خبرهای داغ:
گفتگوی بسیج؛

معرفی مخترع جوان مشهدی در حوزه رباتیک

 حمید داوودی مخترع جوان ایرانی در حوزه رباتیک، حائز چندین رتبه بین المللی در مسابقات رباتیک است.
کد خبر: ۹۵۸۱۴۹۷
|
۰۴ اسفند ۱۴۰۲ - ۲۰:۴۵

معرفی مخترع جوان مشهدی در حوزه رباتیک

 

به گزارش خبرگزاری بسیج، حمید داوودی مخترع جوان ایرانی در حوزه رباتیک؛ حائز چندین رتبه بین المللی در مسابقات رباتیک است. وی اختراعات و دستاوردهای بیشماری در جهت پیشرفت و آبادانی ایران اسلامی به ثبت رسانده است. از افتخارات وی می‌توان به کسب مدال طلای فستیوال مخترعین جهان در سال ۲۰۰۸ و قهرمانی چندین دوره مسابقات بین‌المللی رباتیک از سال ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۸ اشاره کرد و در کنار آن در جشنواره‌های خوارزمی از سال ۱۳۸۶ حائز رتبه شده است.

 

حمید داوودی مدیرعامل شرکت فناوری نوآوران رباتیک آوا در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری بسیج گفت: فعالیت علمی خود را از دوران دانش‌آموزی در سال ۱۳۸۴ آغاز کرده و تا کنون که دانشجوی دکترای هوش مصنوعی دانشگاه صنعتی شریف هستم، دو مورد ثبت اختراع از جمله ربات تحقیقاتی هوشمند، ربات تک محور و ساخت لامپ هایی با مصرف برق کمتر نسبت به چراغ های LED، در کارنامه علمی خود دارم.

 

وی درباره « ربات های AGV» افزود: ربات‌هایAGV برای تفکیک و جابجایی وسایل در اداره پست کارخانه‌ها و همچنین انبارداری‌های هوشمند استفاده می‌شود و اجزای آنها کاملاً ساخت ایران و قیمت این محصول یک پنجم محصولات مشابه خارجی است و به ازای هر ربات از خروج یک میلیارد تومان ارز جلوگیری می‌شود. لازم به ذکر است؛ ما جزو ۵ کشوری هستیم که توانسته‌ایم این تکنولوژی را در کشور ایران تولید کنیم.

 

این مخترع جوان ایرانی درباره کارایی و مزیت ربات تک محور بر انسان گفت: در به کارگیری ربات تک محور به جای انسان از خطای نیروی انسانی کم شده و نیز هزینه‌های بالای آن به اندازه قابل توجهی کاهش یافته،در واقع کار مکانیزه می‌شود.

 

 سازنده لامپ‌های هوشمند در کشورمان درباره این اختراع خود گفت: بنده در این اختراع، ساختار لامپ‌ها را تغییر و ضمن پایین آوردن مقدار قابل توجهی از توان مصرفی آن طول عمر آن را افزایش دادم. این لامپ‌های هوشمند چنانچه همانند دیگر لامپ‌ها طبق زمان مصرفی معمول روشن باشد حدود ۶۰ سال طول عمر دارد که به عقیده بنده این مدت برای عمر یک لامپ بی نهایت محسوب می‌شود چرا که اگر ۲۴ ساعته روشن باشد ۱۵ الی ۲۰ سال عمر مفید دارد.

 

داوودی درباره تالیف مقاله نظریه اعداد در جداول مختلف و فعالیتش در بهترین الگوریتم مسیریابی در سال ۲۰۱۱ افزود: نظریه اعداد در جداول مختلف یک رابطه ریاضی بود که در سال ۲۰۱۲ در مجله « متیو هاوارد» چاپ شد،کار این روابط و فرمول‌ها برای کدگذاری در مباحث انتقال اطلاعات است. در واقع در صورتی که قصد کد کردن اطلاعاتمان را داشته باشیم،از این نظریه استفاده کرده و کاربرد آن داخل کامپیوتر و شبکه است.

 

این مخترع مشهدی درباره تاثیر نیازهای جامعه در شکل‌گیری ایده‌ی اختراع گفت: مادر شرکت فناوری نیازمحور کار می‌کنیم؛ در واقع، نیازهای جامعه و محیط‌های صنعتی را بررسی کرده سپس علم خود را در حوزه رباتیک برای رفع آن نیاز به کار گرفته و مشغول به طراحی و ساخت دستگاهی کارگشا کاربردی می‌نماییم.

 

داوودی همراهی خانواده را یکی از مهم‌ترین عوامل موفقیتش دانسته و افزود: ما کار سختی پیش رو داریم و تضمین موفقیتمان در گرو آرامش روحی است که در بستر خانواده ایجاد می‌شود. خوشبختانه ویژگی حامی بودن و آرامشی که توسط همسرم ایجاد شده همواره مرا در پیشبرد اهدافم یاری گر بوده است.

 

عضو بنیاد ملی نخبگان در پایان با اشاره به چالش‌های پشت سر گذاشته، گفت: مشکل عمده مخترعان و نخبگان در کشور ما دغدغه مالی است، گرچه اولویت اول نخبگان رشد و پیشرفت علمی است، اما دغدغه مالی اجازه رشد علمی را به آنان نمی‌دهد و هزینه چشمگیر محصول تا وقتی که به مرحله تولید و عملیاتی برسد بسیار بالا است. متاسفانه در کشور ما سرمایه‌گذاران و نهادهای اجرایی با مخترعان تفاوت دیدگاه دارند.در واقع سرمایه‌گذار، وقتی به مخترع اعتماد می‌کنند که بسیار دیر شده و محصول نهایی از گذرگاه مالی عبور کرده و به بازدهی رسیده است.

 

گفتگو: خانم عابدینی

 

انتهای پیام/

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار