معاون تربیت و آموزش سازمان بسیج اساتید کشور در نشست حلقه صادقین 13 دیماه به تبیین دیدگاه‌های امیرالمؤمنین علی (ع) پیرامون سه موضوع اساسی احساس مسئولیت اجتماعی، امر به معروف و نهی از منکر و وفای به عهد پرداخت.
کد خبر: ۹۵۶۹۳۷۵
|
۱۹ دی ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۱
 
 

 

به گزارش سرویس اساتید خبرگزاری بسیج، نشست حلقه صادقین سازمان بسیج اساتید کشور روز چهارشنبه 13 دی پس از قرائت زیارت عاشورا برگزار شد.

در این نشست، دکتر علی مرادزاده معاون تربیت و آموزش سازمان  به تبیین  دیدگاه‌های امیرالمؤمنین علی (ع) پیرامون سه موضوع اساسی پرداخت و از اخلاق اجتماعی و آداب معاشرت در نهج البلاغه سخن گفت.

وی در موضوع احساس مسئولیت اجتماعی عنوان کرد: حضرت امیر (ع) احساس مسئولیت اجتماعی را نشانه ایمان راستین انسان دانسته در خطبه‌ها، نامه‌ها و حکمت‌های مختلف مردم را به احساس مسئولیت و پرهیز از بی‌تفاوتی اجتماعی و بی‌حسی سیاسی فراخوانده‌اند. در حکمت 48 ایشان فرموده‌اند؛ «پیروزی درگرو تدبیر و دوراندیشی است، دوراندیشی درگرو تفکر و اندیشیدن می‌باشد و تفکر نیز درگرو رازداری و نگه‌داشتن اسرار خواهد بود». حضرت علی (ع) در نامه 53 نیز ایجاد  فاصله و شکاف بین مردم و مسئولان را مورد سرزنش قرار داده است.  در نامه 27 به مسئولان تأکید فرمودند« با مردم فروتن و نرم‌خو و گشاده‌رو باشید و همه را یکسان بنگرید». در نامه 28 همگان را از افراد منافق که زبان با عملشان و ظاهر و باطنشان مغایر هست بر حذر داشتند.

فریضه امربه‌معروف و نهی از منکراز دیگر موضوعاتی بود که در این نشست مطرح شد.

مرادزاده عنوان کرد: این دو فریضه بافضیلت‌ترین اعمال بندگان، غایت دین، قوام شریعت، خلق الهی و بالاتر از جهاد فی سبیل الله معرفی شده است. در حکمت 374 فرمود «تمام کارهای نیک و حتی جهاد درراه خدا در مقایسه با امربه‌معروف و نهی از منکر مانند آب دهان در برابر دریای پهناور است». در خطبه 156 فرمود« دو خصلت از خصلت‌های خداوند هستند که نه مرگ را نزدیک می‌کنند و نه از روزی انسان می‌کاهند». در خطبه 105 همگان را امر به انجام این فریضه کردند.  در حکمت 252 اجرای این فریضه را عامل اصلاح جامعه دانستند. در حکمت 31 آن را نشانه تقویت  و پشتیبانی از مردم معرفی کردند. در حکمت 373 آن را نشانه مؤمنان دانستند.

وی در ادامه به وفای به عهد پرداخته و گفت: امیرالمؤمنین در نامه 53 به مالک اشتر امر کردند که «به عهد و پیمان خویش وفادار باش و از خلف وعده بپرهیزید». پیامبر اکرم (ص) فرمود «کسی که به قول و قرار  پایبند نباشد دین ندارد». امام علی (ع) فرمود «بر دوستی که به عهد و پیمان خود وفا نمی‌کند اعتماد نکن». با فرمود «اصل دین ادای امانت و وفای به عهد است».

انتهای پیام/

 

ارسال نظرات