خبرهای داغ:

طراحی و ساخت«دستگاه غذاپاش مزرعه میگو» با بهره‌گیری از انرژی خورشیدی

متخصصان یک شرکت دانش‌بنیان تولیدکننده «تجهیزات آبزی‌پروری» مستقر در پارک علم و فناوری دانشگاه خلیج فارس، موفق به طراحی و ساخت «دستگاه غذاپاش مزرعه میگو» با بهره‌گیری از انرژی خورشیدی شدند.
کد خبر: ۹۵۷۴۳۲۹
|
۱۱ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۷:۰۸

به گزارش خبرگزاری بسیج، مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان تولیدکننده تجهیزات آبزی‌پروری با اشاره به چالش‌هایی که در حوزه ساخت محصولات کاربردی با بهره‌گیری از انرژی‌های تجدیدپذیر وجود دارد، گفت: از آنجایی که حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر حوزه گران و هزینه‌برداری است، اغلب سرمایه‌گذاران کمتری به سراغ این حوزه می‌روند.

وی ادامه داد: علاوه‌بر این، به علت یارانه‌هایی که به تولید و بهره‌برداری از برخی انرژی‌های تجدیدناپذیر از جمله نفت، گاز و برق تعلق می‌گیرد، سرمایه‌گذاری برای تجدیدناپذیر‌ها بیشتر است.

مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان درباره نقش دولت در افزایش ظرفیت تولید و ایجاد استقبال برای سرمایه‌گذاری در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر بیان کرد: دولت می‌تواند با حمایت از بخش خصوصی و شرکت‌های فعال در این حوزه، و ارائه سوبسید و یا ارز دولتی به آن‌ها از تولیدات حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر حمایت کند.

وی در همین راستا اضافه کرد: تمام هزینه‌های شرکت و تولید محصول غذاپاش میگو با استفاده از پنل‌های خورشیدی از صفر تا صد از محل هزینه‌های شخصی بوده است و صرفا معرفی‌نامه‌هایی از سمت پارک علم و فناوری برای اخذ وام از بانک به ما تعلق گرفته است.

بازیار به توضیحات تخصصی درباره «دستگاه غذاپاش مزارع میگو با استفاده از پنل‌های خورشیدی» پرداخت و گفت: فصل پرورش میگو، بهار و تابستان است. درواقع در اوج گرمای جنوب کشور مزارع برای پرورش میگو آماده‌سازی می‌شوند. غذادهی به این مزارع تا الان به‌صورت دستی و به روش سنتی توسط کارگران انجام می‌شد.

وی ادامه داد:، اما به‌علت شرایط آب وهوایی سخت و تعداد دفعات دادن غذا به استخر‌های میگو، کارگران سختی بسیاری را تحمل می‌کنند و همین سختی کار باعث خستگی مفرط شده و در روند درست انجام کار اختلال ایجاد می‌کند.

مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان تولیدکننده تجهیزات آبزی‌پروری درخصوص مزیت اقتصادی دستگاه‌های غذاپاش میگو عنوان کرد: اغلب شاهد هستیم به‌علت سختی کار، گرمای شدید و خستگی نیروی انسانی مقدار زیادی از غذا هدر می‌رود و غذا آنطور که باید به این آبزیان نمی‌رسد.

وی افزود: در صنعت پرورش میگو، اصطلاحی به‌نام «FCR» یا ضریب تبدیل غذایی وجود دارد. دوراقع این ضریب نشان می‌دهد هر موجود آبزی به ازای مقدار غذایی که دریافت کرده چه مقدار رشد کرده است. استفاده از دستگاه‌های غذاپاش، ضریب تبدیل غذایی را برای هر مزرعه تا یک دهم کاهش داده و این میزان برای هر استخر میگو، چیزی حدود ۷ میلیون تومان صرفه‌جویی در مصرف غذا می‌شود.

بازیار به ضرورت استفاده از انرژی خورشیدی در تولید دستگاه‌های غذاپاش میگو اشاره کرد و گفت: از آنجایی که استفاده از ژنراتور برقی درد سر‌های فراوانی از جمله کابل‌کشی، آلودگی، سر و صدا و البته خطر برق‌گرفتگی دارد، تیم تحقیق و توسعه شرکت به سراغ استفاده از پنل‌های خورشیدی برای دستگاه‌های غذاپاش میگو رفت.

مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان درباره قیمت به‌صرفه دستگاه تولید داخل و معضلات واردکردن دستگاه غذاپاش میگو از خارج بیان کرد: واردکردن این دستگاه‌ها بسیار هزینه‌بردار است و اکنون دستگاه تولید داخل این شرکت حدود ۱۸ میلیون تومان و دستگاه‌های خارجی حدود ۶۰ میلیون تومان است.

بازیار درباره لزوم توجه به صادرات این دستگاه‌ها و تسهیلاتی برای ارتباطات بین‌الملل با شرکت‌های دیگر کشور‌ها توضیح داد: از آنجایی که تحریم‌ها و ارتباطات بین‌الملل برای ما همیشه معضل بوده است نتوانسته‌ایم برای ورود به بازار جهانی، قدم‌هایی برداریم.

وی ادامه داد: نقش دولت برای بازاریابی جهانی و ایجاد تسهیلاتی برای ارائه این محصولات به نمایشگاه‌های خارجی از جمله دبی و عمان، خیلی موثر است.

مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان درخصوص نمونه‌های مشابه خارجی این محصول عنوان کرد: در کشور‌هایی مانند چین و تایلند محصولات و تجهیزات آبزی‌پروری پیشرو هستند و دستگاه‌های غذاپاش مزارع میگو خورشیدی در این کشور‌ها تولید می‌شود. اما در ایران برای اولین‌بار است که چنین دستگاهی با استفاده از انرژی خورشیدی تولید می‌شود.