اردبیل از نظر امنیت جزو پنج استان امن کشور است

اردبیل از حیث امنیت و وقوع سرقت جزو پنج استان امن کشور است، و جرایم سازمان یافته به معنای واقعی کلمه در استان اردبیل وجود ندارد
کد خبر: ۹۵۶۴۳۲۲
|
۲۸ آذر ۱۴۰۲ - ۱۶:۱۶

اردبیل از نظر امنیت جزو پنج استان امن کشور است

به گزارش خبرگزاری بسیج  سرهنگ حسین صبوری در نشست خبری با خبرنگاران با بیان اینکه سرقت‌ها به ۲ دسته سرقت مهم مانند سرقت منزل، مغازه، خودرو و موتور سیکلت و سرقت خرد مانند سرقت قطعات خودرو،  ، جیب‌بری و دوچرخه تقسیم می‌شود، افزود: ۳۸ درصد سرقت  به وقوع پیوسته در استان اردبیل سرقت مهم و ۶۲ درصد مربوط به سرقت‌های خرد است.

وی با بیان اینکه در هشت ماه امسال در مقایسه با مدت مشابه پارسال در مجموع وقوع سرقت در استان اردبیل هشت درصد افزایش یافته است، اظهار کرد: در این مدت کشف سرقت در مقایسه با سال گذشته بیش از ۱۰ درصد افزایش داشته است.

وی با اشاره به متلاشی شدن بیش از ۲۰ باند سرقت در استان در سال جاری بیان کرد: از این تعداد هفت باند سارق حرفه‌ای مغازه و اماکن، سه باند سارق وسایط نقلیه و سه باند سارق غیربومی منازل بودند.

رئیس پلیس آگاهی استان اردبیل با اشاره به دستگیری ۵۷ مالخر در هشت ماه امسال در استان اضافه کرد: سه درصد سارقان دستگیر شده در این استان خانم و ۹۷ درصد سارقان دستگیر شده آقا هستند.

کارآگاه صبوری ادامه داد: کمتر از یک درصد سرقت‌ها در استان اردبیل توسط افراد زیر ۱۲ سال ، چهار درصد سرقت‌ها توسط افراد ۱۳ تا ۱۹ سال ، ۲۱ درصد سرقت‌ها توسط افراد ۲۰ تا ۳۰ سال ، ۶۷ درصد سرقت‌ها توسط افراد ۳۲ تا ۵۰ سال ، هشت درصد توسط افراد ۵۱ تا ۷۵ سال و کمتر از یک درصد نیز توسط افراد بالای ۷۶ سال انجام می‌شود.

سرهنگ صبوری گفت: ۸۸ درصد دستگیرشدگان سابقه‌دار بوده و بیش از یک بار مرتکب سرقت شده‌اند، هشت درصد از آنها فاقد سابقه بوده و برای اولین بار اقدام به سرقت

کرده‌اند و چهار درصد دستگیرشدگان مالخر بودند.

اعتیاد مهم‌ترین دلیل تحریک سارقان برای سرقت است

وی با بیان اینکه طبق بررسی‌های صورت گرفته اعتیاد، بیکاری و متناسب نبودن مجازات سارقان با جرم از جمله علل تحریک بیشتر سارقان برای سرقت می‌باشد، افزود: ۸۸ درصد سارقان دستگیر شده در استان اردبیل اعتیاد به مواد مخدر دارند و ۱۲ درصد دیگر نیز افراد عادی و غیر معتاد بوده‌اند.

وی در خصوص میزان تحصیلات سارقان دستگیر شده، اظهار کرد: میزان تحصیلات ۶۵ درصد سارقان دستگیر شده زیردیپلم ، ۳۱ درصد دیپلم و چهار درصد نیز لیسانس و بالای لیسانس بودند.

رئیس پلیس آگاهی استان اردبیل با اشاره به فراوانی سرقت، بیان کرد: سرقت از منازل، خودرو، مغازه و اماکن و موتور سیکلت به ترتیب بیشترین سرقت به وقوع پیوسته در این استان است.

سرهنگ صبوری با اشاره به سارقان در حرکت، اضافه کرد: در این نوع سرقت‌ها سارقان که افراد غیربومی و از استان‌های جنوبی و جنوب غربی کشور هستند به صورت گروهی اقدام به سرقت از منازل می‌کنند و ماموران آگاهی استان اردبیل در دستگیری و برخورد با این سارقان یکی از استان‌های موفق است.

کارآگاه صبوری با اشاره به تبعات روحی و روانی افراد خانواده در سرقت سارقان از منازل، اضافه کرد: در این نوع سرقت‌ها علاوه بر ضرر مادی خانواده‌ها ، شوک بزرگ روحی و روانی به اعضای خانواده وارد می‌شود و تبعات روحی و روانی این کار سال‌ها ادامه دارد.

تمام پرونده‌های قتل در اردبیل به نتیجه می‌رسد

رئیس پلیس آگاهی استان اردبیل گفت: ۱۰۰ درصد پرونده‌های قتل در این استان با شناسایی قاتل منجر به نتیجه می‌شود.

سرهنگ صبوری با بیان اینکه ۲۵ درصد قتل‌ها در استان اردبیل با استفاده از سلاح گرم انجام می‌شود، افزود: در این استان پرونده‌ای وجود ندارد که در آن قاتل شناسایی نشود.

کارآگاه صبوری با بیان اینکه اختلافات خانوادگی، مسائل منکراتی و نزاع و درگیری به ترتیب علت بیشتر قتل‌ها در استان اردبیل است، اظهار کرد: وقوع قتل در این استان بسیار کمتر و یک دهم میانگین کشوری است.

اردبیل از نظر امنیت جزو پنج استان امن کشور است

وی با بیان اینکه اردبیل از حیث امنیت و وقوع سرقت جزو پنج استان امن کشور است، اضافه کرد: سرقت مسلحانه، جرایم خشن مانند خفت‌گیری و زورگیری و سرقت از طلافروشی‌ها به آن معنا در استان اردبیل وجود ندارد.

وی ادامه داد: برای پیشگیری و جلوگیری از وقوع جرم و سرقت با تعامل اصناف علاوه بر متمرکز شدن طلافروش‌ها در یک مکان واقع در هسته مرکزی شهر، تمامی مغازه‌های طلا فروشی مجهز به دروبین، درب آنها برقی و قابل کنترل و شیشه‌های نصب شده در آنها ضدگلوله هستند.

رئیس پلیس آگاهی استان اردبیل با بیان اینکه میانگین وقوع سرقت در این استان از میانگین کشوری کمتر است، گفت: میانگین سرقت در کشور به ازای هر صد هزار نفر، هزار و ۳۵۶ فقره سرقت است و این رقم در استان اردبیل ۸۶۳ فقره می باشد که بسیار کمتر از میانگین کشوری است.

کارآگاه صبوری افزود: میانگین سرقت به عنف، خفت‌گیری و زورگیری و یا جرایم خشن به ازای هر صدهزار نفر در کشور ۳۱ فقره و این رقم در استان اردبیل ۱۵ فقره بوده که این امر بیانگر امن بودن این استان است.

سرهنگ صبوری اظهار کرد: پلیس برنامه‌ریزهای خوبی برای پیشگیری و مبارزه با وقوع سرقت انجام داده که در نظر گرفتن مجازات سنگین برای سارقان سابقه‌دار، پلمب مغازه و نصب بنر و برخورد جدی و قاطع با مالخران و برگزاری کلاس‌های آموزشی و توجیهی متنوعی برای اقشار و صنوف مختلف از جمله آنها است.

وی خواستار توجه شهروندان به هشدارهای انتظامی و کاربردی کردن آموزش‌های همگانی پیشگیری از سرقت افزود: پیشگیری از سرقت در اولویت‌های ماموریتی پلیس آگاهی قرار دارد.

وی با هشدار به سارقان و افراد هنجارشکن گفت: امنیت جامعه خط قرمز پلیس بوده و پلیس اجازه خدشه‌دار کردن آن را به سارقان و افراد هنجارشکن نخواهد داد.

رئیس پلیس آگاهی استان اردبیل توجه به هشدارهای انتظامی و کاربردی کردن آموزش‌های همگانی پلیس در حوزه پیشگیری از سرقت را ضامن ناکامی سارقان دانست.

سرهنگ صبوری با بیان اینکه بهترین راه برای پیشگیری از سرقت‌ها همکاری مردم با پلیس است، اظهار کرد: هموطنان در صورت مشاهده هرگونه موارد مشکوک مراتب را از طریق سامانه ۱۱۰ به پلیس اطلاع دهند.

استان اردبیل با جمعیت بیش از یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر جمعیت و ۱۲ شهرستان در شمال‌غربی ایران و همجوار با استان‌های آذربایجان‌شرقی، زنجان، گیلان و کشور جمهوری آذربایجان قرار دارد.

استان اردبیل در زمینه وقوع جرایم یکی از مناطق امن و کم جرم کشور محسوب می شود.

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار