خبرهای داغ:

ساخت میز لرزه‌‌ شش‌جهته برای تست سازه‌های بتنی توسط محققان کشور

محققان یک شرکت دانش‌بنیان موفق به ساخت دستگاه «میز لرزه شش‌جهته» شبیه‌ساز زلزله شدند که در تست لرزه‌ای، شبیه‌سازی زلزله سازه‌های بتنی و ساختمانی استفاده می‌شود.
کد خبر: ۹۵۷۰۵۹۹
|
۲۴ دی ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۱

به گزارش خبرگزاری بسیج، سجاد آقاسی مدیرعامل یک شرکت دانش‌بنیان با بیان اینکه این شرکت یکی از دو تولیدکننده میز لرزه در ایران است، گفت: کار ساخت دستگاه «میز لرزه شش‌جهته» شبیه‌ساز زلزله، هفت سال پیش با میز تک‌لرزه تک‌جهته آغاز شد و قرارداد نخستین میزلرزه دوجهته ایران را دو سال پیش منعقد کردیم که بعد از یک بازه زمانی در ۸ ماه تحویل داده شد.

آقاسی گفت: دستگاه میزلرزه تک‌جهته توسط دانشگاه‌های علم و صنعت و دانشگاه تبریز مورد استفاده قرار گرفتند. دستگاه دوجهته نیز توسط دانشگاه خوارزمی مورد استفاده قرار گرفت و نصب شد، امسال نیز از دستگاه شش‌جهته رونمایی کردیم.

وی تصریح کرد: عمده کاربرد دستگاه‌های شبیه‌ساز زلزله یا دستگاه‌های میزلرزه در تست لرزه‌ای، شبیه‌سازی زلزله و کاربرد‌هایی است که برای سازه‌های بتنی یا سازه‌های ساختمانی برای شبیه‌سازی شرایط زلزله استفاده می‌شود.

مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان گفت: میز‌های تک‌جهته و دوجهته، زلزله را در یک یا دو جهت شبیه‌سازی می‌کنند و میز‌های شش‌جهته قادرند حرکتی که در زلزله اتفاق افتاده را به لحاظ جابه‌جایی و دورانی (سه جهت جابه‌جایی و سه جهت دوران) کاملاً شبیه‌سازی کنند و حرکتی که در زلزله اتفاق افتاده است را در سازه مبنا پیاده کرده و اثرات آن را ثبت کنند.

وی با اشاره به ویژگی‌های این دستگاه شش‌جهته گفت: ابعاد صفحه بارگذاری ۶۰ در ۶۰ سانتی‌متر، حداکثر فرکانس تحریک ۲۰ هرتز، سرعت داده‌برداری هزار مجموعه داده در ثانیه، ورودی طیف لرزه به صورت تابع سرعت زمان و یا تابع شتاب زمان و حداکثر دامنه جابه‌جایی ۱۵ سانتی‌متر است.

آقاسی گفت: این دستگاه در حوزه صنعت نیز برای تست تجهیزات صنعتی قابل استفاده است یعنی تست‌های لرزه‌ای که در تجهیزات صنعتی وجود دارد که از حوزه تجهیزات نظامی تا حوزه تجهیزات خودرویی به کار می‌روند.

ارسال نظرات