمام رسید. این سد با استفاده از روش‌های سنتی احداث شده که در دوران انقلاب اسلامی ،ظرفیت مخزن آن با حدود دو برابر افزایش نسبت به زمان ساخت، بالغ بر ۴۲ میلیون متر مکعب است.


سد جدید گلپایگان
سد جدید که در سال ۱۳۹۵ با تلاش های قرارگاه قرب نوح از زیرمجموعه های قرارگاه سازندگی خاتم الانبیای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ،افتتاح و به بهره برداری رسید با هدف انتقال 181 ميليون متر مكعب آب در سال از سد كوچري جهت تامين آب شرب شهرهاي قم، گلپايگان، خمين، محلات ، نيم‌ور و تعدادي از شهرها و روستاهاي مسير و مصارف صنعتي منطقه ایجاد شد.
از اين مقدار، حدود 10 ميليون مترمكعب براي شهرها و روستاهاي مسير خط انتقال آب در استان اصفهان و حدود 13 ميليون متر مكعب براي شهرها و روستاهاي مسير خط انتقال آب در استان مركزي و حدود 141 ميليون متر مكعب براي شهرها و روستاهاي مسير خط انتقال آب در استان قم و حدود 17 ميليون مترمكعب براي شهرهاي ساوه ، سلفچگان و روستاهاي حومه در نظر گرفته شده است.
سد جدید در مدت ۱۱ سال و با توان کامل مهندسان توانمند ایرانی و با ظرفیتی ۴.۵ برابر سد قدیم ساخته شده است.
مناظر زیبای این سد و دریاچه سد چشم نواز است و هر گردشگری را به سمت خود جذب می کند.

انتهای پیام/

 

ارسال نظرات
پر بیننده ها