خبرهای داغ:
مدیر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد مرکز بهداشت خوزستان گفت: روابط والدین و فرزندان نوجوان در حفظ آرامش روانی و عاطفی و تجربه زندگی آرام و موفق نقش دارد.
کد خبر: ۹۵۸۱۷۲۱
|
۰۵ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۸:۰۲

به گزارش خبرگزاری بسیج خوزستان، دکتر رضا دواساز ایرانی درخصوص نقش روابط والدین و فرزندان در حفظ آرامش روانی و عاطفی زندگی و محیط خانواده گفت: رابطه موفق با فرزندان نوجوان بستگی به احساس رضایت و روحیه خوب والدین دارد.


وی با بیان اینکه باید والدین به سلامت خود اهمیت دهند، افزود: هر روز از خود بپرسید بهترین روش مراقبت از خودم کدام است، این باور قدیمی و نادرست را کنار بگذارید که یک همسر خوب و یک والد خوب باید از خودش بگذرد یا خود را فراموش کند.


دکتر رواساز ایرانی با تاکید بر شناخت والدین از مرز‌های خود شامل؛ جسم، وسایل شخصی و اطلاعات خصوصی، ادامه داد: وقت خاصی را صرف رابطه با همسرتان کنید، از سرزنش کردن، انتقاد کردن، پند و نصیحت کردن، حرف زدن از دیگران و سوال کردن پرهیز کرده و در مقابل گوش دادن، تایید کردن، تشویق و تحسین کردن، نوازش کردن و ابراز علاقه کردن را در خود تقویت کنید.


مدیر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد مرکز بهداشت خوزستان بر مراعات نکات ظریف زندگی جمعی تاکید و اضافه کرد: با صدای بلند حرف نزدید، با سر و صدا غذا نخوردن، نظافت شخصی را رعایت کرده و از سیگار کشیدن در منزل خودداری کنید، در حضور جمع از مسواک یا نخ دندان کشیدن بپرهیزید، صدای تلویزیون را بلند نزنید و از زدن قاشق در ظرف غذا خودداری کرده و محیط حمام را مرتب کنید.


وی بر فکر کردن به منافع کل خانواده به جای برنده شدن تاکید کرد و گفت: باتوجه به اینکه با داشتن فرزند نوجوان اختلاف نظر و بحث در مورد مسائل مختلف بسیار عادی و قابل پیش بینی است، به همان نسبت که والدین خود را مسئول خانواده می‌دانند نوجوانان نیز تصور می‌کنند همه حرف‌ها و عقایدشان درست است، مهم این است که والدین بتوانند در همه بحث‌ها این مواضع را به یاد داشته باشند "وظیفه من کمک به اوست"


علائم راهنمایی و رانندگی در خانواده

وی در تشریح علائم راهنمایی ورانندگی در خانواده می‌گوید:
۱_ بوق زدن ممنوع: یعنی فریاد کشیدن و داد و بیداد کردن در خانه ممنوع
۲_خطر ریزش کوه: یعنی وقتی که ناسپاس هستی، وقتی که توهین و فحاشی، انتقاد، قضاوت و تحقیر و مقایسه می‌کنید باید منتظر بارش خرده سنگ‌ها بر سرت باشی
۳_پیچ خطرناک: یعنی مسئولیت خود را کم کنید. زندگی هم کمی شوخ طبعی نیاز دارد.
۴_با نور بالا حرکت نکنید: یعنی تصور نکنید که همیشه حق با شماست
اطمینان داشته باش وقتی ماشین مقابل، همسرت است نتواند خوب ببیند توجیه و با تو تصادف می‌کند.
۵_خطر سقوط بهمن: یعنی در جاده زندگی پرخاش نکن، قهر نکن، تو با صدای خطا‌های کوچک خرده برف‌ها بهم آمیخته و به تدریج به بهمن بزرگ تبدیل میشود و نهایتا سر از دادگاه خانواده در می‌اوری.
۶_سبقت ممنوع: یعنی چرا همسرت را رقیب خود میدانی با او همراه و همفکر شوید و در کنار هم حرکت کنید.
۷_جاده دو طرفه است: یعنی کمی هم به همسرت بیندیش و ببین چه خواسته‌ای دارد یکه تازی و فقط به فکر خود بودن ممنوع
۸_به محل پارک پانصد متر مانده: یعنی گاهی کارت را تعطیل کن و برای تفریح و استراحت خود و همسرت وقت بگذار

رضا دواساز ایرانی در تشریح ویژگی زوج‌های خوشبخت گفت: خداحافظی قبل از خروج از منزل، تجربه دیدار‌ها: این زوج‌ها در پایان هر روز کاری یک گفتگو آرام باهم داشته باشند، محبت: این زوج‌ها محبت خود را در موقع مناسب ابراز می‌کنند، قرار هفتگی: این زوج‌ها در هفته در فضای خلوت و آرامبخش گفتگو می‌کنند و در نهایت تحسین و قدردانی: این زوج‌ها حداقل پنج بار در روز از هم تشکر می‌کنند.

ارسال نظرات
پر بیننده ها