استان اردبیل در صنعت آرد کشور پیشرو است

سرپرست اداره کل غله و خدمات بازرگانی استان اردبیل گفت: این استان با دارا بودن کارخانه‌های آردسازی فعال و مجهز به پیشرفته‌ترین دستگاه‌های آسیابانی از جمله استان‌های پیشرو در صنعت آرد کشور محسوب می‌شود.
کد خبر: ۹۵۷۶۴۱۶
|
۱۶ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۵:۴۷

استان اردبیل در صنعت آرد کشور پیشرو است

ودود ایرانیان روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار بسیج اظهار کرد: با توجه به ماموریت اداره کل غله و خدمات بازرگانی استان اردبیل در تامین آرد مورد نیاز واحدهای نانوایی، در سال ۱۴۰۰ مقدار ۱۶۶ هزار و ۳۲۳ تن ، در سال ۱۴۰۱ تعداد ۲۲۷ هزار و ۵۴ تن و از فروردین سال ۱۴۰۲ تاکنون ۲۰۹ هزار و ۱۴۴ تن گندم به کارخانه‌های آردسازی استان تحویل داده شده است.

سرپرست اداره کل غله و خدمات بازرگانی استان اردبیل درباره آرد مصرفی خبازی نوع یک و نوع ۲ در سطح استان گفت: از مرداد سال ۱۴۰۰ تا پایان اسفند همان سال ۱۰۹ هزار و ۸۸۸ تن، در سال ۱۴۰۱ تعداد ۱۸۴ هزار ۹۶۷ تن و همچنین از فروردین سال ۱۴۰۲ تا پایان دی ماه امسال ۱۵۶ هزار و ۶۶۲ تن آرد به نانوایی‌های استان تحویل داده شده است.

فعالیت تمام نانوایی‌های استان رصد می‌شود

ایرانیان با بیان اینکه فعالیت تمام نانوایی‌های استان رصد می‌شود، اظهار کرد: با اجرای طرح مردمی سازی یارانه‌ها در کشور، با همکاری استانداری اردبیل و سایر ارگان‌های مرتبط با صنعت بزرگ آرد و نان، در تمامی واحدهای خبازی استان دستگاه‌های هوشمند و کارتخوان متصل به سامانه کشوری توزیع و فروش آرد و نان نصب و راه‌اندازی شد و فعالیت تمامی واحدهای خبازی تحت رصد شبانه‌روزی قرار گرفت.

سرپرست اداره کل غله و خدمات بازرگانی استان اردبیل درباره ارتقای کیفیت آرد در استان اردبیل افزود: در راستای ارتقای کیفیت آرد و عرضه نان مطلوب به شهروندان، تیم‌های بازرسی و نظارت اداره کل غله و خدمات بازرگانی دولتی این استان با همکاری اداره کل استاندارد و معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی از کارخانه‌های آردسازی در مراحل اختلاط گندم، خط تولید، طبقات بوجاری و آسیاب، استحصال گندم، وزن آرد و مراحل کیسه‌گیری بازدید و از آرد تولید شده نمونه‌برداری می‌کنند.

ایرانیان با بیان اینکه کیفیت آرد بر اساس شاخصه‌های استاندارد مورد بررسی و آزمایش قرار می‌گیرد، گفت: در بازرسی‌های صورت گرفته بر ادامه روند پایش مسیر تولید تا مصرف آرد نظارت شده و با راهکارهای علمی تحقیق و بررسی موارد مختلف اعم از نقش نیروی انسانی، دستگاه‌های پخت و درصد ترکیبات مختلف موجود در آرد و کیفیت انواع نان مورد بررسی قرار می‌گیرد.

۲۷۹ هزار تن گندم در استان اردبیل خریداری شد

سرپرست اداره کل غله و خدمات بازرگانی استان اردبیل خرید تضمینی و ذخیره‌سازی گندم مازاد بر نیاز کشاورزان، خرید تضمینی دانه‌های روغنی، ذخیره‌سازی و توزیع کالاهای اساسی از جمله برنج ، شکر و تامین آرد مورد نیاز نانوایی‌های استان را از خدمات اداره کل غله و خدمات بازرگانی ذکر کرد و گفت: استان اردبیل به عنوان یکی از قطب‌های تولید گندم در کشور با فضای ذخیره‌سازی استاندارد، همه ساله علاوه بر تولید و تامین گندم مورد نیاز مصرف داخل استان اردبیل، بخشی از گندم مورد نیاز سایر استان‌های کشور را نیز تامین می‌کند.

وی افزود: امسال با همت دست‌اندرکاران در تولید گندم از جمله کشاورزان موفق به خرید تضمینی و ذخیره‌سازی بیش از ۲۷۹ هزار و ۳۶۸ تن گندم توسط ۴۴ مرکز خرید تضمینی (شامل مراکز سیلوی دولتی، سیلوی بخش خصوصی و مراکز مباشر) شدیم و در این خصوص نسبت به سال‌های گذشته به جایگاه مناسبی در کشور دست یافتیم.

ایرانیان ادامه داد: امسال علاوه بر آن با توجه به اجرای طرح کشت قراردادی ، خرید گندم کشاورزان با قیمتی بیش از نرخ خرید تضمینی دولت انجام شد.

وی درباره پرداخت مطالبات گندمکاران استان افزود: قیمت خرید تضمینی گندم از کشاورزان به ازای هر کیلوگرم ۱۵۰ هزار ریال بود و کشاورزانی که تا تاریخ ۳۱ شهریور ماه گندم مازاد بر نیاز خود را تحویل مراکز خرید تضمینی دادند، ۱۰۰ درصد مطالبات خود را دریافت کردند.

سرپرست اداره کل غله و خدمات بازرگانی استان اردبیل با اشاره به نحوه انتخاب مرکز خرید گندم در سال ۱۴۰۳ هم گفت: افراد حقیقی و حقوقی واجد شرایط و دارای امکانات لازم جهت دریافت امتیاز مرکز خرید می‌توانند درخواست کتبی خود را تا تاریخ ۳۰ بهمن ماه سال جاری به اداره کل غله و خدمات بازرگانی دولتی استان تحویل دهند.

افزایش خرید تضمینی دانه روغنی کلزا و سویا

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان اردبیل یکی دیگر از ماموریت‌های خرید تضمینی این اداره کل را خرید تضمینی دانه روغنی کلزا و سویا عنوان کرد و گفت: با توجه به اهمیت تولید دانه روغنی کلزا و همچنین سویا ، مراکز خرید تضمینی در نقاط مختلف استان توسط این اداره کل جانمایی و بیش از پنج هزار و ۲۶۷ تن کلزا و ۲ هزار و ۱۷۷ تن سویا از کشاورزان خریداری شد.

ایرانیان ادامه داد: در حال حاضر دولت هیچ بدهی به کلزا و سویاکاران استان نداشته و تمام مطالبات آنها به موقع پرداخت شده است.

تنظیم بازار کالاهای اساسی در استان اردبیل

این مقام مسئول از دیگر ماموریت‌های اداره کل غله و خدمات بازرگانی استان اردبیل را ذخیره‌سازی و توزیع کالاهای اساسی از جمله برنج و شکر با هدف تنظیم بازار کالاهای اساسی در استان اعلام کرد و گفت: در ماه مبارک رمضان، ماه محرم و صفر و در سایر طرح‌های اعلامی از سوی ستاد تنظیم بازار استان، موفق به تنظیم قیمت این کالاهای اساسی در بازار شدیم.

وی افزود: در سال جاری برای تنظیم بازار ۲ هزار و ۲۸۸ تن برنج و ۲ هزار و ۲۷۵ تن شکر بین شهروندان توزیع شده است.

ایرانیان ادامه داد: در مقاطعی که بازار دچار التهاب می‌شود با دستور ستاد تنظیم بازار استان اقلام مورد نیاز مردم از سوی فروشگاه‌های بزرگ زنجیره‌ای، تعاونی‌های مصرف کارکنان و فروشگاه‌های منتخب، با قیمت مصوب بین مردم توزیع می‌شود.

ارسال نظرات