دکتر غلامرضا سرگزی مدیرکل دامپزشکی استان اذعان داشت: در ده ماه سال ۱۴۰۲ قریب به ۹ میلیون راس دام علیه بیماری های دامی و بیماریهای مشترک بین انسان و حیوان ( زئونوز) به طور رایگان واکسینه شدند.
کد خبر: ۹۵۷۵۰۹۷
|
۱۳ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۸:۴۴

به گزارش خبرگزاری بسیج زاهدان،مدیرکل دامپزشکی سیستان و بلوچستان گفت: ماموریت های دامپزشکی در راستای صیانت و حفاظت از سرمایه های دامی، مبارزه با بیماری های دامی و بیماریهای قابل انتقال بین انسان و دام، تضمین سلامت مواد غذایی ارتباط مستقیمی با دولت کار و فعالیت و دولت امید آفرینی دارد.

وی افزود: همچنین همزمان با دهه فجر، رزمایش جهاد دامپزشکی با محوریت واکسیناسیون علیه بیماری‌های دامی در سطح استان در حال اجرا است.

دکتر سرگزی اظهار کرد: دامپزشکی برای حراست از سرمایه دام کشور برنامه گسترده و متنوعی را به اجرا گذاشته که از جمله مهمترین آن ها می‌توان به پیشگیری و مبارزه با بیماری های واگیر دام از طریق انجام واکسیناسیون، پیشگیری و مبارزه با انواع بیماری های مشترک بین انسان و دام، شناسایی مستمر کانون های بیماری دامی از طریق مراقبت فعال و غیر فعال، مبارزه با انگل های خارجی دام که ناقل بیماری های خطرناک مانند تب کریمه کنگو و تشخیص و شناسایی عامل بیماری در جهت اقدامات واکنش سریع اشاره کرد.

در ادامه وی خاطر نشان کرد: دلیل دیگری که در رابطه با اهمیت واکسیناسیون دام مطرح می‎شود پیشگیری از تلفات دامی و ضررهای اقتصادی است. بسیاری از بیماری‌ها، در صورت واکسینه نشدن دام‎ها به سرعت منتقل می‌شوند. در نتیجه باعث تلفات دامی به صورت گسترده خواهد شد به ویژه در بره‎، بزغاله‎ و گوساله‎ ها که به تبع آن می‌تواند امنیت غذایی را تحت تاثیر قرار دهد.

دکتر سرگزی افزود: همچنین جهت مبارزه با انگل های خارجی ناقل بیماری های دام، بیش از پنج میلیون مترمربع از جایگاه نگهداری دام و بیش از ۳۰۰ هزار راس دام به صورت رایگان سم پاشی شده اند.

ارسال نظرات