خبرهای داغ:

حمایت مسئولان از انگور ماندگار شاهرود/توسعه زنجیره انگور و ایجاد پایانه صادراتی/توجه به دغدغه های کشاورزان

شاهرود_ رئیس انجمن انگور استان و شاهرود با تاکید بر اینکه باید مسئولان از این محصول حمایت کنند، بر توجه به صادرات این محصول و بسته بندی آن و رفع مشکلات باغداران تصریح کرد.
کد خبر: ۹۵۷۴۰۶۶
|
۱۰ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۷

حمایت مسئولان از انگور ماندگار شاهرود/توسعه زنجیره انگور و ایجاد پایانه صادراتی/توجه به دغدغه های کشاورزانبه گزارش خبرنگار بسیج، محمدرضا جعفری رئیس انجمن تولیدکنندگان انگور استان سمنان با اشاره به اینکه انجمن انگور در استان و شهرستان شاهرود از سال ۱۳۹۲ تشکیل شده و تنها انگور ماندگار کشور از شاهرود است، افزود: برای فروش انگور شهرستان نیاز به بازارچه در فصل تابستان است و ساخت نماد انگور نیز مورد تاکید ماست.
او با اشاره به سطح زیر کشت انگور در استان و شهرستان گفت: ۵۵۶۴ هکتار در استان و ۵ هزار هکتار در سطح شهرستان شاهرود زیر کشت انگور است و ارقام جدید پیوندی انگور نیز در حال اجراست.
رئیس انجمن انگور استان سمنان یکی از مشکلات این قشر را آب عنوان کرد و افزود: از سال ۱۳۹۵ به بعد تقریباً همه باغات با ۸۰ درصد سرمازدگی و فرسودگی درختان مواجه است که این امر موجب شد به اندازه سال ۱۳۹۴ برداشت نداشته باشیم.
او تصریح کرد: از بانک کشاورزی، جهاد کشاورزی، مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و سازمان آب توقع همراهی داریم تا بتوانیم الگوی کشت جدیدی انجام دهیم.
جعفری ادامه داد: متاسفانه ۵۰ درصد هدر رفت آب را شاهدیم و این در حالی است که کشاورزان توان مالی ندارند تا هزینه کنند و هیچ نهادی هم حمایت نمی‌کند و از جهادکشاورزی تقاضا داریم با برنامه ریزی به باغات قدیمی رسیدگی کنند و در خصوص یکپارچه سازی اراضی نیز پیگیری و اقدام کنند.
او با اشاره به ایجاد پایانه صادراتی از طریق صندوق توسعه کشاورزی و حمایت از این پروژه، به موضوع صادرات اشاره کرد و افزود: امسال انجمن انگور پای کارآمد و قرارداد هم منعقد شد، اما متاسفانه محصول انگور مورد تایید قرار نگرفت، چون مشکل بسته بندی انگور است و نیاز به حمایت و همکاری بیشتر در این راستا را داریم.
جعفری با اشاره به برگزاری جشنواره انگور شهرستان برای اولین بار، اظهار کرد: امیدواریم مسئولان حمایت بیشتری از انجمن داشته تا کشاورزان برای کاشت، داشت و برداشت به مشکل برخورد نکنند.
او به صادرات ۵۰۰ تن انگور شهرستان نیز با همکاری جهادکشاورزی اشاره کرد و هدف انجمن انگور استان سمنان که تنها انجمن کشوری است را مطرح شدن در سطح ملی به عنوان اولین انجمن انگور عنوان کرد.
عیسی درویشا عضو هیئت مدیره انجمن انگور شهرستان شاهرود نیز با اشاره به رویکرد انجمن انگر در خصوث توسعه زنجیره آن اظهار کرد: در این توسعه آموزش و توانمندسازی، پژوهشگاه، صادرات، ایجاد توسعه صنایع تبدیلی و طرح‌های تحقیقاتی و پیگیری تخصیص منابع ملی، رفع موانع بیمه باغات، کاشت انگور در اراضی شیب دار و سردسیر، کشت گلخانه‌ای انگور، بروز کردن سردخانه، پایانه صادراتی و بسته بندی انگور مورد توجه است.
او خواستر حمایت و نگاه ویژه مسئولان در راستای کشت گلخانه‌ای انگور و توجه به زنجیره توسعه انگور شهرستان شد.

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار