خبرهای داغ:
سهرابی بیدار خبر داد

فعالیت ۸ نیروگاه خورشیدی با ظرفیت ۴۸.۹ مگاوات در استان همدان

همدان-مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان همدان گفت: ماحصل اقدامات انجام شده در راستای جلب سرمایه‌گذاری نیروگاه‌های تجدیدپذیر و پاک، تاسیس و بهره‌برداری تجاری از ۸ نیروگاه خورشیدی با ظرفیت ۴۸.۹ مگاوات بوده است.
کد خبر: ۹۵۶۰۲۶۸
|
۰۹ آذر ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۰

به گزارش خبرگزاری بسیج از همدان، علی سهرابی بیدار در همایش توسعه نیروگاه‌های تجدیدپذیر در شهرک‌های صنعتی و صنایع استان همدان که با حضور نمایندگان سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی (ساتبا)، مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان همدان، مدیران شرکت شهرک‌های صنعتی و نمایندگان واحد‌های صنعتی و تولیدی برگزار شد، ضمن تبریک هفته بسیج و تسلیت فرا رسیدن ایام فاطمیه اظهار کرد: نیروگاه‌های خورشیدی به عنوان منبع انرژی، نقش بسیار مهم و کلیدی در تولید انرژی پاک و پایدار دارند.

وی با بیان اینکه اهمیت این نوع نیروگاه‌ها به دلیل تجدیدپذیر و پایدار بودن، کاهش هزینه‌ها، سازگاری با محیط زیست اشتغالزایی و توسعه فناوری و استقلال انرژی است، افزود: امروز دستاورد‌های شرکت توزیع برق استان در زمینه احداث نیروگاه‌های مقیاس کوچک چشمگیر است که این دستاورد‌ها نه تنها نمایانگر پیشرفت‌های فنی و مهندسی ما هستند بلکه نقش مهمی در توسعه پایدار و حفاظت از محیط زیست دارند.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان همدان با اشاره به اینکه توسعه زیرساخت‌ها نیز یکی از دستاورد‌های ما است، گفت: همزمان به ابلاغ نرخ خرید تضمینی برق از نیروگاه‌های تجدیدپذیر و پاک در سال ۹۵، اقدامات لازم در این شرکت برای جلب سرمایه‌گذاری نیروگاه‌های تجدیدپذیر و پاک انجام شد و با پیگیری‌های مستمر در شرکت، اولین نیروگاه ۷ مگاواتی کشور در سال ۹۵ مورد بهره‌برداری قرار گرفت و تاکنون نیز جذب سرمایه‌گذاران در دستور کار است.

وی ادامه داد: ماحصل اقدامات انجام شده در جلب سرمایه‌گذاری نیروگاه‌های تجدیدپذیر و پاک، تاسیس و بهره‌برداری تجاری از ۸ نیروگاه خورشیدی با ۴۸.۹ مگاوات بوده که شامل ۶ نیروگاه با سرمایه‌گذاری خارجی به مجموع ظرفیت ۴۶.۹ و ۲ نیروگاه با سرمایه‌گذاری ایرانی به ظرفیت ۲ مگاوات است.

 سهرابی بیدار تصریح کرد: در راستای تشویق مشارکت مشترکین دارای انشعاب برق نیز در استان، شرکت توزیع با انعقاد قرارداد خرید تضمینی ۲۰ سال با مشترکین به نمایندگی از سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی (ساتبا) دارای ۱۲۵ قرارداد به مجموع ظرفیت ۲۶۵۰ کیلووات با مشترکین بوده که ۶۲ نیروگاه خورشیدی محدود به ظرفیت انشعاب با مجموع ظرفیت ۱۴۴۵ کیلووات در حال بهره‌برداری تجاری است و ظرفیت ۳۳۰ کیلووات از نیروگاه‌های فوق برای کمک به ناترازی تولید و مصرف در پیک بار تابستان امسال وارد مدار تولید شد.

وی با بیان اینکه ۷۶۰ کیلووات نیروگاه خورشیدی در مراکز صنعتی و ۳۱۰ کیلووات در مراکز خدماتی و رفاهی و ۳۷۵ کیلووات نیز در منازل مسکونی نصب و بهره‌برداری شده است، گفت: در راستای معرفی تکنولوژی فتوولتاییک در ساختمان‌ها و فرهنگ‌سازی و تشویق استفاده از نیروگاه‌های تجدیدپذیر و پاک نیز در ساختمان ستادی شرکت توزیع، ۴ مسجد و ۸ مدرسه، نیروگاه‌های خورشیدی به مجموع ۱۲۵ کیلووات نصب شده است.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان همدان عنوان کرد: همچنین برای رفاه حال خانواده‌های عشایر استان و دسترسی به انرژی برق، تاکنون تعداد ۵۳۰ سامانه قابل حمل خورشیدی به ایشان تحویل شده است.

وی با بیان اینکه با توجه به ظرفیت کل نیروگاه‌های تجدیدپذیر و پاک بهره‌برداری شده در کشور، حدودا ۵ درصد از کل نیروگاه‌های تجدیدپذیر بهره‌برداری شده در کشور سهم استان همدان است، گفت: سهم نیروگاه خورشیدی استان همدان نیز نسبت به کل نیروگاه‌های خورشیدی بهره‌برداری شده در کشور برابر ۱۱ در صد است.

سهرابی بیدار با اشاره به اینکه با توجه به همزمانی پیک تولید نیروگاه‌های خورشیدی با پیک بار شبکه سراسری، این نیروگاه‌ها نقش بسزایی در تولید برق در پیک بار شبکه دارند، عنوان کرد: در استان همدان بیش از ۲.۱ درصد از کل انرژی مصرفی در ۶ ماه اول سال ۱۴۰۲ توسط نیروگاه‌های خورشیدی تامین شده است و در زمان پیک روز همزمان استان همدان در تابستان امسال، ۴.۶ درصد از توان مصرفی کل استان، از طریق نیروگاه‌های خورشیدی تامین شد.

وی اظهار کرد: از دیگر اقدامات در دستور کار ما تحویل ۳هزار سامانه خورشیدی ۵ کیلوواتی به افراد زیر پوشش نهاد‌های حمایتی در سال ۱۴۰۱ بوده که تاکنون ۲ هزار و ۲۰۰ نفر از سوی نهاد‌های حمایتی معرفی شده و تمام متقاضیان از نظر حقوقی و فنی مورد ارزیابی قرار گرفته‌اند.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان همدان اضافه کرد: از این تعداد، یک هزار و ۳۸۵ متقاضی واجد شرایط بوده و تعداد ۹۹۰ متقاضی نیز در سامانه مهرسان ثبت نام شده‌اند و تعداد ۳۲۲ قرارداد خرید تضمینی برق نیز با متقاضیان منعقد شده است.

وی یادآور شد: در اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ نیز همزمان با سفر استانی ریاست سازمان ساتبا به استان همدان، تفاهم نامه مشترک در زمینه توسعه زیرساخت‌های لازم در کشور در خصوص تولید برق تجدیدپذیر به امضاء معاون وزیر نیرو و ریاست سازمان ساتبا و استاندار همدان رسید.

سهرابی بیدار تصریح کرد: تاکنون ۴ نیروگاه مقیاس کوچک گاز سوز (DG,CHP) با محوریت تامین بار مراکز صنعتی با مجموع ظرفیت ۱۷.۷ مگاوات در سطح استان تاسیس و بهره‌برداری شده است.

وی با بیان اینکه چشم‌انداز ما بر افزایش بهره‌وری، توسعه نیروگاه‌های خورشیدی و تجدیدپذیر تمرکز دارد، خاطرنشان کرد: با ادامه این تلاش‌ها و با همت همه کارکنان و همکاری با سرمایه‌گذاران در این حوزه، اعتقاد داریم که می‌توانیم به اهداف پایدار و موفقیت‌آمیزی برای توسعه پایدار انرژی خورشیدی در استان برسیم.

در ادامه این همایش که با هدف آشنایی واحد‌های صنعتی استان با چگونگی سرمایه‌گذاری در بخش تولید برق و مزایای استفاده از انرژی‌های خورشیدی و... برگزار شد، نماینده شرکت ساتبا نیز به ارائه گزارشی از اقدامات انجام و در دستور کار این شرکت در حوزه نیروگاه‌های خورشیدی پرداخت.

انتهای پیام/

ارسال نظرات