رئیس دانشگاه هنر در نشست خبری با اصحاب رسانه:

دانشگاه محل بروز اندیشه است

رئیس دانشگاه هنر گفت: دانشگاه محل بروز اندیشه است و اندیشه هم در یک سیر تحولی شکل می‌گیرد چیزی که باعث شد ما خدمت دوستان موسسه آفرینش‌ها باشیم این است که اندیشه‌ای به‌نام اندیشه رضوی شکل گرفته است.
کد خبر: ۹۵۶۲۶۵۹
|
۲۰ آذر ۱۴۰۲ - ۱۴:۵۷

به گزارش خبرگزاری بسیج، محمدرضا حسنایی در نشست خبری دومین کنگره بین‌المللی فرهنگ و هنر در تمدن اسلامی با اشاره به اینکه ما در آغاز مسیر جدید هستیم اظهار داشت: همت برگزاری کنگره بین‌المللی فرهنگ و هنر از طرف امام رضا(ع) بوده و پایان آن را هم به امام رضا(ع) می‌سپاریم. 

او یادآور شد: معتقدم مکتب هنر رضوی شناخته نشده یا کم شناخته شده است؛ این مکتب چیزی بالاتر از ملیت ایرانی و دینی یعنی یک مکتب جهانی است. 

محمدجواد استادی پژوهشگر مطالعات فرهنگی نیز در این نشست خبری گفت: دومین کنگره هنر رضوی در ۶ محور فراخوان داد و مقالات زیادی هم به دبیرخانه ارسال و این‌ها در پنل‌هایی طبقه بندی شد و ان‌شاءالله بیست‌ودوم آذر ماه این کنگره در مشهد مقدس برگزار خواهد شد.

وی با اشاره به پیش نشست‌های کنگره در دانشگاه‌های کشور افزود: بیست‌ودوم آذرماه در جوار حرم رضوی، مراسم افتتاح کنگره را با حضور چهره‌های دانشگاهی و فرهنگی همچون حجت الاسلام مروی و حسن بلخاری برگزار خواهیم کرد.

استادی یادآور شد: پس از افتتاحیه دو پنل بین‌الملل خواهیم داشت که اولی با ارائه سه مقاله و دومی دو پنل دیگر خواهد بود. روز دوم هم پنل‌های تخصصی برپا می‌شود و سخنرانی‌ها به بیست و دو نفر افزایش می‌یابد. 

استادی اظهار داشت: هر پنل با حضور یکی از چهره‌های دانشگاهی مدیریت می‌شود. کتاب چکیده‌های مقالات کنگره با حجم سنگین کار‌ها منتشر و در دسترس قرار می‌گیرد. انتظار داریم مجموعه کامل کار‌ها هم با همکاری دانشگاه هنر منتشر شود.

وی با تاکید بر ایجاد فضای هم‌افزایی و گفتگو بین نخبگان هنر در این دو روز گفت: نهاد‌های حوزوی، دانشگاه تربیت مدرس، دفتر تبلیغات اسلامی حوزه، مدرسه هنر و وزارت میراث هم کمک ما بودند.

حکیمی دبیرکل کنگره هنر رضوی و مدیرعامل موسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی هم در این نشست گفت: کنگره بین‌المللی مکتب هنر رضوی اکنون در نزدیکی پایان یافتن فضای نخست خود است و مسیری برای بازخوانی گنجینه هنر ایرانی اسلامی است و می‌تواند جایگاه ویژه‌ای در کشور داشته باشد.

وی در ادامه سخنانش با اشاره به اهمیت زبان هنر در انتقال مفاهیم گفت: در معماری و حوزه‌های مختلف در حرم همیشه هنرمندان زبان هنر را در قالب معنا گذاشتند.

حکیمی اظهارداشت: کنگره در فضای پژوهشی خود نیازمند بازخوانی آثار گذشته، نظریه‌پردازی و واکاوی است و در واقع آغاز یک مسیر است. به گمان من اختتامیه تازه شروع یک مسیر برای آینده و یک مبنا است و از این پس باید بیشتر در پایان نامه‌ها، کتاب و پژوهش‌ها بدان‌ها پرداخته شود.

علی طاهری عضو هیات علمی دانشگاه هنر و دبیر کنگره بین‌المللی فرهنگ و هنر در تمدن اسلامی نیز در این نشست خبری اظهار داشت: نظریه مقام معظم رهبری درباره تمدن اسلامی در قالب تمدن نوین اسلامی در این کار برای ما قابل توجه قرار گرفت. ما تلاش کردیم هم کمیته علمی و هم شورای سیاست‌گذاری کار‌ها را جمع‌آوری و در قالب‌های درست ایجاد کنیم.

وی افزود: از بین ۲۲۰چکیده و ۹۰مقاله کامل، مقالاتی انتخاب شده و بیست و یک مقاله در قالب سخنرانی انتخاب شدند، سه مقاله خارجی از ترکیه، چین و مراکش هستند، امیدواریم از بین آثار راهی برای همایش‌های بعدی پیدا کنیم تا بکار بیایند.

ارسال نظرات