خبرهای داغ:
سرهنگ محمدی خبر داد

تشکیل ۹۱۱ فقره پرونده جرایم قاچاق در استان همدان/کشف ۲۴۰ میلیارد تومان کالای قاچاق در استان همدان

همدان-رئیس پلیس امنیت اقتصادی فرماندهی نیروی انتظامی همدان از تشکیل ۹۱۱فقره پرونده در موضوع جرایم قاچاق طی مدت ۷ماهه سال جاری در استان همدان خبر داد وگفت: در این راستا ۹۳۸نفر دستگیر وتحویل مراجع قضایی شده است.
کد خبر: ۹۵۵۸۲۹۶
|
۰۴ آذر ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۸
تشکیل ۹۱۱ فقره پرونده جرایم قاچاق در استان همدان/کشف ۲۴۰ میلیارد تومان کالای قاچاق در استان همدان

به گزارش خبرگزاری بسیج از همدان، سرهنگ مجتبی محمدی امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه به تشریح اقدامات صورت گرفته در پلیس امنیت اقتصادی استان اشاره و اظهار کرد: پلیس امنیت اقتصادی به مدت سه سال در استان تشکیل شده است به طوری که در گذشته زیر مجموعه پلیس آگاهی بود، اما امروز به صورت مستقل و پلیس تخصصی و هوشمند اقداماتی خوبی در استان انجام می‌دهد.

وی پیش‌بینی و پیشگیری و مقابله با جرائم اقتصادی و مفاسد اقتصادی را از اهداف تشکیل پلیس امنیت اقتصادی عنوان کرد و گفت: علاوه بر آن پلیس امنیت اقتصادی در راستای فرمایشات مقام معظم رهبری در گام دوم انقلاب مبنی بر مبارزه با مفاسد اقتصادی که فرمودند جنس قاچاق پیش از مبادی ورودی تا عرضه آن در بازار مورد آماج اقدامات گوناگون مبارزه قرار گیرد و این مبارزه به صورت هوشمندانه و در راستای جرایم سازمان یافته باشد نه جرایم خرد، تشکیل و فعالیت می‌کند که مهم‌ترین کار آن مبارزه با قاچاق کالا است.

رئیس پلیس امنیت اقتصادی فرماندهی نیروی انتظامی همدان مبارزه با قاچاق کالا را شامل مبارزه با قاچاق کالای گمرکی، قاچاق کالای منابع ملی و مبارزه با کالای ممنوعه دانست و با بیان اینکه این سه بخش در موضوع اداره مبارزه با قاچاق است، بیان کرد: قاچاق کالای گمرکی شامل لوازم خانگی، لوازم آشپزخانه، لوازم یدکی، مواد خوراکی خوشکبار و آرایشی و بهداشتی، خودرو، موتورسیکلت، لوازم رایانه، سیگار و تنباکو است و قاچاق منابع ملی شامل سوخت، چوب جنگلی، میراث فرهنگی و سنگ‌های کمیاب است.

وی با تاکید بر اینکه پلیس امنیت اقتصادی دارای دو اداره مبارزه با قاچاق کالا و اداره جرائم اقتصادی است، تصریح کرد: اداره جرائم اقتصادی در راستای جرائم دیگری همچون احتکار، اخلال در نظام اقتصادی، اخلال در نظام تولید، اختلاس، رشوه و ارتشا، فرار مالیاتی، پولشویی، زمین‌خواری، تسهیلات غیرمجاز، رباخواری و... فعالیت می‌کند و این جرایم ۱۱ جرمی هستند که  در اداره جرائم اقتصادی پلیس امنیت اقتصادی رسیدگی می‌شود.

محمدی با بیان اینکه بنابر فرمایش مقام معظم رهبری واجب است که سازمان‌های متولی سهم خود را در مبارزه ایفا کنند، گفت: بنابر ماده ۳۶ قانون، ۱۱ سازمان کاشف هستند و باید در راستای مبارزه با قاچاق کالا مبارزه کنند که شامل وزرات بهداشت، درمان و  آموزش پرشکی، وزرات جهاد کشاورزی، گمرک، سازمان حمایت از مصرف کننده و تولید کننده، سازمان حفاظت از محیط زیست، سازمان میراث فرهنگی، بانک مرکزی، شرکت ملی پخش فراورده‌های نفت، شرکت سهامی شیلات ایران و شرکت دخانیات است و پلیس هم در تبصره این قانون آمده به طوری که ضابط نیست و در حدود وظایف محوله خود کاشف محسوب می‌شود.

وی در ارائه گزارشی از اقدامات صورت گرفته در پلیس امنیت غذایی استان از رشد ۱۳ درصدی کشفیات در استان خبر داد و بیان کرد: از ابتدای سال جاری تا پایان مهرماه ۲۴۰ میلیارد تومان کالای قاچاق در استان کشف شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۳ درصد افزایش یافته است.

رئیس پلیس امنیت اقتصادی فرماندهی نیروی انتظامی همدان با بیان اینکه از ابتدای سال جاری تا پایان مهرماه ۹۱۱ پرونده قاچاق کالا در استان تشکیل شده است، گفت: شمار پرونده‌ها با ارزش بیش از یک میلیارد تومان ۲۴ فقره است که نسبت به مدت مشابه ۷۵ درصد افزایش داشته و پرونده‌های مهمی بوده که ناجا هم سرمایه‌گذاری بر روی پرونده‌های باندی، سازمان یافته و کلان کرده است.

وی با بیان اینکه شمار پرونده‌های بین ۵۰۰ تا یک میلیارد تومان  ۳۸ فقره است که نسبت به مدت مشابه ۶ درصد افزایش داشته است، اضافه کرد: پرونده‌های بین ۱۰۰ میلیون تا ۵۰۰ میلیون تومان، ۳۳۳ فقره بوده و پرونده‌های خرد که مورد توجه فرماندهی کل بود شمار آن‌ها ۸ درصد کاهش داشته است.

محمدی تعداد پرونده‌های تشکیل شده در موضوع جرایم قاچاق طی مدت ۷ ماهه سال جاری را ۹۱۱ فقره عنوان کرد و گفت: ۹۳۸ نفر نیز دستگیر شده که تحویل مراجع قضایی شده و ۹۰ درصد دستگیرشدگان غیر بومی هستند.

وی اضافه کرد: از ابتدای سال تاکنون ۲۹۴ دستگاه خودروی شوتی با ویژگی تغییر فیزیکی در ارکان خودرو از جمله ارتفاع دادن به قسمت عقب خودرو، تعبیه جاساز کالای قاچاق داخل خودرو، پیش بینی سیستمی برای پرتاب سیخ و میخ داخل جاده و به طرف خودرو ماموران، توقیف شده که ۲۸۸ نفر در این راستا دستگیر شده و ارزش ریالی پرونده‌هایی که خودرو‌های شوتی جابجا کردند ۴۵ میلیارد تومان بوده است.

رئیس پلیس امنیت اقتصادی فرماندهی نیروی انتظامی همدان با بیان اینکه طی دو هفته گذشته طرحی در راستای مبارزه با خودور‌های شوتی و هنجارشکن اجرا شد، گفت: در اجرای این طرح ۳۷ دستگاه خودرو توقیف، ۳۹ متهم دستگیر و از آن‌ها ۱۰ میلیارد تومان کالای قاچاق کشف شده است.

وی با اشاره به اینکه طی ۷ ماهه سال جاری ۷۶۲ دستگاه لوازم خانگی با ۱۵ درصد افزایش نسبت به مدت مشابه کشف شد، تصریح کرد: در بحث فراورده‌های نفتی ۵۲۴ هزار لیتر فرآورده نفتی با ۴۴ درصد افزایش، ۵۴ هزار نخ سیگار با کاهش ۸۰ درصدی در مدت مشابه، ۴۵۰ تن مواد خوراکی با ۱۰ درصد کاهش، ۵۸ هزار قلم لوازم آرایشی بهداشتی با ۵۵۲ درصد افزایش، توتون تنباکو ۴ هزار و ۸۰۰ کیلوگرم با افزایش ۴۵۰ درصد افزایش نسبت به مدت مشابه، ۷۲ هزار دستگاه تجهیزات الکترونیکی با ۹۶۰ درصد افزایش، ۸۶ هزار متر پارچه با کاهش ۳۵ درصدی، ۱۰۲ هزار قلم دارو با ۵۰ درصد کاهش، ۳۳ هزار ثوب البسه و منسوجات با کاهش ۴۰۰ درصدی، ۱۰ تن پوشاک تاناکورا، ۲۳ هزار دستگاه لوازم یدکی خودرو لنت تقلبی  با ۴۸۵ درصد افزایش نسبت به مدت مشابه در همدان کشف شده است.

محمدی با بیان اینکه کشفیات در استان در چهار قلم کالا کاهش و ۱۰ قلم افزایشی بوده است به وضعیت قاچاق کالا در استان اشاره و اظهار کرد: در استان همدان در سه محور قاچاق کالا  وجود دارد و معمولا در استان قاچاق دپو نمی‌شود بلکه از استان ما به سمت استان‌های مرکزی یا تهران عبور می‌کند و از سمت غرب کشور، کرمانشاه، کردستان و آذربایجان غربی وارد می‌شود که بیشتر قاچاق کالایی که از این مسیر وارد استان می‌شود سیگار و کالای ممنوعه است که توسط خودرو‌های شوتی منتقل می‌شود که در راستای مقابله با این نوع قاچاق در کشور از ابتدای سال تاکنون سه نفر به شهادت رسیده است.

وی با بیان اینکه از ابتدای سال تاکنون ۳۰۰ دستگاه خودرو شوتی توقیف شده است، یادآور شد: در این راستا ۲۹۹ نفر دستگیر شده  که ارزش کالای قاچاق ۴۵ میلیارد تومان است.

رئیس پلیس امنیت اقتصادی فرماندهی نیروی انتظامی همدان با بیان اینکه ۳۰۰ کارت سوخت از جایگاه‌داران کشف و ضبط شده است، عنوان کرد: ۵۲۴ هزار لیتر فراورد‌های سوختی هفت ماهه امسال کشف شده که قاچاقچیان با استفاده از مشک پلاستیکی با ظرفیت ۳ هزار لیتر اقدام به جابجایی سوخت می‌کنند.

وی به برخورد با ۱۱ نوع جرائم اقتصادی شامل اخلال در نظام اقتصادی، ربا خواری، اختلاس، تسهیلات غیر مجاز، پولشویی، احتکار، تبانی و تقلب اشاره و خاطرنشان کرد: در این راستا ۱۲۸ پرونده با ۲ درصد افزایش تشکیل شده که ارزش ریالی کشفیات با ۱۲۸ درصد افزایش به ۴ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال رسیده است.

انتهای پیام/

ارسال نظرات