مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی سیستان و بلوچستان از ثبت ۶ اثر ناملموس استان در فهرست آثار ملی کشور خبر داد.
کد خبر: ۹۵۷۹۸۷۹
|
۲۷ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۳

به گزارش خبرنگار بسیج از زاهدان، محمدهادی طهرانی‌مقدم در جلسه شورای ثبت میراث معنوی(آثار ناملموس) که در دفتر ثبت آثار وزارتخانه میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی کشور برگزار شد، اظهار کرد: ۶ اثر ناملموس استان در فهرست آثار ملی به ثبت رسید.

وی افزود: از جمله این آثار ارزشمند می‌توان به عروسک محلی سیستان که به گویش محلی به آن لووتک یا لعبتک می گویند، سیاه دوزی سیستان، مهارت ساخت «پربند» که ابزاری برای بالا رفتن از درخت نخل و در بلوچستان استفاده می شود یاد کرد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی سیستان و بلوچستان ادامه داد: در این جلسه کشتی کچ گردان، مهارت تهیه و پخت کتوک ماهی که مخصوص شهرستان های سرباز و راسک است و همچنین «تِنگ» که نوعی دانش بومی تاب آوری اقلیمی در همزیستی با باد و مدیریت ماسه های روان در دشت سیستان است نیز به ثبت رسید.

وی ضمن تشکر از تلاش های همکاران اداره کل سیستان و بلوچستان در معاونت میراث و تبریک به مردم استان برای ثبت ملی این آثار ناملموس ارزشمند، تاکید کرد: ثبت این آثار می‌تواند نقش بسزایی در معرفی بیش از پیش آیین‌ها، هنر و فرهنگ غنی مردم این استان داشته باشد که با ثبت این ۶ اثر جدید مجموع آثار ناملموس ثبت ملی شده استان به عدد ۱۰۰ رسید.

ارسال نظرات