چند سالی است که تعدادی درخت سالمند و پوسیده واقع در گروه 6 دولت آباد جان و مال شهروندان را تهدید می کند . علی رغم پیگیری های مستمر ساکنان با سامانه 137 شهرداری هیچ اقدامی نسبت به رفع خطر این درختان انجام نداد و سقوط چند اصله از این درختان؛ «شد» آنچه که نباید می شد.
کد خبر: ۹۵۶۰۵۹۸
|
۱۰ آذر ۱۴۰۲ - ۲۲:۱۹

خبرنگار خبرگزاری بسیج از سال ها پیش عکس ها و گزارشات زیادی در خصوص فرسودگی، خشکی و خطر سقوط چند اصله درخت در گروه 6 محله دولت آباد به سامانه 137 شهرداری هشدار داده بود. از آنجا که در ابتدای مکالمات اعلام می شود کلیه مکالمات ضبط می شود، خبرنگار بسیج هم در پیامی که در سامانه 137 ثبت شده است، تاکید کرد و هشدار داد که با وجود گذشت چند سال از عدم رسیدگی به این موضوع، اگر این درختان سقوط کنند و بر سر کسی بیفتند و جان کسی فدای اهمال کاری مسئولان شود، شهرداری باید پاسخگو باشد و حتی در قتل عمد شهروندان شریک خواهد بود. اما متاسفانه گوش اگر گوش تو و ناله اگر ناله ما آنچه جایی نرسد فریاد است.

این بی توجهی شهرداری تا آنجا ادامه پیدا کرد که در یک روز طوفانی یک تنه درخت چند ده ساله چند هزار تنی سقوط کرد و.... اما خوشبختانه در آن ساعت از شب کسی در آن محدوده تردد نمی کرد و فقط با در هم کوبیدن سه دستگاه خودرو ماجرا ختم به خیر شد   فقط مالکان این خودرو ها چند ماه اسیر بروکراسی اداری برای دریافت خسارت از بیمه شدند.

این پایان ماجرا نبود؛

چند اصله درخت خطر فرسوده  دیگر در این منطقه   با وزش نسیم  ملایمی جیر  جیر کنان ؛ فریاد می زدند: آقای شهردار کجایی؟! می خواهیم جان شهروندان را بگیریم ... اما مثل اینکه     خیلی از ما ایرانی ها بخصوص مسئولان عادت داریم که آنقدر کم کاری و بی توجهی و اهمال  کنیم تا یک حادثه وحشتناک اتفاق بیفتد، آن وقت برای رفع خطر از میز و صندلی و حفظ مسئولیت شغلی و رفع مسئولیت مدنی و اجتماعی بر یک چشم بر هم زدنی کار چندسال خوابیده را یک ساعته اجرا می کنیم.

یکی از این درختان مدت ها بود که نمی توانست روی ریشه هایش بایستد. درخت زبان بسته آنقدر ناله زد و جیر و جیر و جیر کرد اما کسی به ناله های او توجهی نکرد. حتی شهرداری رنگ قرمز روی تنه او پاشیده و شناسنامه اش را باطل کرده بود اما پاهای فرسوده و علیل این درخت بیچاره چندین ماه تنه سنگینش را تحمل  کرد تا اینکه دیگر تاب نیاورد و در یک  غروب دلتنگ بر روی یک ماشین یک شهروند بخت برگشته سقوط کرد.

ماجرا به 137 اعلام شد؛ اولین واکنش مسئول فضای سبز ناحیه فراکنی و بهانه تراشی و توجیه و باز کردن تقصیر از سر خود بود...

 اما....

عطف به پیام ارسالی از سوی سامانه 137 شهرداری تهران، با   کد شماره 2944512857  در پاسخ به تماس تلفنی درخصوص خطر درختان؛اعلام شد:

 ضمن تشکر از مشارکت شما در مدیریت امور شهر؛ به آگاهی می رساند؛ در حال حاضر با توجه به محدودیت های قانونی و یا به دلیل عدم مشاهده موضوع مطروحه در محل مورد نظر ، امکان رسیدگی اجرایی به آن مقدور نیست  شما می توانید با استفاده از اپلیکیشن تهران من و یا وبسایت 137plus.tehran.ir نظر خود را ثبت نمایید.

همچنین در تماس دیگری با 137 کد پیگیری 2075573626  و نیز در تماس دیگری با سامانه 137 پیام دیگری با کد فوق 2075573626  ارسال شد با همان پیام مبنی بر اینکه ضمن تشکر از مشارکت شما در مدیریت امور شهر؛ به آگاهی می رساند؛ در حال حاضر با توجه به محدودیت های قانونی و یا به دلیل عدم مشاهده موضوع مطروحه در محل مورد نظر ، امکان رسیدگی اجرایی به آن مقدور نیست  شما می توانید با استفاده از اپلیکیشن تهران من و یا وبسایت 137plus.tehran.ir نظر خود را ثبت نمایید.

تماس های دیگری با این سامانه در ارتباط با مشکل خطر سقوط درخت های فرسوده واقع در گروه 6 به 137 اعلام شده  که به طور قطع ساکنان این گروه هر کدام چندین کد پیگیری در این ارتباط دارند  و این پیام ها در سامانه 137 شهرداری محفوظ و قابل ارجاع است.

خوشبختانه این حادثه هم به خیر گذشت و درخت بر روی هیچ شهروندی سقوط نکرد . اما متاسفانه مسئولان فضای سبز ناحیه 4 شهرداری منطقه 20 به جای عذرخواهی از شهروندی که خودروی او خسارت دیده است، از مسئولیت خود شانه خالی کرده و تقصیر را به گردن ابر و باد و مه خورشید و فلک انداخته و کار به دادگاه کشیده شده است. دادگاه هم اعلام کرده به منظور اعزام کارشناس برای بررسی صحنه، شهروند زیان دیده باید مبلع یک میلیون و 500 هزار تومان به حساب دادگاه واریز نماید. حالا شما پیدا کنید هندوانه فروش را ...

این در حالی است که پیام های مستند زیادی در این خصوص در سامانه 137 موجود است؛ تصاویر خبرنگار بسیج نیز از خالی بودن تنه درخت و فرسوده بودن آن و نیز رنگ شدگی تنه درخت مبنی بر خطر ناک بودن این درخت موجود است.  

بنابر این دادگاه باید بابت اهمال، ترک فعل و خسارت های اینچنینی که مسئولان به مردم و بیت المال وارد می کنند خسارت را از حقوق آنها برداشت کند نه از مردم و صندوق بیت المال؛ تا دیگر شاهد تکرار این حوادث نباشیم.

علی اشرف خانلری/ خبرنگار بسیج

 

ارسال نظرات