خبرهای داغ:
مدیر کل کتابخانه‌های عمومی آذربایجان شرقی:

توسعه فرهنگی امروز کشور، مرهون انقلاب و ثمره خون شهداست

تبریز- مدیرکل کتابخانه‌های عمومی آذربایجان شرقی، توسعه فرهنگی امروز کشور را مرهون انقلاب شکوهمند اسلامی عنوان کرد.
کد خبر: ۹۵۷۶۸۳۰
|
۱۷ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۴:۱۹

به گزارش خبرگزاری بسیج از آذربایجان شرقی، اسد بابایی روز سه شنبه (۱۷ بهمن) در آیین افتتاح کتابخانه استاد کریمی مراغه ای همزمان با چهل و پنجمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی آنچه در سال ۱۳۵۷ به رهبری بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی حضرت امام خمین (ره) اتفاق افتاد بیشتر از آن که انقلابی سیاسی یا اقتصادی باشد انقلابی فرهنگی و اجتماعی بود.

وی بیان کرد: قبل از انقلاب اسلامی تعداد کتابخانه‌های عمومی در استان آذربایجان شرقی که شامل اردبیل نیز بود تنها ۲۷ باب کتابخانه بود اما اکنون با افتتاح کتابخانه عمومی استاد کریمی مراغه‌ای این تعداد به ۱۱۷ باب کتابخانه در استان آذربایجان شرقی رسیده است.

بابایی افزود: توسعه فرهنگی امروز کشور مرهون انقلاب اسلامی و ثمره خون مردان و زنانی است که برای آرمان های امام راحل تا پای جان ایستادند.

مدیرکل کتابخانه های عمومی آذربایجان شرقی ضمن ارائه گزارشی از عملکرد اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان از ایجاد کمیته تحول برای ارزیابی عملکرد کتابخانه‌های عمومی خبر داد.

وی اظهار کرد: با تلاش جهادی همکاران در ۱۸ ماه گذشته شاهد رشد چشمگیری در شاخص‌های کتابخانه‌ای بودیم که براساس آن شاخص عضویت ۱۱۳ درصد، شاخص امانت منابع کتابخانه‌ای ۱۵۷ درصد، شاخص تعداد منابع اطلاعاتی در کتابخانه های عمومی ۷.۵ درصد و شاخص تعداد کتابخانه‌های عمومی سه درصد رشد داشته است.

 عضو مجلس خبرگان رهبری و امام جمعه مراغه در آیین افتتاح کتابخانه با تاکید براینکه مراغه در عرصه کتاب و کتابخوانی پیشینه بسیار قوی دارد تا جایی که کتابخانه رصدخانه مراغه در دوران خواجه نصیرالدین طوسی ۴۰۰ هزار جلد کتاب داشت، از مسئولین امر خواست تا برای ایجاد کتابخانه مرکزی در خور شان مراغه تلاش خودشان را به کار گیرند.

حجت الاسلام محمدتقی پورمحمدی با بیان اینکه علیرغم توسعه رسانه‌های مجازی و موبایلی، هیچ‌یک از این رسانه‌ها نمی‌تواند جایگزین کتاب شود، افزود: دین مبین اسلام دین خواندن و کتاب است و سفارش اولیای الهی همواره بر حفظ دانش از طریق نگارش و مکتوب سازی آن بوده است.

معاون استاندار آذربایجان شرقی و فرماندار ویژه شهرستان مراغه نیز در این آیین خاطرنشان کرد: فضای فیزیکی کتابخانه‌ای مراغه با توجه به ظرفیت بسیار بالای فرهنگی آن همچنان محدود است و رتبه مراغه از نظر این زیرساخت فرهنگی در رده‌های نهایی آذربایجان شرقی قرار دارد.

داود اسدیان، عنوان کرد: امیدواریم با همکاری و هم افزایی شورا و شهرداری و همچنین اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان هر چه سریعتر عملیات اجرایی احداث کتابخانه پنج هزار متری شهرک ولیعصر شهر مراغه آغاز شود تا علاوه بر افزایش سرانه فرهنگی، زمینه برای ایجاد کتابخانه مرکزی مجهز با خدمات به روز جهت استفاده مردم فرهنگ دوست شهرستان فراهم گردد.

اسدیان با تاکید بر اینکه پروژه‌های عمرانی به ویژه پروژه‌های خیّرساز نباید گرفتار پیچ و خم اداری شوند، گفت: آغاز عملیات اجرایی این کتابخانه خیّرساز مطالبه مردم شهرستان است و نباید این مهم دچار مرور زمان و بروکراسی اداری شود.

کتابخانه عمومی استاد کریمی مراغه ای با زیربنای ۴۰۰ متر مربع و با هزینه کردی بالغ بر ۱۰ میلیارد ریال توسط اداره کل کتابخانه های عمومی استان تجهیز شده و در اختیار مردم فرهنگ دوست مراغه قرار گرفت. زمین این کتابخانه نهادی بوده و با مشارکت شهرداری مراغه در دو طبقه احداث گردیده که طبقه همکف آن به فرهنگسرا و طبقه اول آن به کتابخانه عمومی استاد کریمی مراغه ای اختصاص یافته است.

 شهرستان مراغه دارای چهار باب کتابخانه با نام‌های، کتابخانه‌های عمومی اوحدی مراغه‌ای، خواجه نصیرالدین طوسی، ثامن الائمه خداجو و شهید عطایی ورجوی می‌باشد که با افتتاح کتابخانه عمومی استاد کریمی مراغه‌ای تعداد کتابخانه‌های عمومی این شهرستان به پنج باب رسید.

 

ارسال نظرات
پر بیننده ها