خبرهای داغ:
مدیر جهاد کشاورزی دزفول گفت: پیگیری برای ثبت جهانی گل مریم و پرتقال دزفول به عنوان ۲ محصول صاحب نام و باکیفیت این شهرستان در حال انجام است.
کد خبر: ۹۵۶۶۶۹۰
|
۰۹ دی ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۲

به گزارش خبرگزاری بسیج خوزستان، بهروز قمرزاده روز شنبه در نشست شورای اداری شهرستان دزفول در سالن نشست‌های فرمانداری این شهرستان، با بیان اینکه دزفول قطب تولید بذر کلزا، گندم، شبدر و همچنین گل و گیاهان زینتی است، افزود: ۹۰ هزار هکتار از ۴۷۶ هزار هکتار مساحت شهرستان دزفول قابل کشت است که ۶۵ هزار هکتار از این اراضی، آبی و ۲۵ هزار هکتار دیم است. 

وی با بیان اینکه گل مریم تولیدی دزفول از نظر کمی و کیفی رتبه نخست کشور را دارد، ادامه داد: سالانه بیش از ۷۶ میلیون شاخه گل در این شهرستان تولید و به سایر نقاط کشور صادر می‌شود. 

مدیر جهاد کشاورزی دزفول بیان کرد: این شهرستان دارای سالم‌ترین محصولات میوه و صیفی جات کشور است و برخی محصولات آن از جمله پرتقال در کشور صاحب نام است به همین دلیل ثبت جهانی پرتغال دزفولی در فائو (سازمان جهانی خواربار و کشاورزی) شروع شده است.

۳۵ درصد مرغ خوزستان توسط دزفول تولید می‌شود 

قمرزاده با بیان اینکه ۳۵ درصد گوشت سفید خوزستان توسط واحد‌های تولید مرغ گوشتی دزفول تامین می‌شود، تصریح کرد: ظرفیت‌های عظیم کشاورزی دزفول جز با نفوذ علم و دانش در مزارع، باغات و واحد‌های تولید دام و وجود مراکز تحققاتی و دانشگاهی در این شهرستان ممکن نیست. 

وی دزفول را یکی از قطب‌های تولید گندم در خوزستان دانست و افزود: ۱۳۸ هزار تن گندم سال جاری در دزفول برداشت شد که این حجم از برداشت ۳۰ درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشته است.

۲.۵ میلیون تن انواع محصولات کشاورزی و دامی در دزفول تولید می‌شود 

قمرزاده کل محصولات تولیدات کشاورزی و دامی شهرستان را بیش از ۲.۵ میلیون تن در سال اعلام کرد و گفت: یک میلیون و ۸۳۸ هزار تن محصولات زراعی، ۷۹ هزار تن محصولات باغی، چهار هزار و ۳۸۳ تن گوشت قرمز، ۳۳ هزار و ۳۲۳ تن شیر، ۳۱ هزار تن مرغ، یک هزار و ۵۱۰ تن تخم مرغ، یک هزار و ۴۷۸ تن عسل و ۲ هزار و ۱۹۰ تن انواع آبزیان سالانه در دزفول تولید می‌شود. 

وی ترویج دستاورد‌های علمی در مزارع و باغات را شاه کلید حل مشکل‌های مختلف کشاورزی دانست و افزود: ۹ مرکز خدمات و ۳۳ کارشناس پهنه در دزفول به ۲۰ هزار کشاورز در حال خدمات و مشاوره علمی هستند ضمن اینکه امسال به ۶ هزار نفر روز آموزش مستقیم و ۱۵ هزار نفر روز به صورت انفرادی به کشاورزان آموزش داده شده است.   

تولید ۹۸ میلیون شاخه گل بریده در دزفول 

مدیر جهاد کشاورزی دزفول گفت: سالانه ۱۰۰ هزار تن ذرت دانه‌ای، یک میلیون و ۱۵۰ هزار تن سبزیجات، ۷۳ هزار تن مرکبات، ۳۰۰ هزارتن چغدرقند، یک میلیون و ۱۵۰ هزار تن علوفه، ۹۸ میلیون شاخه گل بریده و ۴۳ میلیون پیاز گل مریم در دزفول تولید می‌شود. 

وی افزود: تکمیل زیرساخت‌های مرز هوایی و فعال شدن پایانه صادرات هوایی در دزفول موجب تحول در کشاورزی دزفول می‌شود. 

مدیر جهاد کشاورزی دزفول، امنیت غذایی و تنظیم بازار از مزرعه تا سفره را از جمله وظایف این اداره دانست و اظهارکرد: مجوز ۳۰ نانوایی جدید برای جبران کمبود نانوایی در دزفول صادر شده است که این واحد‌ها به مرور احداث و وارد چرخه خدمت رسانی به شهروندان می‌شوند. 

وی با اشاره به بازدید‌های تیم‌های نظارتی از واحد‌های صنفی دزفول افزود: ۹۰۴ بازرسی از واحد‌های صنفی، ۴۶۴ بازرسی از نانوایی‌ها و ۴۹ گشت مشترک دستگاه‌های نظارتی در دزفول انجام و ۱۶۷ واحد صنفی متخلف از جمله یک مورد احتکار برنج، ۴۶ مورد تخلف نانوایی‌ها و ۳۲ عمده فروشی مرغ شناسایی شد. 

قمرزاده صیانت از اراضی کشاورزی را نیازمند همراهی همه دستگاه‌ های شهرستان دانست و تصریح کرد: یک هزار و ۵۰۰ مورد تخلفات تغییر کاربری شناسایی شده که سه مورد قلع و قمع و ۵۰۰ مورد تبصره ۲ بوده است. 

وی افزود: با همکاری کمیته تغییر کاربری‌ها جلوی تغییر کاربری اراضی کشاورزی دزفول گرفته می‌شود.

ارسال نظرات
پر بیننده ها