حاج ولی اله کلامی؛شاعر آیینی و ذاکر اهل بیت(ع)در گفتگو با "بسیج":

مداحان پرچمدارتحقق جهاد تبیین در جامعه هستند

زنجان-شاعر آیینی و ذاکر اهل بیت عصمت و طهارت(ع)گفت:مداحان و ستایشگران متعهد در ابتدا باید خودشان تبیین شوند تا بتوانند جهاد تبیین را به درستی در بین جامعه مخاطب تحقق بخشند.
کد خبر: ۹۵۷۰۱۸۲
|
۲۳ دی ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۱

مداحان پرچمدارتحقق جهاد تبیین در جامعه هستند/علم جهاد تبیین بر دوش مداحان

به گزارش خبرگزاری بسیج زنجان؛۱۳ دی ماه امسال همزمان با سالروز ولادت با سعادت حضرت فاطمه زهرا سلام‌الله‌علیها جمعی از مداحان اهل بیت‌علیهم‌السلام با رهبر معظم انقلاب اسلامی دیدار کردند.

 

ایشان در بخشی از سخنان خود «جهاد تبیین» را از خصوصیات بسیار برجسته حضرت فاطمه(س) برشمردند و با اشاره به خطبه‌های مشهور آن حضرت گفتند: انتظام فکری، منطق قوی، استحکام لفظ، زبان فاخر و زیبایی‌های ادبی، خطبه‌های مملو از معارف و حقایق حضرت صدیقه کبری(س) را هم‌ردیف بهترین خطبه‌های نهج‌البلاغه قرار داده و بزرگان اهل بلاغت را به حیرت انداخته است.

 

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای جایگاه و ظرفیت حقیقی مداحی را ادامه‌دادن راه منورِ مجاهدانِ عرصه تبیین از زمان ائمه تاکنون دانستند و گفتند: هنر مداحی و مقوله هیأت که محورش مداح است و واعظ نیز در کنار او، جزو مهمترین بخش‌های قدرت نرم جامعه اسلامی است.

 

در همین رابطه خبرنگار بسیج زنجان؛گفت وگویی با استاد ولی الله کلامی،ذاکر اهل بیت(ع) و شاعر نام آشنای زنجانی ترتیب داده است که در ادامه می خوانید.

مداحان پرچمدارتحقق جهاد تبیین در جامعه هستند/علم جهاد تبیین بر دوش مداحان

 کلامی از ۷ سالگی قریحه شعری را در نهاد خویش احساس کرده و علاوه بر سرودن شعر در دوران دفاع مقدس، پس از این دوران نیز شعر و شاعری را رها نکرده که حاصل تلاش وی در این عرصه نگارش 42 کتاب شعر به زبان فارسی و ترکی است.

 

"کلامی را کلام از دل برآید" جمله ماندگار مقام معظم رهبری در توصیف ولی‌الله کلامی است در سفر ایشان به استان زنجان در سال ۱۳۸۲ است.

 

وی که حضور مداومی در دیدار رهبر معظم انقلاب با مداحان اهل بیت دارد،به مهمترین موضوع سخنرانی ایشان در دی ماه سال جاری در خصوص حهاد تبیین اشاره کرد و گفت:کلام رهبر معظم انقلاب همواره فصل الخطاب است.

 

 این ذاکر اهل بیت(ع)با بیان اینکه مداحان و ستایشگران متعهد در ابتدا باید خودشان تبیین شوند تا بتوانند جهاد تبیین را به درستی در بین جامعه مخاطب تحقق بخشند،اظهار کرد:منظور بنده این است که مکتب ما و رهبران دینی ما توصیه‌هایی به ما و مادحین اهل بیت علیهم السلام دارندکه باید نصب العین قرار گیرند.

مداحان پرچمدارتحقق جهاد تبیین در جامعه هستند/علم جهاد تبیین بر دوش مداحان

کلامی تصریح کرد:طبق فرموده امام صادق علیه السلام " معاشر الشیعه! کونوا لنا زینا و لا تکونوا علینا شینا، قولوا للناس حسنا، و احفظوا السنتکم و کفوها عن الفضول و قبح القول: ای شیعیان ما! آبرو و زینت ما باشید،‌ و باعث ننگ و بی‌آبرویی ما نباشید، با مردم خوب صحبت کنید، زبانتان را حفظ کنید و از حرف‌های اضافی و زشت بپرهیزید"،مداحان نیز میبایست ادب و اخلاق را رعایت کنند.

 

این شاعر آیینی بابیان اینکه حضرت آیت‌الله خامنه‌ای جایگاه و ظرفیت حقیقی مداحی را ادامه‌دادن راه منورِ مجاهدانِ عرصه تبیین از زمان ائمه تاکنون دانستند،افزود:فرمایشات و تذکرات رهبر عزیز انقلاب به مداحان همان دستور معصومین  می‌باشد چرا که مداحان عزیز باید تشخیص بدهند رهبر بزرگوار انقلاب چرا می‌فرمایند ادب و اخلاق را رعایت کنید و به اختلافات قومی و مذهبی و شیعه و سنی دامن نزنید؟ 

 

وی با اشاره به اینکه ما امروز در پای منبرهایمان از برادران اهل تسنن و مذاهب دیگر داریم که در مراسم عزای سیدالشهدا (ع)سینه می‌زنند و در موکب‌های پیاده‌روی اربعین حضور گسترده دارند که  این‌ها را باید جذب و احترام کرد،گفت: همچنین مداح عزیز باید عنایت داشته باشد که چرا حضرت آقا تاکید دارند در انتخاب شعر دقت کنید؟ که مضامین فاخری داشته باشد ، عزت محور باشد و…

مداحان پرچمدارتحقق جهاد تبیین در جامعه هستند/علم جهاد تبیین بر دوش مداحان

کلامی با تاکید بر اینکه طبق فرموده امام خامنه ای(مدظله العالی)مداحی و مقوله هیأت که محورش مداح است و واعظ نیز در کنار او، جزو مهمترین بخش‌های قدرت نرم جامعه اسلامی است،یادآور شد:پس می توان نتیجه گرفت که اگر مداح فرهیخته به رسالتش عمل کند و خودش به وظیفه اش توجیه باشد ،حتماً تلاش او در جهاد تبیین موثر شده و اثر بخشی قابل قبولی در جامعه خواهد داشت.

 

 

 

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار