یادداشت؛

انقلاب اسلامی ایران؛ سکوی پیشرفت زن ایرانی

یکی از دستاورد‌های شگرف انقلاب اسلامی، هویت بخشی به زن مسلمان ایرانی است؛ امری که موجبات ترقی و تعالی زنان را پس از انقلاب اسلامی فراهم آورد.
کد خبر: ۹۵۷۵۹۱۵
|
۱۵ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۳

به گزارش خبرگزاری بسیج استان مرکزی؛ عاطفه محمدی فعال رسانه‌ای و اجتماعی استان مرکزی_ وضعیت اجتماعی زنان ایران در طول تاریخ پرفراز و نشیب این مرز و بوم، دست‌خوش تغییر و تحولات فراوانی بوده است. پبروزی انقلاب اسلامی ایران فرصت‌های زیادی برای زنان ایرانی برای بروز و ظهور توانایی‌هایشان ایجاد کرد. این قشر از جامعه ایرانی ثابت کردند که پا به پای مردان این کشور در مسیر پیشرفت ایران تلاش می‌کنند تا نقش تاثیرگذاری در تصمیم گیری‌ها و اداره کشور داشته باشند.

با توجه به خودباختگی فرهنگی و رواج ارزش‌های غربی در عصر پهلوی، هویت اسلامی زن مسلمان ایرانی مورد تهدید واقع شده بود اما انقلاب اسلامی که مبتنی بر ارزش‌ها و دیدگاه‌های اسلامی است، جایگاه و منزلت زنان را اعتلا بخشید و دامنه مشارکت آنان را گسترش داد.

رشد علمی، شخصیتی، اخلاقی، سیاسی و اجتماعی زنان در نظام جمهوری اسلامی غیرقابل انکار است؛ عزت و جایگاه زن ایرانی در طول تاریخ کشور مشهود است و می‌توان این واقعیت را از بمباران‌های تبلیغی و سیاه‌نمایی دشمن درخصوص وضعیت زنان ایرانی در جامعه درک کرد.

دشمن سال‌هاست که با هزاران وسیله‌ی تبلیغی، درصدد است تا این واقعیت را واژگون جلوه دهد و نمونه بارز آن هم مسئله آزادی و حجاب است که چند صباحی است که در شیپور آن با تمام توان می‌دمد تا نشان دهد زن ایرانی در حصار است درحالیکه زن در جوامع مدعی حقوق بشری از جایگاه و منزلت جز کالا بودن برخوردار نیست.

همواره یکی از بهانه‌های واهی فشار دشمنان بر نظام اسلامی، موضوع پایمال شدن حق زنان است؛ در واقع دستگاه‌های تبلیغاتی جوامعی که با تقلیل جایگاه زن به یک ابزار جنسی، بزرگترین ظلم و جفا را به زنان می‌کنند، با وقاحت و بی‌شرمی تمام، سعی در تخریب جایگاه متعالی زن در جامعه ایرانی اسلامی دارند.

مقام معظم رهبری در سخنان خود فرمودند "در مسأله زن، ما از غرب طلبکاریم، نه غرب از ما"؛ و به درستی که چنین است دستاوردهای زنان ایرانی طی این چهل و پنج سالی که از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی می‌گذرد همه ادعاهای کشورهای غربی‌ مدعی حقوق زنان مبنی بر نقض حقوق این قشر از جامعه را بی اثر ساخته است.

زنان تحصیلکرده ایرانی به دلیل اعتماد به نفس، سواد سیاسی و اجتماعی و توانایی‌های شکوفا شده خود، هم سهم قابل توجهی را در کرسی‌های دانشگاهی به خود اختصاص داده‌اند و هم با تخصیص بیش از 100 کرسی مجلس به خود ثابت کرده‌اند که در عرصه تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی کشور سهیم هستند.

در حوزه اقتصادی نیز زنان ایرانی توانسته‌اند خوش بدرخشند، کارآفرینی و حوزه‌های نوین اقتصادی از مهم ترین عرصه‌های فعالیت زنان ایرانی است که در کنار دیگر حوزه‌ها سبب شده تا نرخ بیکاری زنان ایرانی طی این سال‌ها کاهش چشمگیری داشته باشد.

حوزه‌های ورزشی نیز طی این سال‌ها به جولانگاهی برای نمایش توانمندی‌های زن ایرانی مبدل شده و در عرصه‌ بین‌المللی توانسته است ثابت کند که حجاب برایش محدودیت نبوده و او می‌تواند در اوج قرار بگیرد.

انتهای پیام/

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار