مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای قزوین؛

پیشرفت فیزیکی ۹۸ درصدی سد نهب

پیشرفت فیزیکی ۹۸ درصدی سد نهب
ستوده گفت: سد نهب که قرار است با هدف کنترل سیلاب و تامین آب به بهره‌برداری برسد؛ این سد با اعتبار ۹۷۰ میلیارد و بالای ۹۸ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
کد خبر: ۹۵۷۹۴۱۶
|
۲۵ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۹

قزوین_ به گزارش بسیج، نشست خبری مدیران عامل صنعت آب و برق استان قزوین در سالن همایش شرکت آب و فاضلاب استان قزوین برگزار شد.

منصور ستوده مدیرعامل شرکت آب منطقه ای قزوین در این نشست در جمع اصحاب رسانه گفت: میزان متوسط بارندگی استان قزوین در طول ۵۵ سال گذشته، ۳۲۲ میلیمتر می‌باشد که بیشترین بارش باران در سیلاب سال ۹۸ با ۴۸۴ میلیمتر و کمترین آن مربوط به سال ۷۸ با ۱۸۷ میلیمتر بوده است.

منصور ستوده بیان کرد: میزان بارندگی در حال حاضر ۹۵ میلیمتر است که نسبت به سال قبل‌تر ۳ درصد افزایش و بلند مدت ۳۸ درصد کاهش بارندگی داشته‌ایم و میزان منابع و مصارف آب استان در قسمت منابع دو هزار و سه میلیون متر مکعب و هزار و ۵۵۵ میلیون متر مکعب آن در بخش آب زیرزمینی و ۵۴۲ متر مکعب آن در بخش آب سطحی ست که در مجموع حدود ۷۳ درصد از مصارف آب استان در بخش آب زیرزمینی و ۲۷ درصد در بخش منابع آب سطحی ست که عمده آن در بخش کشاورزی می باشد و بخش صنعت با ۶ درصد سهم ناچیزی از این منابع را دارد.

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای قزوین تصریح کرد: متاسفانه با برداشت‌هایی که در دشت قزوین اتفاق افتاده تغییرات کسری مخزن آب متغیر بوده در سال‌هایی که بارندگی بهتر بوده تغییرات سطح مخزن ما کمتر و در سال‌هایی که میزان بارندگی مثل ۴ سال گذشته کمتر بوده کسری مخزن بیشتر بوده که این عدد در سال گذشته به ۳۷۵ میلیون متر مکعب کسری مخزن رسیده است.

وی اظهار کرد: از سال ۹۰ حدود ۳ میلیارد متر مکعب از مصارف آب استان مصرف شده و در دشت قزوین طبق آماری که از سال ۱۳۷۸ داریم حدود سی متر آب زیرزمینی افت پیدا کرده است.

ستوده تصریح کرد: اقداماتی در راستای طرح تعادل بخشی برای حفاظت از منابع آبی موجود انجام شده، در این راستا سه هزار و۶۱۹ هزار حلقه چاه غیر مجاز را پر و سه هزار و ۷۴۴ دستگاه کنترل هوشمند را برای کنترل برداشت آب از چاه‌ها نصب کرده‌ایم. همچنین در رابطه با لایروبی و بازگشایی مسیر رودخانه‌ها در بحث سیلاب‌ها حدود ۸۷ کیلومتر آن را انجام داده‌ و حدود دو هزار و ۶۲۳ سند مالکیت برای رودخانه‌ها ثبت شده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای قزوین یادآور شد: در بحث اعتبارات که مهمترین منابع برای اجرای طرح‌های آبی هست ۱۳ طرح مهم که شامل ۵ طرح ملی ۶ طرح متمرکز و ۲ طرح استانی ست را در دستور کار قرار داده‌ایم که اعتبارات آن با کمک دولت در حال افزایش می باشد و حدود ۸۲۴ میلیارد تومان اعتبار مصوب ماست که ۴۶ درصد آن با اعتباری بالغ بر ۳۸۲ میلیارد تومان تخصیص داده شده است.

وی افزود: یکی از مهمترین طرح‌های ما بحث آبرسانی از سد طالقان برای تامین آب شرب ۱۴ شهر و ۱۹۴ روستا با ظرفیت ۶۰ میلی‌متر است که فاز اول آن با ۴۰۰ میلیارد تومان در شهرستان آبیک تامین اعتبار شده و تمام چاه‌های آبیک در حال رزرو عمل می‌کنند.

مسعود ستوده ادامه داد: دو سد مهم در استان در حال احداث است از جمله سد بالاخانلو که قرار است ۵ ميليون متر مکعب آب شرب را تامین بکند که ۸۳ درصد کار پیشرفت فیزیکی دارد و امیدواریم در اسفند ماه به مرحله آبگیری برسد؛ احداث این پروژه ۱۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد که تاکنون ۵۵۰ میلیارد تومان هزینه شده است.

وی در پایان ابراز کرد: سد نهب که قرار است با هدف کنترل سیلاب و تامین آب به بهره‌برداری برسد؛ این سد با اعتبار ۹۷۰ میلیارد و بالای ۹۸ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و طول تاج آن بعد از سد کرخه دومین سدی می‌باشد که در حدود دو کیلومتر است.

 

انتهای پیام /۱۰۰۴

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار