خبرهای داغ:

تولید سالانه 120 تن گوشت شتر در اسکو

تبریز- مدیر جهاد کشاورزی اسکو از تولید سالانه 100 تن شیر و فرآورده لبنی و 120 تن گوشت شتر در شهرستان اسکو خبر داد.
کد خبر: ۹۵۷۳۳۹۹
|
۰۸ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۰:۴۲

به گزارش خبرگزاری بسیج از آذربایجان شرقی، ابوالفضل فرشبافیان در گفتگو با خبرنگاران گفت: اسکو با توجه به شرایط آب و هوایی موجود، تغییر اقلیم و بافت پوشش گیاهی منطقه و به علت پایین بودن بارندگی و نزولات آسمانی و سابقه و قدمت طولانی در عرصه پرورش و فرآوری لبنیات این حیوان ارزشمند و وسعت زیاد مراتع برای پرورش، از پتانسیل کافی برای طرح توسعه و سرمایه گذاری پرورش شتر بهره مند است. همچنین با توجه به ارزش غذایی و دارویی بالای این نعمت الهی مانند گوشت، شیر، روغن، کرک شتر و نیز ارزآوری، مقاومت بالا به کم آبی، عدم نیاز به جایگاه و مقاومت به بیماری آن غیرقابل انکار است و ارزش تولید و توجه به این حیوان را دو چندان می کند.

وی افزود: از هر نفر شتر در سال و در هر 11 ماه دوره شیرواری حدوداً 700 کیلو شیر و 700 تا 800 کیلو گوشت لخم تهیه و تولید می شود که در صورت تلقیح مصنوعی و اصلاح نژاد و تعریف نژادهای برتر شیری و گوشتی تولید چند برابری و امکان صادرات مهیا می‌شود.

فرشبافیان ادامه داد: نژادهای مورد پرورش در این شهرستان بیشتر نژاد لوک ادوانا (تک کوهان) و بوغور(دو کوهان) است که نژاد بوغور در کشور همسایه ترکیه خواهان زیادی نیز دارد. پرورش هر 10 نفر شتر می تواند باعث اشتغال یک بهره بردار به صورت مستقیم  و دو نفر به صورت غیرمستقیم شود که از طریق فروش و تهیه و فرآوری محصولات لبنی، بافندگی محصولات از کرک شتر، عرضه گوشت و سایر مشاغل صورت می گیرد.

 وی افزود: متاسفانه فعلا در شهرستان اسکو صنایع بسته بندی و تبدیلی و تولیدات جنبی آن وجود ندارد و تولید شهرستان به صورت فله ای و یا به صورت بسته بندی نامتعارف به فروش می‌رسد ولی امید است در آینده نزدیک دیگر شاهد فروش به صورت فله‌ای نباشیم و بدین طریق ارزش افزوده محصول تولیدی نیز افزایش یابد.

شهرستان اسکو از قطب های تولید و پرورش گوشت و لبنیات شتر در استان آذربایجان شرقی است.

 

 

 

ارسال نظرات