همزمان با آغاز ماه شعبان و فرا رسیدن اعیاد سوم تا پنجم این ماه پربرکت، حرم مطهر رضوی مملو از گل و نور شده و آماده میزبانی از خیل پرشور ارادتمندان حضرت رضا(ع) در این حریم ملکوتی است.
کد خبر: ۹۵۷۹۰۵۳
|
۲۴ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۴

به گزارش خبرگزاری بسیج استان خراسان رضوی از مشهد، در آستانه سالروز میلاد فرخنده سرداران واقعه کربلا؛ امام حسین(ع)، حضرت ابوالفضل العباس (ع) و امام سجاد(ع) بار دیگر خادمان خوش ذوق بارگاه آسمانی امام هشتم(ع) در حال تلاش و تکاپو هستند تا از یک سو با فضاآرایی ویژه بر حال و هوای عیدانه صحن و سرای رضوی در نخستین روزهای ماه شعبان بیفزایند و از سویی دیگر با اتخاذ تمهیدات لازم شرایط زیارت زائرین و مجاورین را تسهیل کنند. 

استقبال از اعیاد شعبانیه با نوای نقاره‌خانه حرم

افزایش کتیبه‌آرایی و نورآرایی 
آغاز سلسله جشن‌های شادمانیِ اعیاد شعبانیه/ از نقاره زنی، گل‌آرایی تا  کتیبه‌آرایی و نورآرایی در حرم مطهر رضوی

در این راستا بر میزان کتیبه‌آرایی عیدانه حرم مطهر رضوی که از اعیاد ماه رجب آغاز شده بود با نصب کتیبه‌های مناسبتی اعیاد شعبانیه افزوده خواهد شد. 


به این منظور 4 کتیبه بزرگ مناسبتی در بلندای ایوان‌های صحن‌های انقلاب اسلامی، آزادی، جمهوری اسلامی و گوهرشاد نصب می‌شود که به عبارت‌های مرتبط با اعیاد مذهبی ابتدای ماه شعبان مزین است. 

همچنین کتیبه‌های دیواری عید مبارک در گوشه و کنار صحن‌های مختلف مرکزی و پیرامونی و پرچم‌های رنگی در میانه صحن پیامبر اعظم(ص) به چشم می‌خورد.

مولودی خوانی ذاکران اهل بیت علیه السلام

نورآرایی ویژه صحن امام حسن مجتبی(ع) نیز که از ماه رجب آغاز شده بود، با نصب بیش از 2 هزار و 500 متر ریسه به پایان رسیده و بر میزان چراغانی صحن و سرای رضوی افزوده است. به این ترتیب در شب‌های اعیاد شعبانیه شاهد چشم‌نوازی ریسه‌های دلبرانه رنگی در سرتاسر این سرای قدسی در نگاه زائرین خواهیم بود. 

گل‌آرایی با گل‌های تر و تازه

آغاز سلسله جشن‌های شادمانیِ اعیاد شعبانیه/ از نقاره زنی، گل‌آرایی تا  کتیبه‌آرایی و نورآرایی در حرم مطهر رضوی

گل‌آرایی ویژه بارگاه امام مهر و محبت حضرت رضا(ع) به مناسبت اعیاد شعبانیه نیز با انواع گل‌های بوته‌ای و سرشاخه بریده آغاز شده است چنان‌که شاهد افزایش سبدها و مجموعه‌های گل در آبنماهای صحن‌های آزادی و گوهرشاد و ورودی‌های مختلف حرم مطهر و بازپیرایی گل‌ها در جای جای این آستان مقدس خواهیم بود. 

همچنین پنجره فولاد صحن‌های انقلاب اسلامی و گوهرشاد و محل‌های برگزاری مراسم بارگاه ملکوتی رضوی به طور ویژه گل‌آرایی می‌شود و رنگ و بوی خوش جشن‌های این اعیاد را دوچندان می‌کند. 

در این میان، محموله گل اهدایی توسط جمعی از ناذران و تولیدکنندگان گل و گیاه از محمودآباد مازندران به حرم مطهر امام هشتم(ع) رسیده است که از آن‌ها در گل‌آرایی اعیاد شعبانیه استفاده خواهد شد. این محموله گل اهدایی شامل انواع گل‌های سرشاخه بریده‌ همچون گلایل، رز، لیلیوم، آنتوریوم و... است. 

فعالیت حداکثری چایخانه‌ها

به منظور میزبانی شایسته‌ از جمعیت پرشور زائرین و مجاورین در اعیاد شعبانیه در حرم مطهر رضوی، چایخانه‌های حضرت رضا(ع) در صحن‌های کوثر، غدیر، امام حسن مجتبی(ع) و باغ رضوان نیز با حداکثر ظرفیت فعال خواهند بود. 

استقبال از اعیاد شعبانیه بانوای نقاره‌زنی تا گل‌آرایی، کتیبه‌آرایی و نورآرایی در حرم مطهر رضوی+فیلم و تصاویراین چایخانه‌ها به صورت 24 ساعته با مشارکت مواکب خدمت‌رسان و خادمیاران رضوی با توزیع چای و دمنوش و دیگر اقلام متبرک از جمله شکلات و شیرینی، پذیرای محبان خاندان عصمت و طهارت(ع) در این ایام مبارک هستند و فقط در زمان تعویض شیفت‌های خدمتی، تنظیف، اقامه نماز و تعمیرات احتمالی تعطیل خواهند بود.

اجرای موقوفه پذیرایی 3 شعبان

همچنین علاوه‌بر پذیرایی از جمعی از زائرین و مجاورین در مهمانسراهای حضرت رضا(ع)، موقوفه معروف سوم شعبان؛ به مناسبت میلاد باسعادت امام حسین(ع) نیز طبق نیت واقف مرحوم فتحعلی خان صاحب دیوان با پذیرایی از 650 مهمان با غذای متبرک در محل مهمانسرای غدیر حرم مطهر رضوی اجرا خواهد شد. 

تقویت نیرو در بخش‌های خدمات‌رسان

بخش‌های مختلف خدمت‌رسان حرم مطهر نظیر بخش‌های تنظیف، فرش، امداد و صندلی چرخدار و زائربرهای برقی و دفاتر امانات وسایل، دفاتر امانت نقدی و اشیای ارزشمند، دفاتر تحویل صندلی چرخدار امانی، دفاتر پیداشدگان و خدمات مادر و کودک، دفتر اشیای پیداشده و پایگاه‌های فوریت پزشکی نیز با اتخاذ تدابیر لازم و تقویت نیرو، آماده میزبانی شبانه‌روزی از دلدادگان امام مهربانی‌ها(ع) در این ایام پرنور و سرور هستند.

ارسال نظرات
پر بیننده ها