وسایل شخصی شعرای عاشورایی اردبیل در موزه شهرداری به نمایش گذاشته شد

اردبیل - مدیر موزه عمارت شهرداری اردبیل گفت: آثار، دست نوشته‌ها و وسایل شخصی جمعی از شاعران نامدار عاشورایی این استان از سوی خانواده‌های آنها به این موزه اهدا و در گالری تعزیه موزه به نمایش گذاشته شد.
کد خبر: ۹۵۷۲۱۰۴
|
۰۲ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۳:۵۷

وسایل شخصی شعرای عاشورایی اردبیل در موزه شهرداری به نمایش گذاشته شد

بهنام فتحی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار بسیج اظهار کرد: خانواده‌های شعرای فقید عباسقلی یحیوی، رحیم منزوی اردبیلی، جلیل ناصر آزاد، کاتب اردبیلی، منعم اردبیلی و ناصح اردبیلی آثار این شاعران گرانقدر عاشورایی را به موزه اهدا کرده اند و از امروز در گالری تعزیه موزه شهرداری در معرض بازدید قرار گرفته است.

وی افزود: ادبیات عاشورایی این مرز و بوم قرن هاست که غم و اندوهی سترگ را از حنجره نبض آلود خود می‌سراید و شعر همواره این حس غریب را در غربتی جانکاه بازتاب داده و در آمیختگی شعر با شعور ، حماسیه های ماندگار به تصویر کشیده شده است.

مدیر موزه عمارت شهرداری اردبیل ادامه داد: اردبیل، این خاستگاه تشیع و مرکز تجلی شور و عشق حسینی از قرن‌ها پیش، نمایشگاه میراث گرانقدر فرهنگ عاشورایی بوده و این فرهنگ در اعتقادات مذهبی مردم استان اردبیل ریشه دوانیده است و هر گاه سروده‌های این شاعران در یک جا گردآوری شود، کتابخانه و مرجع عظیمی برای مراجعه علاقه مندان و محققان و ادیبان خواهد شد.

فتحی از دیگر خانواده‌های شاعران عاشورایی استان درخواست کرد جهت تکمیل گالری تعزیه، آثار اساتید عاشورایی را به صورت اهدایی یا امانی به موزه تحویل دهند تا با نام این بزرگواران در مجموعه موزه شهرداری اردبیل نگهداری شود و با انتقال یاد و نام آن مفاخر به نسل جدید و آینده گامی در پاسداشت نهضت حسینی برداشته شود.

به گزارش بسیج بخش های مختلف موزه عمارت شهرداری اردبیل، همه روزه به صورت رایگان برای بازدید عموم آزاد است و این موزه به جهت استقرار در مرکز شهر، برای همگان قابل دسترسی است و از نظر مرمت و بازسازی بنا، جایزه خشت طلایی را اخذ کرده و طی چهار سال گذشته در آیین انتخاب موزه‌های برتر کشور (ایکوم) در شاخص‌های مختلف موزه برتر کشور انتخاب شده است.

ارسال نظرات