یادداشت؛

وظایف نمایندگان مجلس از ذهنیت مردم تا واقعیت

یکی از مسائلی که در سال های اخیر خصوصا در این دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی، اذهان عمومی را متوجه خود کرده، موضوع «اختیارات و وظایف نمایندگان مجلس» است.
کد خبر: ۹۵۸۰۷۵۷
|
۰۱ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۸:۰۰

به گزارش خبرگزاری بسیج استان مرکزی؛ عاطفه محمدی فعال رسانه‌ای استان نوشت: امسال هم به مانند دوره‌های گذشته با نزدیک شدن به روز انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و آغاز زمان تبلیغات انتخاباتی نامزدها، بازار وعده‌های انتخاباتی داغ خواهد شد و هر داوطلبی برای جلب رأی مردم، وعده‌ و وعیدهایی را اعلام خواهند کرد تا بتواند در میدان رقابتی گوی سبقت را از دیگر رقبای خود بربایند.

وعده‌هایی نظیر اجرای پروژه عمرانی، عزل و نصب مسئولان، ایجاد اشتغال و رفع بیکاری، تأمین جهیزیه، واگذاری زمین و مسکن، احداث جاده و... برای حوزه انتخابیه می‌دهند و اگرچه همه این‌ها با با وظيفه‌های ذاتی نمايندگان فاصله زيادی دارد ولی برخی از مردم از روی همین وعده‌های تبلیغاتی دست به انتخاب می‌زنند بدون اینکه اطلاع کافی را در این زمینه داشته باشند.

از اين رو لازم است در آستانه انتخابات و در پيش بودن تبليغات نمايندگان مجلس شورای اسلامی، مردم در خصوص وظايف نمايندگان و اهميت اختيارات آنان اطلاعات بيشتری را كسب كنند.

وظایف اصلی یک نماینده چیست و در 4 سال چه کارهایی باید بکند؟

نمایندگی منصبی است که از طریق انتخابات و رأی مردم فعلیت می‌یابد. براساس قانون، نمایندگی مقامی ملی است و به حوزه انتخابیه محدود نمی‌شود. البته اين به معنای نفی ارتباط نمايندگان با مردم حوزه انتخابيه خود نيست.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی طبق قانون اساسی، وظایفی دارند که باید آنها را به نحو احسن و برای پیشرفت، حل معضلات کلان اقتصادی، ایجاد اشتغال و رفاه و ارتقای سطح فرهنگی و اجتماعی جامعه و نیز تحقق عدالت در کشور و مبارزه واقعی با فساد قوانین جامع و مانعی انجام دهند.

طبق اصول 71 تا 90 قانون اساسی، وظایف عمده مجلس در دو بخش قانونگذاری و نظارت خلاصه می شود.

یک نماینده می تواند در عموم مسائل در حدود مقرر در قانون اساسی، قانون وضع کند و البته این قوانین نمی‌تواند در مغایرت با اصول و احکام مذهب رسمی کشور یا قانون اساسی باشد که تشخیص این امر بر عهده شورای نگهبان است اما شرح و تفسیر قوانین عادی در صلاحیت مجلس است.

نمایندگان از دو طریق «لایحه» و «طرح» به وضع قانون می پردازند. لوایح قانونی پس از تصویب هیئت وزیران به مجلس ارسال می‌شود و طرح‌های قانونی به پیشنهاد حداقل 15 نفر از نمایندگان قابل طرح است. طرح‌های قانونی و پیشنهادها و اصلاحاتی که نمایندگان در خصوص لوایح قانونی عنوان می‌کنند و به تقلیل درآمد عمومی یا افزایش هزینه عمومی می‌انجامد، در صورتی قابل طرح در مجلس است که در آن طریق جبران کاهش درآمد یا تأمین هزینه جدید نیز معلوم شده باشد.

مجلس حق تحقیق و تفحص در تمام امور کشور را دارد. همچنین عهدنامه‌ها، مقاوله‌نامه‌ها، قراردادها و موافقت‌نامه‌های بین‌المللی باید به تصویب مجلس برسد. هرگونه تغییر در خطوط مرزی ممنوع است مگر اصلاحات جزئی با رعایت مصالح کشور، به شرط این که یک طرفه نباشد و به استقلال و تمامیت ارضی کشور لطمه نزدند و به تصویب چهار پنجم مجموع نمایندگان مجلس شورای اسلامی برسد.

همچنین گرفتن و دادن وام یا کمک‌های بدون عوض داخلی و خارجی از طرف دولت باید با تصویب نمایندگان باشد. یا استخدام کارشناسان خارجی از طرف دولت ممنوع است مگر در موارد ضرورت با تصویب مجلس است. همچنین بناها و اموالی دولتی که ملی اعلام شده باشد قابل انتقال به غیر نیست مگر با تصویب مجلس آن هم در صورتی که منحصر به فرد نباشد.

یک نماینده مجلس نمی‌تواند اختیار قانونگذاری را به شخص یا هیاتی واگذار کند ولی در موارد ضروری می‌تواند اختیار وضع بعضی از قوانین را به کمیسیون‌های داخلی خود تفویض کند، در این صورت این قوانین در مدتی که مجلس تعیین می‌کند، به صورت آزمایشی اجرا می‌شود و تصویب نهایی آن‌ها با مجلس خواهد بود. همچنین  رئیس‌جمهور برای هیئت وزیران پس از تشکیل و پیش از هر اقدام دیگر باید از مجلس رای اعتماد بگیرد.

وظیفه بعدی نماینده مجلس سوال از وزرا و رئیس جمهور است. حداقل یک چهارم کل نمایندگان مجلس از رئیس‌جمهور یا هر یک از نمایندگان از وزیر مسئول، درباره یکی از وظایف آنان سوال کنند، رئیس‌جمهور یا وزیر موظف است در مجلس حاضر شود و به سؤال جواب دهد.

نمایندگان مجلس می‌توانند در مواردی که لازم می‌دانند هیئت وزیران یا هر یک از وزرا را استیضاح کنند، استیضاح وقتی قابل طرح در مجلس است که با امضای حداقل ده نفر از نمایندگان به مجلس تقدیم شود. در صورت عدم حضور هیئت وزیران یا وزیر برای پاسخ، مجلس اعلام رای عدم اعتماد خواهد کرد. اگر مجلس رای اعتماد نداد هیئت وزیران یا وزیران یا وزیر مورد استیضاح عزل می‌شود. در هر دو صورت وزرای مورد استیضاح نمی‌توانند در هیئت وزیرانی که بلافاصله بعد از آن تشکیل می‌شود عضویت پیدا کنند.

در صورتی که حداقل یک سوم از نمایندگان مجلس شورای اسلامی رئیس‌جمهور را در مقام اجرای وظایف مدیریت قوه مجریه و اداره امور اجرایی کشور مورد استیضاح قرار دهند، رئیس‌جمهور باید ظرف مدت یک ماه پس از طرح آن در مجلس حاضر شود و درخصوص مسایل مطرح شده توضیحات کافی بدهد.

دیگر وظایف مجلس رسیدگی به شکایت طرز کار مجلس یا قوه مجریه یا قوه قضاییه است و مجلس موظف است به این شکایات رسیدگی کند و پاسخ کافی بدهد و در مواردی که شکایت به قوه مجریه یا قوه قضائیه مربوط است رسیدگی و پاسخ کافی از آن‌ها بخواهد و در مدت متناسب نتیجه را اعلام کند و در موردی که مربوط به عموم باشد به اطلاع عامه می‌رساند.

همچنین هر نماینده در برابر تمام مردم مسئول است و حق دارد در همه مسائل داخلی و خارجی کشور اظهار نظر کند و سمت نمایندگی قائم به شخص است و قابل واگذاری به دیگری نیست. نمایندگان مجلس در مقام ایفای وظایف نمایندگی در اظهار نظر و رأی خود کاملا آزادند و نمی‌توان آن‌ها را به سبب نظراتی که در مجلس اظهار کرده‌اند یا نظراتی که در مقام نمایندگی خود داده‌اند تعقیب یا توقیف کرد.

می‌طلبد که فعالین رسانه‌ای با بیان حیطه اختیارات و وظایف وکلای ملت در مجلس شورای اسلامی اذهان عمومی را نسبت به آن آگاه سازند تا در زمان تبلیغات انتخاباتی براساس معیارهای مناسب نماینده خود را راهی مجلس کنند و پس از آن با مطالبه‌گری آگاهانه به رشد و پیشرفت کشور کمک کنند.

انتهای پیام/

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار