خبرهای داغ:
حجت‌الاسلام صغیرا با اشاره به اقامه نماز باران روز جمعه در اصفهان گفت: خواندن نماز باران باعث می‌شود که خداوند نظر لطفش را بر ما بیشتر کند.
کد خبر: ۹۵۷۰۸۷۲
|
۲۶ دی ۱۴۰۲ - ۱۶:۵۸

حجت‌الاسلام علی صغیرا در گفتگو با خبرگزاری بسیج اصفهان ،در تبیین چرایی اقامه نماز باران در آیات و روایات، با اشاره به اینکه قرآن می‌فرماید «اگر دعای شما نبود ما اصلاً به شما توجهی نمی‌کردیم»، اظهار کرد: خداوند در قرآن عامل توجه را دعا بیان می‌کند و نماز باران نیز خود یک نوع دعا است که در قالب نماز خوانده می‌شود و در آن مردم دعا می‌کنند که خداوند نظر لطف و باران رحمتش را بر آنها نازل کند.

این کارشناس مسائل دینی با بیان اینکه انبیا هم این سنت را داشتند، افزود: به طور مثال حضرت موسی(ع) با اینکه کلیم‌الله بود، با قوم خود به نماز باران رفت و یا طبق روایات نماز باران امام رضا(ع) از معروف‌ترین نمازهای تاریخ است و یا در زمان امام صادق(ع) نماز باران می‌خواندند.

وی خاطرنشان کرد: از توصیه‌های اهل‌بیت(ع) است که نماز باران خوانده شود، اما هر چقدر که حالت انکسار و مظطر بودن بیشتر باشد، تأثیر بیشتری دارد.

صغیرا با اشاره به آیه «أَمَّنْ یجِیبُ الْمُضْطَرَّ إِذا دَعاهُ وَیکشِفُ السُّوءَ» از قرآن کریم، ادامه داد: ما باید خودمان را در پیشگاه خداوند مضطر و بی‌چاره ببینیم و اگر انسان گناهی کرده است، باید قبل از آن توبه کند؛ چون گناهانی مانند حق‌الناس و حق‌الله باعث جلوگیری از استجابت دعا می‌شود.

این کارشناس مسائل دینی در ادامه با بیان اینکه استجابت دعا در گرو رفع موانع استجابت دعاست، گفت: وظیفه ما فقط دعاکردن باحالت توجه است؛ «الدُّعاءُ مُخُّ العِبادَةِ» یعنی اگر استجابت پیدا کند و اگر استجابت پیدا نکند خودش یک عبادت است. خواندن نماز باران باعث می‌شود که خداوند نظر لطفش را بر ما بیشتر کند.

وی با اشاره به اینکه خداوند با مصلحتی که دارد، کار خودش را بسیار با حکمت انجام می‌دهد، تصریح کرد: قرآن کریم می‌فرماید «ادْعُونِی أَسْتَجِبْ لَکُمْ» یعنی باید دعا کرد تا خداوند آن را پاسخ دهد، حال وقتی دعا جمعی باشد احتمال استجابت آن بیشتر است.

صغیرا اضافه کرد: گلستان شهدا که به‌عنوان مکان این نماز بزرگ در اصفهان انتخاب شده است، بسیار مکان مقدسی است؛ کنار قبور شهدا و علما، تأثیر نماز باران بیشتر است.

این کارشناس مسائل دینی با بیان اینکه اصفهان همیشه 40 مؤمن مستجاب‌الدعوه داشته است، افزود: در طول تاریخ عرفای ما مانند جناب شیخ بهایی‌ها و محمدصادق تخت فولادی‌ها و بزرگان دیگر به‌سوی اصفهان می‌آمدند؛ تخت فولاد مدفن علمای باتقوا و اهل ریاضت است.

وی با اشاره به اینکه استان اصفهان ۲۳ هزار شهید تقدیم کرده است، عنوان کرد: همان‌طور که همیشه باهم متحد بودیم، سعی کنیم برای نماز باران هم با یکدیگر اتحاد داشته باشیم و نماز را اقامه کنیم.

صغیرا در پایان با دعوت از مردم اصفهان برای شرکت در نماز باران روز جمعه، گفت: این کار دل‌ها را به هم نزدیک می‌کند؛ سعی کنیم به همدیگر رحم کنیم که رحم خدای متعال هم به ما بیشتر شود و با پاکیزگی در نماز شرکت کنیم و از خداوند بخواهیم که مشکل کم‌آبی هم به لطف او برطرف شود.

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار