الزام حضور زنان در حکمرانی اسلامی
به گزارش خبرنگار بسیج زنجان، مینو اصلانی رئیس اندیشکده زن و خانواده دانشگاه جامع امام حسین (ع) در جلسه «رویدا علمی زن در روایت سوم» که در فرهنگسرای زندگی پارک بانوان برگزار شد اظهار داشت: یکی از موضوعات مهم امروز جهان بشری؛ موضوع زن و توجه به مسائل مرتبط با آن است.
وی افزود: با توجه به مسائل مختلف امروز دستگاههای فلسفی و نظری مختلف نتوانسته آن گونه که شایسته است به زن جایگاه واقعی ببخشند را نداشتهاند.
رئیس اندیشکده زن و خانواده دانشگاه جامع امام حسین (ع) گفت:اگر بخواهیم به تئوری نقش زنان بپردازیم سه محور در این زمینه وجود دارد؛ اول الگوی خانه نشینی و عزلت نشینی است که زن را به دور از تحولات جامعه تعریف میکند و در تعریف این الگو جایی برای پیشرفت و تمدن سازی تاریخ سازی زن متصور نیست.
وی ادامه داد: الگوی دوم خانه گریزی است که بیشتر در کشورهای غربی و پیشرفته مطرح است و همه الزامات آن را نیز غرب فراهم کرده است.
اصلانی بیان کرد: متاسفانه الزام خانواده گریزی در جامعه غرب تئوریزه شده است و افراط در استفاده از زنان بدون توجه به کرامت انسانی آنها تقریبا نهادینه شده است.
وی افزود: دیدگاههای متفاوتی در غرب روی زنان وجود دارد که یکی از آنها در حوزه فلسفی یونانی است که در این حوزه زن را بسیار حقیر و بیچاره دانسته و هیچ جایگاه کرامتی برای پیشرفته زن متصور نشدهاند و در این فلسفه زن را به عنوان جنس دوم در نظر گرفته است و در غرب از جنس زن برای سود و لذت استفاده میکنند.
رئیس اندیشکده زن و خانواده دانشگاه جامع امام حسین (ع) گفت: با توجه به اینکه در فرهنگ غربی صحبت از آزادی زن شده است، اما مشاهده میکنیم برخی موارد از جمله تعهد همسر به خانواده و نگاه مادرانه تحقیر میشود.
وی با بیان اینکه یک زن در اسلام که نه شرقی و نه غربی باشد گفت: الگوی سوم زن خانواده گرا و کنشگر باید باشد که کنشگری ریشه قرآنی دارد و محوریت خانواده با کنشگری است.
اصلانی ادامه داد: در قرآن کریم از زنانی یاد شده که کنشگر و تاثیر گذار بودند از جمله خواهر و مادر حضرت موسی و آسیه زن فرعون که حضرت موسی را با توجه به آگاه بودن به شرایط روزگار نجات میدهند.
وی با بیان اینکه چگونه میتوان کنشگر بود گفت: الزام و مقدمه کنشگری آگاهی است و برخی زنان مشهور تاریخی با شناخت کامل از جامعه تأثیر گذار و تاریخ ساز بودند و الزامات کنشگری ماحصل شناخت، آگاهی و بی دغدغه نبودن نسبت به اطراف است.
رئیس اندیشکده زن و خانواده دانشگاه جامع امام حسین (ع) گفت: باید زنان جامعه نسبت به اطراف و تحولات جامعه آگاه باشد، زیرا آگاهی و تقوا نشان میدهد تکلیف ما در برهههای حساس چه چیزی است.
وی به تحولات غزه اشاره کرد و ابراز داشت: دو میلیون انسان جور بیدار ۸ میلیارد را به دوش میکشند و این مقاومت به تاسی از انقلاب اسلامی است و شجاعت زنان و مادران غزه که در مقابل جنایت ایستادگی میکند ناشی از الهام گرفتن از مادران شهدا انقلاب اسلامی است که در واقع یک نوع کنشگری است.
اصلانی عنوان کرد: تقوای فردی با تقوای اجتماعی به کنشگری منتهی میشود و خداوند الگوهایی زیادی برای ما ارایه داده از جمله حضرت زهرا (س) که این حضرت یک معمای ناگشوده ذهن بشر است و در دنیای امروز اگر به حضرت زهرا (س) تاسی کنیم میتوانیم راه صحیح و درست خود را پیدا کنیم.
وی در ادامه گفت: حضرت زهرا (س) وقتی به عنوان دختر مطرح میشود ام آبیها برای پدر نام میگیرد، در نقش همسر نمونهای برای حضرت علی و دفاع از ولایت است و در نقش مادری نمونه برای فرزندان است مادر امروز وظیفه دارد فضای گفتمانی در خانواده ایجاد کند.
رئیس اندیشکده زن و خانواده دانشگاه جامع امام حسین (ع) تاکید کرد: باید زنان در مقدرات اصلی و ساختارهای برنامههای توسعهای، برنامههای بلند مدت، جامعه حضور فعال داشته باشند که جز خلأهای ما است و زنان جامعه باید از تنبلی علمی و آگاهی بخشی دوری کند.
وی تصریح کرد: در گام دوم انقلاب اسلامی تئوری در حال شکل گیری است و لازم داریم الزامات آن نیز شکل گیرد و جهان از موضوع دیپلماسی رد شده و وارد حکمرانی شده است و حکمرانی اسلامی در حال شکل گیری است و باید زنان در این حکمرانی نقش آفرینی فعال و موثر داشته باشند.
فاطمه عسگری