خبرهای داغ:

طرح زراعت چوب جبران کننده عقب ماندگی‌های خوزستان در جنگلداری

رئیس دانشگاه علوم کشاورزی منابع طبیعی خوزستان: اجرای طرح زراعت چوب نقش مهمی در جبران عقب ماندگی‌های استان در زمینه جنگلداری و پوشش گیاهی ایفا می‌کند.
کد خبر: ۹۵۵۴۱۶۴
|
۲۵ آبان ۱۴۰۲ - ۱۹:۲۴

به گزارش خبرگزاری بسیج خوزستان، جمال فیاضی گفت: زراعت چوب به هر نوع فعالیتی که از کاشت تا بهره برداری درختان چوبی اطلاق می‌شود که در نهایت پیوند این نگاه روی تولید ثروت است و می‌تواند برای دامداران و کشاورزان ایفای نقش کند.

وی افزود: اگرچه تاکنون این موضوع مغفول مانده است، ولی در یکی دو سال اخیر توجه بیشتری به آن شده است و تلاش داریم با سرعت بیشتری عقب ماندگی‌هایی که در این زمینه داشته‌ایم را جبران کنیم.

فیاضی با اشاره به انجام کار‌هایی در فضای کشت و کار، زراعت، باغبانی و جنگلداری، ادامه داد: در این زمینه براساس باور‌هایی که ایجاد شده است، سهم زراعت و باغبانی بیشتر از جنگل داری است که امیدواریم با عرصه‌های جدیدی که ایجاد شده است بتوانیم عقب ماندگی‌های را در زمینه جنگلداری در استان را جبران کنیم، زیرا حدود ۸۵ خوزستان در مناطق فراخشک و نیمه خشک قرار گرفته است.

رئیس دانشگاه علوم کشاورزی منابع طبیعی خوزستان دلیل این خشکی را تابش زیاد نور خورشید، حرارت و دمای بالا، تبخیر زیاد آب‌های سطحی و نبود پوشش گیاهی مناسب دانست و اضافه کرد: اگرچه نمی‌توان تابش زیاد نور خورشید و دمای بالا را کنترل کرد، ولی در زمینه پوشش گیاهی می‌توان ایفای نقش کرد.

وی می‌گوید: یکی از کار‌های که می‌توان در زمینه توسعه پوشش گیاهی انجام داد، ایجاد جنگل‌های پایدار است که در نهایت به تولید ثروت برای کشاورزان و بهره برداران منجر خواهد شد، بنابراین زراعت چوب نقش حلقه اتصال در این زنجیره را ایفا می‌کند.

فیاضی در ادامه به بحث کشت یک میلیارد نهال در ایران برای توسعه جنگل‌ها و پوشش گیاهی اشاره کرد و گفت: اگر قرار است مردم به صورت عمومی در این زمینه مشارکت داشته باشند، باید برای افرادی مثل کشاورزان، دامداران و سایر بهره‌برداران آورده داشته باشد.

وی افزود: در زراعت چوب با توجه به تعریفی که در ابتدا از آن یاد شد، هم جنگل داری و پوشش گیاهی را خواهیم داشت و هم در نهایت برای کشاورزان باعث درآمدزایی می‌شود.

فیاضی در خصوص درختان متناسب با اقلیم و شرایط آب و هوایی خوزستان می‌گوید: در دنیا درختان متفاوتی را برای کشت و طرح زراعت چوب معرفی می‌کنند و بدیهی است گل‌هایی که متناسب هر منطقه هستند با سایر مناطق متفاوت است، بر همین اساس مسلما در شمال کشور گونه‌ای از گیاهان که قابلیت رشد دارند، در جنوب کشور از جمله استان خوزستان این قابلیت را نداشته باشند.

وی ادامه داد: در حال حاضر درخت اکالیپتوس با شرایط آب و هوایی خوزستان سازگار است و می‌توان آن را به صورت گسترده کشت کرد و فعلا تمرکز کار روی این گونه درخت است، البته این صحبت‌ها نهایی نیست و نیازمند تحقیقات بیشتری است و شاید بتوان جایگزین بهتری برای این درخت پیدا کرد.

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار