خبرهای داغ:

کاشت باتری قلبی زیرجلدی (S-ICD) برای اولین بار در تبریز انجام شد

تبریز- برای اولین بار در شمال غرب کشور کاشت دفیببریلاتور قلبی زیرجلدی و بدون سیم داخل قلبی توسط متخصص قلب و فلوشیپ الکتروفیزیولوژی در بیمارستان شهید مدنی با موفقیت انجام شد.
کد خبر: ۹۵۸۰۰۰۶
|
۲۸ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۰:۳۹

به گزارش خبرگزاری بسیج از آذربایجان شرقی، دکتر روح اله همتی گفت: دفیبریلاتور کاشتنی قلب که آن را با نام ICD نیز می‌شناسند دستگاهی کوچک بوده و با باتری کار می‌کند و در بیماران مبتلا به نارسایی قلبی و بیماری‌های ژنتیکی قلبی دارای اندیکاسیون تعبیه می‌شود.

وی افزود: با کاشت ICD در قفسه سینه، ضربان‌های غیرطبیعی قلب (آریتمی)‌ها تشخیص داده شده و در صورت نیاز آن‌ها را متوقف می‌کند.

همتی ادامه داد: توقف ضربان‌های نامنظم قلب با دفیبریلاتور کاشتنی قلب و برقراری ریتم طبیعی قلب از طریق ایجاد شوک‌های الکتریکی اتفاق می‌افتد.

این متخصص قلب و فلوشیپ الکتروفیزیولوژی افزود: دفیبریلاتور کاشت قلب برای کسانی که ضربان‌های قلب بالای خطرناکی را دارند و با وضعیتی مشابه تاکی کاردی یا فیبریلاسیون بطنی درگیر هستند استفاده می‌شود.

دکتر روح اله همتی با اشاره به اینکه دو نوع اساسی از این دستگاه موجود هست گفت: نوع معمول ICD، در قفسه سینه فرد کاشته می‌شود و سیم‌های آن به داخل قلب متصل می‌شود که این روش کاشت دفیبریلاتور‌های معمول نیاز به یک جراحی کوچک دارد.

وی اظهار کرد: نوع زیرجلدی (S-ICD) زیر پوست در کنار قفسه سینه و زیر بغل فرد کاشته شده سپس آن را به الکترودی متصل می‌کنند که در امتداد استخوان‌های قفسه سینه کار می‌کند.

وی یادآور شد: S-ICD کمی بزرگ‌تر از دفیبریلاتور‌های معمول است، اما به داخل قلب نمی‌چسبد.

دکتر روح اله همتی تاکید کرد: نوع زیرجلدی ICD برخلاف نوع معمول آن عوارض مربوط به سیم داخل قلبی از جنله عفونت، شکستگی سیم، جابجایی سیم و انسداد عروق سیاهرگی را ندارد و همچنین بیمار محدودیتی حرکتی اندام فوقانی را نخواهد داشت.

ارسال نظرات
پر بیننده ها