تبریز- نماینده مجری سد قیز قلعه سی خداآفرین با بیان اینکه این سد در شمالی ترین مرزهای ایران با کشور آذربایجان سخته می شود، گفت: این طرح توسط مهندسان ایرانی باز طراحی و اجرا شده و از طرح های بزرگترین طرح آبی مرزی شمالغرب کشور است.
کد خبر: ۹۵۷۵۲۶۴
|
۱۳ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۵:۱۵

به گزارش خبرگزاری بسیج از آذربایجان شرقی، حمیدرضا گلگون در جمع خبرنگاران در حاشیه تور رسانه ای به محل ساخت این سد، افزود: این طرح شامل سد مخزنی خداآفرین با حجم 1.6میلیارد متر مکعب، سد تنظیمی انحرافی قیز قلعه سی در 12 کیلومتری پایین دست سد خداآفرین با حجم تنظیمی دو میلیارد متر مکعب اجرا شده است.

وی ادامه داد: از کانال انتقال آب و شبکه پایاب این سد برای آبیاری اراضی کشاورزی به وسعت 74 هزار هکتار استان های آذربایجان شرقی و اردبیل به صورت مشترک و مساوی بهره برداری کنند.

  گلگون اضافه کرد: سد قیز قلعه سی از نوع خاکی با هسته رسی با بدنه ای به حجم یک و نیم میلیون متر مکعب و طول تاج سد 850 متر و ارتفاع آن 37 متر و  حجم مخزن سد 62 میلیون متر مکعب است و سالانه از طریق سد خداآفرین دو میلیارد متر مکعب آب را برای طرفین تنظیم می کند.

وی همچنین به وجود دو واحد نیروگاهی 40 مگا واتی در دو طرف سد نیز اشاره و بیان کرد: از این دو نیروگاه 270 گیگاوات ساعت انرژِی سالیانه قابل استحصال است.

گلگون با بیان اینکه با بهره برداری از این سد علاوه بر تامین آب اراضی شبکه پایین دست و رونق کشاوری می شود، خاطرنشان کرد: بهره برداری از آن موجب توسعه اقتصادی منطقه و اشتغال زایی برای بالغ بر 10هزار نفر شده و همچنین موجی افزایش کیفیت محصولات کشاورزی و توسعه گردشگری نیز می شود.

سد قیز قلعه سی خداآفرین بزرگترین طرح آبی مرزی شمالغرب کشور

وی به زیر آب رفتن بخشی از جاده مواصلاتی اصلاندوز به جلفا نیز با آبگیری سد قیز قلعه سی اشاره و اظهار داشت: راه اصلی چایگزین به طول 7.4 کیلومتر ساخته و در حال حاضر از آن بهره برداری می شود که با ساخت این جاده نیز علاوه بر کاهش خطرات جاده ای، توسعه گردشگری منطقه افزایش می یابد.

گلگون ارزش مالی طرح سد قیز قلعه سی را بیش از پنج هزار میلیارد تومان اعلام و تاکید کرد: این طرح تجربه ای کم نظیر در حوزه دیپلماسی آب با کشور آربایجان بوده و موجب تعاملات آبی آینده با کشورهای همجوار خواهد شد.

وی استفاده بهینه از منابع آب و خاک، حق آبه های مرزی، تبدیل شیوه های سنتی کشاورزی به مدرن و صنعتی و ساماندهی عشایر با افزایش درآمد خانوارها و جلوگیری از مهاحرت و توسعه فعالیت صنایع جانبی و تبدیلی را از دستاوردهای طرح سد قیز قلعه سی عنوان کرد.

سد قیز قلعه سی خداآفرین بزرگترین طرح آبی مرزی شمالغرب کشور

خبرنگاران رسانه های مختلف در قالب تور رسانه ای به محل ساخت سد قیز قلعه سی خداآفرین در جریان روند ساخت آن قرار گرفتند.

گفته می شود این سد با حضور روسای دو کشور جمهوری اسلامی ایران و حمهوری آذربایحان به زودی افتتاح و به بره برداری می رسد.

ارسال نظرات