معاون قضائی رئیس‌کل دادگستری استان اردبیل بر ضرورت اهتمام ویژه مسئولان و دستگاه‌های متولی در رفع موانع و سرعت‌بخشی به اجرای کامل قانون کاداستر (حدنگاری و صدور سندهای تک برگی) در این استان تاکید کرد.
کد خبر: ۹۵۷۴۳۴۱
|
۱۱ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۳

به گزارش خبرگزاری بسیج از اردبیل ، از روابط عمومی دادگستری کل استان اردبیل، یوسف خدادادی روز سه‌شنبه در نشست پیگیری آخرین وضعیت اجرای قانون حدنگار در استان یادآور شد: اردبیل از جمله نقاطی است که مساحت اراضی زراعی آن نزدیک به ۸۱۳ هزار هکتار نسبت به مساحت کل اراضی استان حدود ۴۰ درصد و جزو استان‌های اول کشور است.

وی با اشاره به اهمیت اجرای قانون حدنگار و نقش آن در کاهش اختلاف‌ها و دعواهای ملکی اظهار کرد: ۲ سال گذشته با تدبیر مقام عالی قضایی استان همه نشست‌های شورای حفظ حقوق بیت‌المال متمرکز بر پیگیری سنددار شدن اراضی کشاورزی بوده و در این زمینه مصوبه‌های راه‌گشا و کاربردی تصویب و ابلاغ شده است.

معاون قضائی رئیس‌کل دادگستری استان اردبیل بیان کرد: میزان اراضی زیرپوشش این قانون در حال حاضر از ۲ درصد به ۲۴ درصد رسیده است اما هنوز با میانگین کشوری فاصله دارد و در این راستا رئیس‌کل دادگستری استان تاکید دارد تا نسبت به پیگیری علت‌ها، عامل‌ها و رفع موانع احتمالی با اهتمام بیشتری اقدام شود.

وی افزود: برای سرعت‌بخشی به اجرای قانون حدنگار در استان اردبیل با دعوت از فرمانداران و مسئولان مربوطه به صورت منطقه‌ای ، موضوع به طور ویژه پیگیری می‌شود تا با همکاری بیش از پیش قرارگاه صدور اسناد کشاورزی (استانداری و فرمانداری‌ها) زمینه صدور سریع‌تر سندهای تک برگی فراهم گردد.

خدادادی در ادامه از ارزیابی مستمر و ماهانه عملکرد شهرستان‌ها در اجرای قانون حدنگار و سنددار کردن اراضی کشاورزی و اعلام مدیریت‌های ضعیف و فعال خبر داد و خواستار همکاری بیش از پیش شوراهای روستاها، دهیاران و بخشداران در این زمینه شد.

همچنین در این نشست آخرین وضعیت صدور سندهای بافت‌های مسکونی روستاهای واقع در محدوده شرکت‌های کشت و صنعت و دامپروری مغان و پارس بررسی و مقرر شد فایل مربوطه در سریع‌ترین زمان ممکن از سوی بنیاد مسکن تهیه و برای ادامه فرایند به اداره ثبت اسناد و املاک ارائه شود.

در جریان سفر اخیر رئیس قوه قضاییه به اردبیل، رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور با همراهی رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح سفری یک‌روزه به منطقه مغان در شمال اردبیل داشت.

حسن بابایی در جریان این سفر از جمله در روستای مرتضی کندی از توابع پارس‌آباد با ۲۰۰ خانوار جمعیت حضور یافت که ساکنانش همانند ۴۲ روستای دیگر منطقه با جمعیتی حدود ۲ هزار و ۵۰۰ خانوار از حدود ۴۰ سال پیش مشکل دریافت سند مالکیت داشتند که قرار شد در بازه زمانی ۲ ماهه مشکل این ۱۲ هزار نفر برطرف شود.

سال گذشته ۷۲ هزار هکتار از اراضی پارس‌آباد ملی اعلام و از این میزان افزون بر پنج هزار و ۸۰۰ هکتار به عنوان مستثنیات به مجتمع کشت و صنعت واگذار شد؛ در آن اراضی ۴۲ روستا وجود داشت که ساکنانش از عشایر قدیمی منطقه بودند و خود کشت و صنعت اراضی را در اختیار آنها قرار داد.

استان اردبیل با جمعیت افزون بر یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر در شمال‌غربی ایران و همجوار با استان‌های آذربایجان‌شرقی، زنجان و کشور جمهوری آذربایجان واقع شده است.

ارسال نظرات