خبرهای داغ:
مدیر دارالقرآن بسیج نجف‌آباد معتقد است: نوجوان هر تفکری را نمی‌پذیرد و یکی از راه‌های جذب او به عرصه قرآن، دوستی است؛ او به کسی نیاز دارد که حرفش را گوش دهد و درکش کند، ولی بعضی از اساتید علاقه چندانی به برقراری ارتباط با قرآن‌آموزان ندارند که باعث دلزدگی قرآن‌آموز نوجوان از کلاس می‌شود
کد خبر: ۹۵۵۶۹۱۸
|
۰۳ آذر ۱۴۰۲ - ۲۳:۴۹

به گزارش خبرگزاری بسیج از نجف آباد استان اصفهان، علی شجاعی، متولد 1383، حافظ کل قرآن و مجری جوان اصفهانی است که مدیریت دارالقرآن بسیج نجف‌آباد را به عهده دارد و خودش را جوان ترین مدیر قرآنی کشور معرفی می‌کند. این نخبه بسیجی که سال ۱۳۹۵ و در ۱۲ سالگی، حفظ قرآن را آغاز کرد، طی یک سال و چند ماه حافظ کل قرآن شد و به گفته خودش، تحصیل، تهذیب و ورزش را جزو اهداف خود قرار داده‌ و در حوزه هنر نیز فعال است.

علی شجاعی می‌گوید: همیشه دوست داشتم هر فنی را که بلدم، به دیگران هم یاد بدهم. بنابراین، از همان زمان که حافظ قرآن شدم، آموزش هم می‌دادم و تاکنون نزدیک به یک هزار و ۵۰۰ قرآن‌آموز در مؤسسات گوناگون را آموزش داده‌ام.

وی که فعالیت هنری‌ خود را از سال ۱۳۹۳ با بازیگری در تئاتر آغاز کرد، ولی بعد از مدتی به پیشنهاد مربی‌اش، به اجرا رو آورد و در کلاس‌های متعدد مجری‌گری شرکت کرده است، بیان کرد: امروز در عین حال که اجرا می‌کنم و آموزش می‌بینم، آموزش هم میدهم، دوست دارم به نوجوانان کمک کنم و چون مدرس دوره‌های فن‌بیان و مجری‌گری هستم، شاید با نیمی از مجریان نوجوان اصفهان از طریق همکاری یا تدریس در ارتباط بوده‌ام.

این فعال قرآنی مجموعه‌ای هنری و رسانه‌ای با عنوان «مجری‌ شو» را نیز مدیریت می‌کند که کارش، تولید محتوای صوتی و تصویری حرفه‌ای است و به گفته وی، نوجوانان با عضویت در این مجموعه می‌توانند از آموزش‌هایی که دیده‌اند، به‌صورت عملی استفاده کنند و تجربه خود را افزایش دهند.

وی به دوستان مجری خود توصیه می‌کند که قرآن بخوانند تا در مهارت مجری‌گری به کمک آنها بیاید و بر این عقیده است که قرآن به فن‌بیان کمک می‌کند، چون وجود کلمات دشوار در متن قرآن باعث تقویت مخارج حروف می‌شود و یکی از تمرین‌های فن بیان نیز تکرار کلمات دشوار است. از طرف دیگر، معتقد است قرآن باعث ایجاد حس آرامش در صدای قاری می‌شود که اکثر افراد هم آن‌را احساس می‌کنند و در نتیجه باعث می‌شود تا سخن گفتن نیز آسان‌تر شود. 

شجاعی که خودش را کوچکترین مدیر قرآنی کشور معرفی می‌کند، درباره مجموعه تحت مدیریتش گفت: از سال ۱۳۹۷ مدیر دارالقرآن بسیج شهرستان نجف‌آباد هستم که بیش از هزار نیروی بسیجی قرآنی را تحت پوشش دارد. طرح‌های متعددی در این مجموعه اجرا می‌شود که از جمله آنها می‌توان به برگزاری دوره‌های آموزش قرآن و تربیت مربی قرآن، مهارت‌افزایی مربیان قرآن بسیجی ،برگزاری محافل و اعزام قرآن‌آموزان به مسابقات استانی وکشوری دارالقرآن بسیج اشاره کرد. همزمان با بحران همه‌گیری کرونا، دوره مهارت‌افزایی برای ۱۰۰ مربی نمونه شهرستان برگزار و در پایان سال گذشته نیز از ۲۰۰ نفر برگزیده مسابقات دارالقرآن بسیج تجلیل کردیم.
این نخبه بسیجی افزود:امسال هم سی امین دوره مسابقات قرآن وعترت بسیج در سراسر کشور در حال برگزاری است. به لطف خدای متعال درسال ۱۴۰۲ در سطح کشور این مسابقات رکورد کلیه مسابقات قرآنی را از لحاظ تعداد نفرات ثبت نامی شکست وبا بیش از ۷۷ هزار نفر شرکت کننده در کشور به عنوان فراگیر ترین مسابقات قرآنی در جهان شناخته شده است.
این مسابقات ۴ مرحله داشته است؛ ابتدا در سطح پایگاه ها وحوزه های مقاومت برگزار شد وسپس نفرات برتر به مرحله ی ناحیه ای که در سطح شهرستان برگزار شدراه پیدا کردند وپس از آن نیز مرحله استانی وکشوری است که متسابقین میتوانند در آن با برترین های دیگر استان ها در رشته ی مربوطه به رقابت سالم بپردازند.
علی شجاعی ادامه داد: بحمدالله علاوه بر استقبال کم نظیر کشوری از این دوره مسابقات، در سطح دارالقرآن بسیج سپاه نجف آباد هم توسط بسیجیان قرآنی رکورد مسابقات قرآنی شهرستان به لحاظ تعداد نفرات ثبت نامی توسط دارالقران بسیج ثبت شد و بیش از ۱۳۰۰ نفر در این دوره مسابقات در کلیه پایگاه های مقاومت ثبت نام وشرکت کردند وپس از رقابت در مرحله حوزه ای حدود ۷۰۰ نفر به مرحله ی ناحیه ای رسیدند.
در هفته اول مهرماه ۱۴۰۲ مسابقات در دو بخش خواهران وبرادران در محل دارالقرآن ناحیه نجف آباد برگزار شد ونفرات اول در رشته های معین به مرحله استانی که در هفته اول آبان ماه برگزار شد رفته و آنجا هم افتخاری دیگر را برای بسیجیان قرآنی شهرستان کسب کردند.
ان شالله تجلیل از برگزیدگان شهرستانی این مسابقات برای چهارمین سال در هفته اول آذرماه درقالب محفل انس با قرآن کریم با حضور مردم قرآن دوست نجف آباد برگزار خواهد شد.

وی تأثیر ارتباط و انس با قرآن در زندگی خود را وسعت ذهن و احترام اجتماعی دانست و بیان کرد: مقاله‌ای با عنوان «راز سخن از زبان زیباترین سخن» نوشته‌ام که موضوع آن، قانون‌های گفتاری از نگاه قرآن است. اکثر افراد از این الگوها اطلاع ندارند، در حالی که اگر آنها را به‌کار ببندند، در ارتباطات فردی و اجتماعی موفق‌ترند.

این فعال قرآنی معتقد است: از نظر من هر کس قرآنی نشود، قربانی می‌شود؛ اگرچه نوجوانان باید در مسیر قرآن باشند، ولی باید توجه داشت که سبک زندگی، خواسته‌ها و انتظارات نوجوانان دهه هشتادی مثل گذشته نیست و باید با روش‌های آموزشی نوین، آنها را به قرآن جذب کرد، ولی متأسفانه روش‌های تدریس روزآمد نیست و کمتر به لزوم تفریح و سرگرمی در کنار آموزش توجه می‌شود. باید از اساتید جوان برای آموزش کودک و نوجوان بهره برد، چون مدرسانی که سن بالایی دارند، نمی‌توانند حالات نوجوانان را درک کنند. حتی می‌توان از اساتید نوجوان برای آموزش قرآن به هم‌سن‌وسالانشان استفاده کرد؛ گاهی با قرآن‌آموزان یک سال تفاوت سن داشتم که باعث صمیمیت زیادی بین ما می‌شد و آنها را به یادگیری قرآن ترغیب می‌کرد.
وی با بیان اینکه زبان نسل متولد دهه‌های ۸۰ و ۹۰، زبان دوستی و رفاقت است، تصریح کرد: نوجوانی سن دوست‌یابی و یکی از حسرت‌های نوجوانان دبیرستانی، جدایی از دوستان سال‌های قبلشان است. نوجوان هر تفکری را نمی‌پذیرد و یکی از راه‌های جذب او به عرصه قرآن، دوستی است؛ او به کسی نیاز دارد که حرفش را گوش دهد و درکش کند، ولی بعضی از اساتید علاقه چندانی به برقراری ارتباط با قرآن‌آموزان ندارند که باعث دلزدگی قرآن‌آموز نوجوان از کلاس می‌شود.

ارسال نظرات