معاون سلامت اداره کل دامپزشکی سیستان و بلوچستان از واکسیناسیون حدود ۹۰۰ هزار قطعه طیور بومی در طرح ملی واکسیناسیون طیور روستایی در این استان خبر داد.
کد خبر: ۹۵۷۶۰۵۰
|
۱۵ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۶:۴۹

به گزارش خبرنگار بسیج از زاهدان، مسعود اصغری با اشاره به اینکه بروز و انتشار بیماری در بین طیور بومی و صنعتی سبب بروز خسارات گسترده اقتصادی برای مرغداران خواهد شد، بیان کرد: بروز بیماری در مزارع پرورشی هزینه‌های تولید را برای مرغداران افزایش می‌دهد و باعث کاهش تمایل مرغداران برای افزایش تعداد دوره‌های پرورشی در سال و غیرفعال شدن مرغداری می‌شود که به دنبال آن می‌تواند صنعت پرورش طیور را تحت تاثیر قرار دهد بنابراین برای پیشگیری از خسارت و تضمین سلامت، مراقبت و پایش مستمر بیماری‌ها بسیار ضروری است.

وی افزود: اجرای طرح واکسیناسیون طیور روستایی علیه بیماری نیوکاسل یک برنامه مهم و تاثیرگذار سازمان دامپزشکی کشور است که علاوه‌بر جلوگیری از سرایت و انتشار بیماری به مرغداری‌های صنعتی، ارتقا ضریب بهداشت عمومی و امنیت غذایی، از طریق پیشگیری از بروز بیماری در طیور روستایی نقش مهمی در کمک به اقتصاد خانوار روستایی و ایجاد انگیزه در مردم ساکن روستا دارد.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی سیستان و بلوچستان ادامه داد: این طرح در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی، حفظ سرمایه طیور بومی روستایی، حفظ ذخایر ژنتیکی است که استفاده از واکسن آن به صورت آشامیدنی در دسترس طیور روستائیان قرار می‌گیرد.

وی گفت: با اجرای طرح ملی واکسیناسیون طیور روستایی در ۱۰ ماه گذشته حدود ۹۰۰ هزار دُز واکسن مقاوم به حرارت در راستای ایمن سازی طیور بومی در سیستان و بلوچستان توزیع شده است.

اصغری با تاکید بر اینکه موضوع سلامت تولید و تحقق امنیت غذایی از مهمترین اهداف دامپزشکی در صنعت پرورش طیور است و هم‌استانی‌ها درخواست کرد که همکاری لازم با تیم‌های واکسیناسیون داشته باشند.

ارسال نظرات